Kennel Keep It Up

Alla inlägg den 18 februari 2010

Av Elisabeth - 18 februari 2010 13:32

Börjar bli dags att skriva ner lite om helgen innan det blir alltför suddigt i minnet. Lördag och söndag var det vallning med Mickis som instruktör, Mickis är Mojjes underbara uppfödare som kom ner från Hölö bara för att hjälpa sina avlägsna valpköpare!! Det är guld värt, tack snälla för att du vill


Lördag

Vi var fem ekipage som tränade på lördagen, Anja/Jaffa, Camilla/Kiwi, Linda/Lazie och jag med Mojje och Frasse. Den här dagen var vi i ridhus, vilket var väldigt skönt. Tacklammen var lugna o verkade trygga i miljön, inget drag åt nåt håll. Alla hundarna skötte sig finfint!!  


Mojje visade verkligen upp sig från sin bästa sida Det kändes riktigt riktigt bra!! Dessutom är han otroligt cool med att inte bry sig om att det är ny plats och att det inte är samma djur han brukar träna på, väldigt skönt!! Dessutom var det första gången han var i ett ridhus, inga problem för stabila lilla killen!!! Okey, liite partisk är jag   Vi började med att visa upp lite vad vi kunde, hur flankerna såg ut, drivning, fösning....Med tanke på den minimala träning det faktiskt varit under vintern kändes det otroligt skönt att höra från Mickis att vi faktiskt kommit en bra bit längre än när hon senast såg oss i höstas!!! Själv blir man lätt lite hemmablind och känner att man står o stampar på samma ställe.  


Frasse blir alltid lite mer stressad av nya platser och nya djur. Vi brukar inte visa   oss från våran bästa sida när vi går kurs känner jag Eftersom han är lite hyper så blir jag stressad och det blir lite pannkaka emellanåt.... Men vi fick till en del bra saker oxå, inte minst att Frasse faktisk har hittat ett fint driv där han KAN gå med koncentration och stil. Det blir bättre och bättre. Mycket med Frasse handlar om att jag ska bli tydligare med vad jag vill, långa/korta flanker.... Min hund är ju faktiskt inte tankeläsare   


Söndag

Dag två var även Fanny med Squid med på kursen. Vi var i Anjas hage med samma får, men där hade dom en stark dragning till resten av fårgänget som stod instängda i fårhuset. Hundarna fick jobba!! Inte minst Anjas bägge hundar, Jaffa och Chili fick jobba hårt som staketvallare! På eftermiddagen var fåren grymt tjuriga och vi släppte in även dom andra tackorna i träningshagen, då blev dom mer samarbetsvilliga   Överlag kändes kursen väldigt bra och ALLA hundar och förare utvecklades och fick sina egna aha-upplevelser!!! På söndagkvällen åkte man hem med en väldigt skön känsla i kroppen!!! Och med två trötta hundar bak i bilen   


Måndag

Nu fick man ställa om lite till lydnad/shejpingtänk, det var kurs för Fanny. Idag var även Cilla o Blossom med på kursen. En fin flatte-dam bland alla bc   Det var mycket givande att titta på alla deltagare eftersom alla hade olika saker dom ville ha hjälp med. Jag hade väl inte någon plan för vad jag ville göra men vi tittade lite på Mojjes lek/kamplust (inget större fel på den  ) och körde lite följaövningar som grund till linförigheten/fria följet. Frasse skulle jag försöka leka lite med.... eehh.. ja nog om det....   Fanny hade en del teori oxå då hon pratade om sitt träningstänk och tips om vad man kan tänka på i sin träning.


Några bilder, ett par har jag fått av snälla Anja, dom andra har Linda tagit med min kamera - tack snälla gulliga du   Fler bilder kommer att hamna i webbalbumet så småningom!!


Mojje i ridhuset    




 

Fokuserad





Koncentrerad Frasse   



Åh, vad jag älskar den hunden!!



Frasse undrar om han inte kan få gå och lukta lite istället...

Ni ser väl leksaken i snön framför honom?

Det kunde man inte tro att Frasse gjorde   






Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards