Kennel Keep It Up

Alla inlägg under juli 2012

Av Elisabeth - 26 juli 2012 18:58

Nu är första tävlingsdagen av fyra avklarad. Två dagar här hemma och två dagar i Odensviholm :-) Under NN2:an agerade jag och Frasse utställare och han skötte sig fint. Kvigorna var oväntat prilliga på förmiddagen så det blev extra mycket jobb för utställarhundarna då vi fick byta grupper lite oftare...

 


På eftermiddagen startade Wille NN1 och nervositeten kickade in som alltid ;) Men tryggare än att gå fram till stolpen med Wille kan jag nog inte bli, aldrig rädd att han ska hitta på nåt dumt :) Som banan låg var ett högerhämt nästan ett självklart val.... förutom att det är vår svagaste sida som jag har varit dåååålig på att träna (fy på mig), iaf skickade jag, lade till ett litet extra pyschande... korkat av mig för då stannade han upp och tvekade istället :/ Skickade igen och han gick upp målmedvetet hela vägen :) 17(20) Upptagen var helt okey men lite snett 8(10)och framdrivningen var också helt ok - lite vingligt, kvigorna var lite spretiga - tryckte man tillbaka en på ena sidan så spretade en annan på den andra så han fick jobba på bra, 17(20). Fösningen var tråkig, han fick jobba på att hålla ihop dom hela tiden och att inte låta dom rinna iväg som dom gärna ville. Dessutom var jag klantig och skickade (ÅTERIGEN) för sent första fösningsgrinden så dom kom långt iväg och han fick jobba onödigt hårt :( Dumma dumma dumma mig!!!!! 16(20) Drivningen var några djur utanför grind och det tog rejält stopp när vi skulle runda stolpen på vägen till fållan 30(40) Och vid fålla in tog det stopp! Försökte få ett läge där jag kunde lägga honom och låta dom coola ner sig och hitta ingången men det var lögn i helsike, så fort jag lade honom var det nån som rann iväg åt ett annat håll. Jag bara hoppades att tiden eller poängen skulle ta slut men fick bryta för han blev för trött och slut i värmen. Hade jag hållt på en liiiten stund till hade pöängen tagit slut (bara två kvar) men det känns rätt ändå. Att pressa en unghund i det läget är bara fel.... och han jobbade såååå bra och jag är sååå nöjd med honom!!! :-)  



 


Tror att sex ekipage behöll sina poäng idag medans sju bröt lr blev diskad..... Men imorron är en ny dag, då är det dags igen med nya tag. Det ser vi fram emot! Nu är det snart dags att cykla ut till tävlingsplatsen för lite grillning :)

Av Elisabeth - 21 juli 2012 13:24

   Igår var det nytt försök på IK1 med Wille. Det var eftermiddags/kvällstävling i Svanaholm, Bredaryd, det betydde att man inte behövde gå upp i gryningen för att packa in sig i bilen. Men å andra sidan fick man trängas i sommartrafiken.... Det var en trevlig tävling med bra och lite prilliga får som hade spring i benen och drag åt lite varstans. Med tanke på förra får-tävlingen så var ju inte förhoppningarna så stora, jag ville mest se hur han reagerade den här gången. Men jäklar vad han började bra, målmedveten utgång - stannade något kort men det var inget jag brydde mig om att korrigera eftersom han hade så bra djup och fåren hade visat sig ha drag åt det hållet, sen var vi lite av linjen i framdrivningen men han tryckte tillbaka dom fint :) Fick kanske en lite för vid sväng runt stolpen men ett bra första ben i fösningen. Men!! Sen sket det sig, jag var lite sen med att skicka Wille efter svängen så fåren hann en bra bit upp mot utställningsfållan. Sen var det som att han blev helt osäker på vad jag menade och ville hellre driva än hämta tillbaka.... så då valde jag att bryta och hjälpa honom så då fick vi tillbaka dom och kunde driva ner dom till uttagsfållan lugnt o sansat. Domaren skällde lite på mig för att jag bröt ;) Men det känns som det var helt rätt beslut, tror jag har igen det i längden.


Efter nöttävlingarna nästa vecka får det bli fokus på fårträning så han får samma självförtroende där som med nöten :) Och jag måste träna på min timing!!! Att inte bli så sen med att skicka hunden!! Nån jäkla gång ska vi väl komma runt en IK1-bana tycker jag. Jag har ju faktiskt världens bästa Wille   


Jag kan ju inte klaga på hämtet :D  

Den stora kroken var ju alltså där jag bröt...

 

Av Elisabeth - 12 juli 2012 19:46

Idag fick jag svar på proverna dom tog på Mojje i Läckeby. Muskelenzymerna låg inom det normala - det var ju bra, ingen muskelinflammation :) Men, det utesluter inte att det är någon skada på muskeln :/ Det andra provet visade positivt för antikroppar från anaplasma :( Det  visar att han har lr har haft sjukdomen... Mängden antikroppar gjorde (om jag fattade rätt) att det var svårt att säga vilket, men att han borde behandlas för det.... Och förra året sa dom att det absolut inte var någon fästingsjukdom!!? Blir man trött eller? Stackars lilla hunden..... Nu blir det behandling, så får vi se om det hjälper lr ej.....


 

Av Elisabeth - 10 juli 2012 22:33

Liten rapport om Mojjes veterinärbesök idag. Han är lite rolig lilla hunden, tycker det är såå roligt att gå in genom dörrarna till kliniken :) Ingen veterinärskräck där inte ;) Sen ska man då upp på undersökningsbordet och det är skoj, då kan man passa på att pussas lite i farten.... han är lite knasig... kan inte vara lätt att vara veterinär alla gånger ;)


Och vad sa då vetten? Tja, han böjde o klämde o lyssnade... Mojje reagerade när han klämde på höger lårmuskel, han hade svårt att böja höger bakben och reaktionen var något sämre i det benet.... Däremot markerade han inte något i ryggen, så det var ju skönt. Sen tog dom lite blod, ska testa för borrelia & anaplasma och så skulle dom kolla enzymer (muskelenzymer?) för att se om det var infektion lr kronisk infektion..... Så fick vi rimadyl utskrivet...


Så det är nåt knas fortfarande och inte bara värmen som tar på honom... Känns bra att jag inte avskrev det som värmerelaterat utan litade på magkänslan!!! Det är förmodligen detta som gör att han är så ojämn när han jobbar - ena gången vallar han som en liten gud, nästa vimsar han mest.... Stackars lilla hund, inte lätt om man har ont och inte visar nåt :((


Höger lårmuskel var ju den som han blev biten i så det är svårt att inte tro att det hänger ihop :( Att han har A/C-höfter är inte heller så bra (C i vänster)...


Finaste skrutthunden!! <3

 

Av Elisabeth - 8 juli 2012 08:31

Jisses, blogglusten är verkligen inte på topp såhär på sommmaren! Men nu börjar det bli dags att skriva lite innan minnet försvinner ;)


Börjar med NN1 på Björka Gård i Skåne. Stoppade in hundar o allt annat i bilen tidigt på morgonen och susade söderut, efter lite snurrande i Kristianstad så hamnade jag på rätt spår igen - tack o lov för mobiler :) och kom i lagom tid för veterinärbesiktningen! Sen fick man titta på NN2 som höll på fram till sena em innan det var dags för NN1. Och återigen var det inte lätta djur, dom drog åt lite olika håll och dom drog snabbt, fållan gillade dom inte och frampå em blev dom ganska tröga istället och ville mest äta, jag funderade allvarligt på stryka hundarna från tävlingen. Tur jag inte gjorde det!! Den här gången heller ;) När jag gick fram till startpinnen med Wille hade jag inga större förväntningar men denna häftiga lilla hund överraskade igen och gjorde en kanonrunda!!! Han jobbade på fint och tog varenda kommando klockrent!! Bra tryck har han oxå lilla vovven :D Resultatet av rundan blev:

Utgång 18 (20) Dåligt djup

Upptag 10 (10)

Framdrivning 20 (20)

Fösning 16 (20) Stopp

Drivning 40 (40)

Fålla in 4 (10) Flera försök

Fålla ut 10 (10)

Helhet 10 (10)

Totalt 128/48 - Det räckte till 1:a-pris och vinst!! :D


Sen var det Mojjes tur och där blev det konstigt redan från början när han i utgången valde att gå utanför ett litet grus/sandtag som låg snett till vänster om pinnen sen hamnade han lite utanför fältet och kom under en eltråd sen hade han problem att komma in igen, när han väl var framme vid djuren var han redan lite off så att säga, han kändes inte alls som sig själv. Det är ju det här som han är bäst på egentligen, han kämpade under framdrivningen och första benet i drivningen men fick aldrig riktigt grepp om flocken sen var han helt slut så jag bröt! Han blev alldeles otroligt trött och återigen lite vinglig i bakdelen så jag strök honom från söndagstävlingen och har bokat veterinärtid i Läckeby nu på tisdag. Och nej, det är inte bara värmen som orsakar det. Däremot tror jag att det gör att det kommer fram tydligare. Nånting är fel!! :(( Han kommer förstås inte att tävla nåt mer förrän veterinärerna sagt sitt men jobba hemma får han ju göra förstås så mycket som han orkar.... Såhär i vardagen märks det inget fel...


På kvällen bjöds det på grillat och kubbturnering hemma hos värdparet på Björka Gård - hur trevligt som helst!! :)


Dag två satt jag återigen och tittade på NN2 och blev nervös, nu var djuren mest intresserade av att beta och var tröööögflyttade. Så var det då äntligen vår tur och det var en seeeg runda och det märktes att det var svårt för Wille och att han blev trött - det är lätt att glömma att han bara är drygt ett och ett halvt år! Hämtet var bra, sen var det segt och en del stopp o krokar och det kändes som vi fick hjälpas åt o lyfta fram kvigorna en i taget.... puh!! Vi kom iaf fram till fålla där dom inte ville in... men till slut var dom inne och jag stängde och böjde mig ner för att klappa om Wille! Vad händer då? Jo, en lite kviga smet ut under repet :O Bara att börja om med fålla in.... men då tog tiden slut - tack o lov för då var både hund och förare trötta i huvudet! Resultatet blev:

Utgång 20 (20)

Upptag 8 (10) Segt

Framdrivning 20 (20)

Fösning 12 (20) Stopp Segt Krok

Drivning 30 (40) Segt

Fålla in --

Fålla ut --

Helhet 5 (10)

Totalt 95/48

Jag kunde inte vara mer stolt o nöjd med min lilla hund!!!


Sen var tanken att Wille skulle få ta det lugnt och bara få lite lätta uppgifter under dagarna fram till nästa tävling som var i Bratteborg, Vaggeryd. Men det visade sig att djuren inte hade riktigt samma åsikt så det blev lite väl svåra jobb för lilleman så känslan var att självförtroendet inte var på topp när vi åkte tidigt i fredags morse! Den här gången låg NN1 först på schemat så det blev inte så lång väntan och djuren verkade snälla och lugna. Iaf tills man kom till sista grinden (som var den öppningsbara) och fållan för då var man nära ladugården så där hade dom rejält drag! Redan i utgången slutade jag tvivla på självförtroendet det var målmedvetenhet för hela slanten :D Resultatet för dagen blev (det stod inga kommentarer så jag skriver vad jag tror avdragen beror på):

Utgång 19 (20) (lite dåligt djup)

Upptag 9 (10) (lite segt lr möjligen lite snett)

Framdrivning 16 (20) (krok på mitten)

Fösning 20 (20)

Drivning 33 (40) (lite stopp framför grindarna)

Fålla in 10 (10)

Fålla ut 10 (10)

Helhet 10 (10)

Totalt 123/44

Detta räckte till ett 1:a-pris och vinst!! Känslan när man jobbar med den här hunden är otroligt häftig oavsett om man är på tävling lr hemma i lagårn <3


Nu blir det lugnt några veckor tills det är dags för tävlingarna på hemmaplan, ev blir det ett nytt försök på IK1 om vi kommer med. Det är ju otroligt överbokat på alla fårtävlingar....


Nöjd Wille med fodersäck och medalj från Björka Gård!!

 





Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards