Kennel Keep It Up

Alla inlägg under februari 2010

Av Elisabeth - 7 februari 2010 20:04

Idag flyttade vi tolv kalvar från kalvstallet till ungdjursstallet. Det var två boxar så vi flyttade dom i två omgångar med djurtransporten. Frasse fick vara med och hjälpa till. Man kan väl säga att det gick betydligt smidigare att få ut kalvarna från deras boxar än vad det brukar när Hans och jag gör det tillsammans utan hund!! Den lite yngre gruppen var lite stimmigare att få ut och Frasse hamnade i lite trånga lägen men han redde ut det fint. Jag blev lite orolig att han skulle bli rädd och osäker men han såg ut att tänka efter lite och sen skaka av sig tankarna och fortsatte jobba! Jag tror att foderbordsträningen har gjort stor nytta för självsäkerheten, och det bara på nån vecka! Han markerar bra mot näsorna också, ibland kunde han gott ta i lite mer tycker jag. Men hellre att han tar det lugnt än att han börjar bita i tid och otid. Det vill jag INTE!! Ta av dom från transporten gick bra utom med en kalv som verkade tro att dom tio centimetrarna från transporten ner till backen var att jämställa med ett hopp från tionde våningen :( Slutade med grimma, hon bara sprang över mig och hunden. Hon var i första gruppen vi flyttade, det var bra att Frasse inte behövde avsluta med negativ upplevelse. Fast han gick ju efter kalven när hon gick i grimma så han tyckte nog att han klarade av jobbet bra ändå ;) Jag är jättenöjd med lilla hundens insats idag  

Av Elisabeth - 7 februari 2010 09:44

Häromdagen var Camilla med Kiwi och Anja med Jaffa här och tränade lite. Camilla satte upp sin kamera och filmade. Även jag fastnade på film... Tack snälla :) Jag hade inte en tanke på att vi blev filmade så det mesta flöt ut och in i bild, men en del lyckades jag stå på rätt plats ;) Det var väl ingen superbra träning och jag ser massor som jag slarvar med, bl a så ställer jag mig knappt i position innan jag skickar iväg hunden... slarvigt!!!! Så himla nyttigt när man ser sig själv! Efter träningen fikade vi lite och Camillas lille Celvin hade superkul med Anjas hundar :) Kolla bilder i Camillas blogg.


Frasse puttar runt fåren lite... Ett litet hämt kom med oxå, iaf till hälften ;)





Mojje tuffar på och varvar med att äta lite får praliner i hagen... ;) Vet inte om det är att han inte är riktigt tänd till hundra procent eller om han gör det när det blir för jobbigt. Men när jag tittar  på filmen så blir han mer "på" när jag lägger honom och tar upp honom snabbt igen... Ska testa nästa gång vi kommer ut i hagen....



Av Elisabeth - 4 februari 2010 18:18



Idag har både lite nötträning och lite fårvallning hunnits med. Träningen i kalvstallet blir ju iofs av varje dag men idag blev det lite bildbevis oxå. På bilderna är hundarna inne hos dom minsta kalvarna i kalvamman. Det kan ju låta enkelt med små och söta kalvar men det är det inte. Småttingarna är ganska spralliga och klövarna kan sprätta iväg ganska rejält så det är riktigt jobb för hundarna!!


Just i kalvamman är det meningen att hunden ska hålla undan kalvarna från kalvamman så man kan rengöra eller hjälpa en nyintagen kalv att lära sig hur amman fungerar. Det är inte särskilt lätt att greja där inne när alla kalvar är på en och buffar (hårt), slickar och biter. Frasse har fått ganska bra kläm på uppgiften, vi får se hur det går när jag tar in några nya kalvar om ett par dagar....


Jag håller dom här!!



  Hit men inte längre, Frasse har lärt sig att säga ifrån.


Även Mojje testade på uppgiften.


Efteråt tog jag en liten sväng upp till fårhagen för att kolla snöläget. Det har kommit lite mer snö men den var väldigt lätt, inte heller var det några större drivor idag.


Frasse var tvungen att kolla ordentligt så inga får gömde sig i hagen.


 

Det är nyttig motion att pulsa i snön.


  Mojje har glömt tungan ute. Igen   


Sen blev det lite fårvallning. Först plockade jag bort två tackor som jag tycker är lite tunna, dom får stå inne och äta o ha det lugnt o skönt istället. Sen fick Frasse ta ut fåren  o driva upp dom till hagen. Jag har funderat på hur långt det är, kan väl vara 250-300 m kanske. Lite kortare kanske, jag är dålig på att bedöma avstånd, ska mäta på nån karta! Det gick bra, lugnt o sansat. Sen tränade vi flanker, måste träna på långa respektive kortare kontaktflanker. Att Frasse ska förstå skillnaden, det har jag varit dålig på och det märks   Tränade även lite framåt med visselsignal...


Så var det dags för Mojje då. Körde med lina ett tag för att underlätta att hålla balansen i drivningen, det gick väl sådär. Jag vet inte om han blev lite störd av linan eller om han tycker att det är svårt, för han kändes lite ofokuserad i just drivningen. Tränade lite flankeringar, det kändes ganska bra även om jag vill få ut honom lite mer. Men vi testade ett litet hämt där han höll ut riktigt fint på toppen. Det som inte alls kändes bra var liggen, dom hade vi fått rätt bra ordning på innan vintern slog till. Nu var dom seeeeeega!! Men det ska väl gå att få ordning på igen. Snabbt hoppas jag! Med tanke på den minimala träning som blivit i vinter så är det klart att det blir massor som går bakåt. Iaf så höll jag på längre än planerat med Mojje så jag började känna mig lite stressad när jag tittade på klockan. Hm, det fick bli en chansning. Mojje fick ta hem djuren till stallet... det ni. Jag trodde faktiskt att vi skulle tappa fåren och att dom skulle rusa hem till maten. Haha, det är ingen risk att dom drar åt nåt annat håll!! MEN!! Mojje är en stjärna, vi körde svenskdrivning hela vägen. Behövde jag tjata ligg? Nix, han stannade upp själv och höll avståndet!!!! Jag är så imponerad och glad! När det gällde riktigt arbete så bara gjorde han helt rätt!!! Fina fina lilla hund!


Så jag var hemma i god tid och kunde köra in foder till kossorna och plocka i ordning och förbereda tills livdjursförmedlingen kom och hämtade tio kvigor som skulle säljas. Duktiga kvigor som gick lätt att lasta! Med tanke på att dagen började med massa strul (kalv på lösen, krånglande fodervagn och eltrubbel) så blev den verkligen bara bättre o bättre!
  Mycket rymd härnere...






Av Elisabeth - 1 februari 2010 18:59

Ja lite träning har det blivit, med betoning på lite   Eftersom vädret varit som det varit så har fåren fått stå inne i lugn och ro. Men idag tog jag lastmaskinen till hjälp och röjde bort snön så jag kan ta upp ulltottarna till hagen. Det är särskilt ett grindhål där all precis all snö lägger sig när det blåser, det är inte lite snö kan jag lova. Utan lastmaskin hade man inte haft en chans! Men eftersom man får använda sig av det man har till hands så passade det ju bra att använda sig av snön för att göra en lite mindre hage i hagen, ja jag använde ju grindarna åxå men dom räckte inte till... Det kommer bli bra att träna drivning med  Mojje i den hagen eftersom draget minimeras, suveränt    Om dom nu inte får för sig att klättra över vallarna då förstås, men det tror jag faktiskt inte.... Jag kommer nog inte hinna valla förrän i övermorgon men den som väntar på något gott osv...


Jaha, vad har vi tränat på då? Jo Frasse har fått träna lite på nöten... Vi har varit i kalvstallet och han har fått jobba lite med kalvar som är 4-7 månader ungefär... Foderbordsträning, Frasse har fått stå på foderbordet och ska hålla undan kalvarna. Såå nyttigt!! Frasse börjar ju gärna pendla o flänga fram o tillbaka. Nu vill jag att han ska vara ganska stilla och koncentrerad och sticker en kalv fram huvudet så ska Frasse säga till den att dra sig tillbaka. Och han gjorde det!!! Han markerade snyggt utan att ta i för mycket och utan att vilja följa efter. Jag har fått stå o peppa honom lite men jag vill inte ta i för mycket så han blir uppstressad. Sen har han även fått träna lite inne i boxarna, både flytta kalvarna lite inne i boxen och hålla dom i ena änden och hålla dom kvar där... Jag tror att med mer foderbordsträning så kommer självsäkerheten att växa. Man märker ju redan att den har blivit bättre. Det här ska jag naturligtvis göra även med Mojje!!! I sommar hoppas jag att jag kan göra så gott som alla djurförflyttningar  själv med hjälp av hundarna. Vi gjorde ju mycket redan förra sommaren så det borde ju gå bra...  hoppas jag   


Mojje har faktiskt inte gjort så jättemycket, bara lite fortsatt bakdelskontroll, hoppa upp på ryggen. Vi är inte färdiga med "hoppa upp på ryggen"-grejen men jag har kunnat förflytta mig ett par steg med Mojje på ryggen. Då har jag suttit på huk när han tar sig upp på ryggen och sedan rest mig halvägs upp och sedan förflyttat mig lite.... Skitbra träning för benmusklerna    Min rygg är inte lika road men den får stå ut, så det så!!


Känns som jag sagt det förr men säger det väl igen. Om vädret bara tillåter så ska det väl kunna bli en vallning framöver. Det är ju bara knappt två veckor till Mickis kommer ner o håller valpköparkurs. Ska bli så himla kul!!!   


Nu ska jag gå ut i ladugården o natta kossorna!!   

Av Elisabeth - 1 februari 2010 14:46

Frasse fick prova att ha sitt täcke på en stund igår. Han tycker INTE om det!! Först stod han som en stenstod o ville inte röra sig, sen kom ha igång iaf.... Han passade på att blänga på Mojje som låg o tuggade ben för glatta livet. Täcket är lite för stort, en storlek skulle jag tippa. Det var lagom till Love men han fylllde ju ut det lite mer, Frasse är ju en riktig rangelpelle   En anledning att shoppa nytt då.... synd att plånboken inte är tjockare än den är   


   

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards