Kennel Keep It Up

Alla inlägg under mars 2011

Av Elisabeth - 30 mars 2011 09:26

...är det nu med flytt o allt. Så bloggandet blir lite lagt åt sidan. Men eftersom jag misstänker att jag blir internet-lös ett tag efter flytten (telia var ju inte så snabba sist direkt :/) så får det bli en liten uppdatering iaf.


Wille är mer än tänd på fåren, släppte honom i 25-an för några dagar sedan. Jisses i himlen, jag är lite yr ännu tror jag ;D Det gick undan, runt o runt.... men på slutet så kunde man skymta lite fina saker oxå. Han visade lite balans och han lade sig ch tänkte ett par gånger (lr så var han bara trött ;)) Det hamnade på film så det kommer så småningom. I fortsättningen blir det stor fålla och lina på så vi kan jobba lite på attityden och djurkänslan..


Anja o Anna-Lena var nere och vallade lite samtidigt, såg fint ut med stora och små :) Mojje gick ok, men förstår verkligen inte riktigt det där med delning.... flocken ska hållas ihop. Träna, träna.... Frasse gick som en dröm!! Inte mer att säga om honom den här gången!


Dom två flasklammen klarade sig inte, den ena gången dracka dom som dom skulle, nästa gång låg den ena död och den andra helt utslagen :(( Så jäkla tråkigt!!!


Annars handlar det mest om att packa, flytta och plocka. Jag börjar bli riktigt bra på det där med släpvagn nu ;) T o m backar litegrann (utan att köra på nåt ;)) Nu ska jag iväg med ett lass till återvinningen. Sen ska jag försöka packa ner allt småplock som är kvar innan jobbb i em. Jobbar i morn bitti oxå, bra för då kommer jag upp i tid och kan städa resten av dagen :) Och sen är det förhoppningsvis "bara" får och fårtillbehör kvar att flytta!!


Och på måndag börjar nya jobbet í robotstallet i Haglunda. Det ska bli så kul, och spännande... det är ju nåt helt nytt :)

Av Elisabeth - 22 mars 2011 07:28

Men börjar med en kort lamm-rapport. Den lilla helbruna/svart är hur pigg som helst, hon dricker och äter utan problem. Lilla vitnos är fortfarande lite tveksam, hon dricker inte så mycket som jag skulle önska. Däremot ser jag att hon äter både hö och lite pellets. Nu har jag inhandlat lammnäring och ska se om hon tycker det är bättre än komjölken dom fått hittills. Man kan nästan misstänka att hon har lite ont i magen ibland :(


Igår tillbringade jag några trevliga timmar hos Anja i Bläsinge. Började med att stanna till hos fåren. Eftersom det börjar dra ihop sig till lammning så kunde man förstås inte träna något men jag tog Wille i koppel och gick in i hagen. Han har ju bara sett fåren ute en gång tidigare, då var han drygt tolv veckor. Igår var han på dagen sexton veckor och han tände som ett ljus :)) Det är så häftigt att se! Ska ta ut mina i hagen så snart som möjligt så jag kan släppa honom, ska bli så roligt att se hur han beter sig. Han verkade ganska cool.... men det kan ju ändra sig.... ;)


Sen hade jag bett Anja visa lite hur man tränade hundarna med pilatesbollen, verkade vara ett bra sätt att styrketräna lite. Alla tre fick testa. Wille-valp gick enklast förstås, han stod o trampade lite och åt godis ;) Mojje hoppade först upp med lite för mycket kraft = åkte ner på andra sidan till hans stora förvåning :D Men med lite hjälp så gick det, han kunde stå o sitta på bollen. Balansen var väl lite sisådär ;) Men det är nog inga problem utan att han blir bra på det :) Frasse då? Han tyckte det var en väldigt dålig idé, man kan lägga upp frambenen på bollen men sen räcker det!!! Haha, han är ganska tydlig med att matte har korkade idéer ibland ;D Ska iaf investera i en egen boll, det var skoj och nyttigt. Tack för hjälpen snälla Anja!!


Sen blev det lite hundmingel.


Wille och kusinen Qvicka :)    

 Kolla Willes öron ;D    


Qvicka fjäskar lite för Chili...


...och för Ellen     

 

Frasse blev mest suddig på varende bild, han sprang runt som en valp emellanåt ;) Men här står han still (ändå lite suddigt)



Mojje hånglar med Anja ;))  

 

Av Elisabeth - 19 mars 2011 11:30

Vilken härlig dag! Strålande sol ute! Ganska blaskigt o skitigt förstås efter snön som kom igår men vad gör väl det? Den är snart ett minne blott :) Enda molnet på himlen är att det ena flasklammet dricker lite dåligt, men ändå är hon pigg och har hyfsat hull....


Tog en morgonpromenad med hundarna i fina vädret:


Hm, jag vill oxå vara däruppe tänkte Wille...



...och hoppade/klättrade upp ;)



Så ska man ner oxå... ;)




Härligt med snö tycker Frasse :)  




Gäss



Sen var ju brorsan Zigge på praktik igen :) Fortfarande är dom himla lika men visst ser man skillnad.... fast kanske inte när dom springer som dårar ;))


Bröderna bus, Wille rullar runt i snön....


   

Wille o Zigge

  


Wille o Zigge



Wille, Mojje o Zigge 


Här luktar det gott ;)



Nu blir det till att packa några flyttlådor o fixa till lite mat innan jobbet..... Himmel, det är bara en dryg vecka innan stora flyttlasset går :)                    

Av Elisabeth - 18 mars 2011 12:38

Wille vill leka.... Katterna vill inte ;))



     

Av Elisabeth - 17 mars 2011 12:01

Jag undrar hur det ska sluta? Ett upp, ett ner kanske ;) Kvittar ju vilket egentligen förstås, med lite skoj är det när dom fladdrar åt alla håll :D


  


Hittade en liten filmsnutt till i mobilen - lite köksbus i goda ro ;)



 

Börjar bli dags för Wille att träffa fåren igen. Ja egentligen är det ju ingen brådska men matte är nyfiken på hu han ska bete sig ;) Får bli en film på det så småningom...

Av Elisabeth - 14 mars 2011 19:51

Jaha, då har jag två moderslösa små lamm :(( Snälla gråa Skrållan klarade sig inte. I eftermiddags när jag tittade till henne så levde hon, en dryg timme senare var hon stendöd. Det var en mastit och hon fick behandling men det hjälpte inte :(


Lammen är ju tio dagar så dom har ju trots allt fått en hyfsad start i livet. Ikväll gick dom äntligen med på att dricka lite ur flaskan. Dom stackars små liven förstår ju ingenting utan skriker efter mamman, det är ju så man blir lipfärdig :( Men dom tuggar i sig lite hö och knaprar i sig några pelletskorn och som sagt nu börjar dom dricka ur flaskan. Förra året köpte jag en lammkammargrind, nu kommer den till nytta! Lammen får gå med ett par av dom andra tackorna men kommer in i ett eget kryp-in när dom vill. Så nu är det bara att hålla tummarna att det går vägen med lammen!


  

Av Elisabeth - 14 mars 2011 10:10

Igår var det årets första träning genom klubben (Sösvk) och Göran P. Det var kul att komma ut o se lite vallhundsfolk även om jag var lite sen eftersom jag hade kossorna själv på morgonen. Men å andra sidan behövde jag inte vänta så länge :) Det var lite gråväder vilket gjorde att åkern blev ganska kladdig = tröga får. Det var en bana uppsatt med fålla och allt :)


Jag började med Frasse, fegade lite och gjorde ett lite kortare hämt - förmodligen helt onödigt av mig för utgången gjorde han finfint.... Fösa var nästan inte att tänka på för då grävde fåren fast sig och ville inte gå, men vi krånglade oss runt och fick in dom i fållan. Men tröga får är inte Frasses starka sida, tröga kossor flyttar han plättlätt men får värre ;) Bättre med pingpongfår till den här hunden ;))


Wille hade under tiden suttit i publiken, omhändertagen av Susanne S. Tror han skötte sig hyfsat förutom att han nog orsakade några skitiga byxor ;) Men skitiga var nog alla ändå som tur var. Han var i alla fall tyst o lugn, sötnöten. Förresten var det visst ännu en Wille-valp på plats :)


Sen var det Mojjes tur då, eftersom fåren nu var så tröga som dom var så vågade jag mig på ett lite längre hämt. La honom kansske 130 m från fåren och gick själv fram en bra bit innan jag skickade honom. Han hade en hyfsad utgång även om han hade väldigt dåligt djup på toppen. Men däremot hade han schysst attityd, inte det det där suget in i full fart. Det var en liten mupp-tacka som hela tiden krånglade (även med Frasse och andra hundar) men det var kul att se att Mojje inte släppte den. Överlag är han bättre på tröga får än Frasse (och sämre på pingpong-modellen) Även Mojje fick in dom i fållan och han kunde ta det lugnt och ge dom lite utrymme så det går framåt!! Sen fick han gå in i fållan o ta ut dom igen, det var en lite långsmal fålla (2mx4m kanske?) Där fungerade han oxå väldigt bra med ett par stampande tackor och trångt. Nöjd matte :))


När jag skulle fodra fåren hemma på eftermiddagen så ville inte tackan med dom två lammen gå upp :( Efter lite övertalning kom hon upp på benen iaf men såg hängig ut. Kollade tempen, men ingen feber... dåligt med mjölk. Fick inte ut en droppe varken bra lr dålig mjölk. Har bjudit lammen på mjölk i flaska men det nobbar dom kategoriskt. Så antingen har hon lite mjölk lr så måste dom bli hungrigare innan dom accepterar flaskan.... Idag var tackan uppe och gick fram och åt men hon ser fortfarande lite hängig ut.... Lammen är tio dagar, det hade väl varit värre om hon blivit dålig när dom var nyfödda..... Nu pillar dom lite i tackornas mat oxå... Men orolig blir man ju förstås :(


Hade kameran med till träningen igår men den låg tryggt i bilen så inte en enda bild blev det :( Men det får bli Wille i baljan här oxå (en del har sett dom på Fb ;)) Klickade lite med Wille och en övning blev "hopp i baljan"


    


Och så lekte jag fågelskådare på vägen till träningen igår ;)


  

Av Elisabeth - 7 mars 2011 20:21

Idag har Frasse och jag flyttat om kalvar i kalvstallet. I kalvamman fick Frasse trycka ihop kalvarna lite i ena änden av boxen där jag tog tag i den kalv jag ville ha (med dom mindre fungerar det bra att bara sticka in fingrarna i munnen så följer dom med, glatt sugande ;)) Sen ska Frasse fortsätta hålla gruppen på plats och samtidigt släppa fram kalven och mig. I en annan box med lite större kalvar fick han ligga vid boxdörren och passa så inte fel kalvar sprang ut (dom man inte vill ha med är konstigt nog alltid pigga på att sticka iväg ;)) När jag ska ut med kalven säger man bara ”gå bort” och sen får han gå tillbaka o passa igen. Sen var han med när vi flyttade om bland kossorna också. Det var nykalvade, kossor som håller på att sinas av och några cell-kor att flytta på.


Mojje hjälpte till vid utfodringen hos ungdjuren och sen fick han ett pass med fåren igen. Mycket fösning och mycket ”steady now”. Men faktiskt så gick han fint, höll bra (långt) avstånd till fåren som var spralliga till tusen. Han fick driva fåren längs grusvägen och kom ganska långt framför mig (fåren ännu längre) och han gick så FINT, parerade på flankerna och tog det lugnt och dessutom lyssnade han på mig fast han kom ganska långt bort. Flera gånger trodde jag han skulle glida upp till tolv, men icke…. Duktig hund!!! Sen blev det några korta hämt, passade också på att träna kroken runt mig. Kul att träna när det går bättre än man förväntat sig :))


Wille är med på jobbet förstås. Det är en cool kille som har koll på var man får vara och inte. Han har koll på mig, och skulle han missa att jag går iväg åt nåt håll så letar han snabbt upp mig. Fortfarande så får han sova på kontoret när jag mjölkar eller ska upp på skullen eller gör något annat där jag inte kan ha koll på honom. Hur cool han än är så är han ju bara en liten valp. Han är orädd när det gäller underlag och hoppar glatt upp på olika underlag; ostadiga, ojämna, vingliga, hårda o mjuka… Rent träningsmässigt gör vi väl inte så mycket, men sitt, ligg, stanna kvar och inkallning blir det ju förstås. Och så lite hopp i och på baljan ;)


Testar o lägga upp en dålig mobilfilm på Mojje o Wille i halmen, som vanligt när jag filmar så lugnar dom ner sig lite. Antagligen tycker dom matte beter sig lite märkligt med mobilen ;))



 



Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards