Kennel Keep It Up

Alla inlägg under oktober 2010

Av Elisabeth - 31 oktober 2010 10:37

Ibland undrar man ju om man är riktigt klok? På min lediga dag ringde klockan som vilken arbetsdag som helst klockan 04.00 Klockan 05.00 var hundarna och jag inlastade i bilen och på väg till Tolånga, Sjöbo i Skåne. Mörkt var det men temperaturen var på plussidan så det var fina vägar. I Kristanstad fick jag se en vacker soluppgång :) Innan jag åkte hade jag kollat vägbeskrivningen på eniro o tur var väl det eftersom bilkartan låg bra hemma i köket :O Men det var plättlätt att hitta så det var inga problem, jag var framme i god tid och hann rasta av hundarna och dessutom stå o bli nervös innan det var dags.


Eftersom jag var efteranmäld så fick Frasse o jag starta först. Det kändes iofs ganska bra, det är nästan värre o gå o vänta på sin tur. Dessutom provgick domaren banan innan så man fick se lite hur djuren betedde sig. Sen var det domargenomgång o så var det dags för start. Lika nervöst som alltid...


Dom hade en helt suverän utställning av djuren. Det var åtta kvigor i varje grupp, dom kördes fram till utställningen i djurtransport och ställdes i en lite fålla. Det var samma sätt dom använt sig av under SM Nöt i somras. Fållan var fyrkantig och bestod av fyra pinnar och ett tunt band runt om. Framåt var det öppet och där låg en hund och höll djuren. Hundarna man skickade märkte aldrig ens att det var en hund där :) Fältet som vp-t gick på var ganska litet och det märktes på Frasse när jag skickade honom, han trivs bättre om han får gå ut ordentligt (ibland för ordentligt ;)) Inte hemma men när han kommer på andra ställen, det är väl lite osäkerhet. Iaf skickade jag vänster och hunden stannade runt kl 10 och sen fick jag säga till honom några gånger innan han kom upp bakom djuren så där tappade vi ju mest poäng. Men senare efter sista starten när kvigorna stod o betade lite själva på fältet drog dom genom ett grindhål åt det hållet så förmodligen kände han oxå att djuren hade drag åt det hållet. Sen var han väldigt lugn o fin i upptaget, han tappade bara ett poäng. Tror att det var för att det kanske tog en liten stund innan dom kom igång. På framdrivningen var det en kviga som tyckte hon skulle vandra iväg lite åt ett eget håll samtidig som dom andra svängde av lite åt andra hållet, Frasse redde ut det men hamnade lite framför djuren så dom nästan vände så där försvann oxå lite poäng. Fösningen gick väl hyfsat, lite krokigt. Drivningen gick väl oxå sådär, den gick bättre efter att jag vände ryggen till, var tyst o bara gick så Frasse fick jobba i lugn o ro ;)) Fålla in, det blev ett litet stopp innan sen gick dom snällt in. Fålla ut gick oxå lugnt o fint... liiite för lugnt kanske :) 71 poäng blev det, 35 på hämtet.


Jo, just det. Det hade jag förträngt.... tror ni inte att jag stod o sa fel i framdrivningen?? Vänster, vänster hojtade jag och undrade varför inte hunden gjorde som jag sa :O Det gjooorde han ju, så det där stoppet o strulet var helt mitt fel. Dumma dumma förare!!!!!! Tror han hade rett ut det bra mycket bättre om jag bara varit tyst istället....


Domaren var väldigt trevlig och kom med lite tips efteråt. Han tyckte jag skulle träna mycket på drivningen, bara gå med en flock och inte använda några kommandon bara påminna när han hamnar för långt ut på sidorna att han ska tillbaka o balansera.....


Sen missade jag ett par hundar som gick efter oss eftersom jag rastade mina bägge. Mojje var inte helt nöjd med tillvaron att bara få följa med o inte göra något ;O Ångrar lite att jag inte anmälde honom oxå, tror han hade rett ut det fint. Det var så väldigt trevliga och välvallade djur så dit åker jag gärna igen :)


När flocken hade gått sina tre rundor så togs dom tillbaka in i fållan. Under tiden släpptes en  ny grupp av vid utställningen. Därefter kom djurtransporten och hämtade djuren i fållan. Allt gick så himla smidigt o lugnt tillväga :)


Där var fina hundar att titta på och trevligt folk att umgås o prata med. Det var ju bara åtta startande så det var klart på ett par timmar. Sen blev det korvgrillning. Och så fick Frasse ett fint diplom, det tycker jag är så trevligt när dom delar ut :) Så var det bara att hoppa in i bilen i bege sig hemåt igen, men det gick lätt att köra med ett så trevligt vp med sig i bagaget :)


När jag nästan var hemma så såg jag att det var en kviga på rymmen, hon stod som ett fån på stubbåkern bredvid hagen hon borde varit i. Det var bara att stanna, ta ut en hund och putta in henne igen. Lite stimmig var hon eftersom kompisarna i hagen stod i andra änden och inte brydde sig ett dugg om henne. Men in kom hon iaf. Snart ska dom hämtas hem o stallas in. Sen var det bara soffan som gällde ett par timmar innan sängen :)


Av Elisabeth - 26 oktober 2010 12:12

Igår var det vallning för hela slanten. Anja/Jaffa, Cilla/Leja och jag/Frasse begav oss upp till Tjustvallarna för att gå kurs för Kevin Evans. Cilla körde med sin bil som hade vinterdäck på, tur var det eftersom vägarna var glashala inne i smålandsskogarna. Efter lite strul med att hitta rätt, eftersom vi kom från fel håll så försökte vi läsa vägbeskrivningen baklänges typ ;) Jaja Anja, vi skulle ha kört andra hållet från början :D Iaf kom vi fram i lagom tid till kursstarten. Då var resten av deltagarna och arrangörerna på plats, ett supertrevligt gäng :D Framförallt var det superkul att träffa Cornelia som jag inte sett på sådär sexton sjutton år :O


Instruktör var Kevin Evans från Wales, en väldigt trevlig och sympatisk person. Själv gör jag mig inte så bra på kurs. Fattar inte varför jag blir så nervös? Det är ju kurs, inte tävling! Jaja, i vilket fall så konstaterade han att Frasse kunde kommandona och att jag borde dra ner på mig själv. Och som vanligt att jag borde sätta mer press o inte vara så snäll... läs mesig.... mot hunden! Frasse har finfina flanker men blir lätt vid och det måste jag ta tag i. Innan har jag inte riktigt velat störa honom i utgångarna eftersom han haft en tendens att stanna kort. Men nu får jag göra det.... Och i vanlig ordning så är det ju fösning/drivning som är problemet. Nu har han ju dessutom fått jobba mycket på nöt och då måste/ska han ju pendla. Kevin tyckte jag skulle använda ett nytt kommando istället för framåt och börja på nytt, jag provade det och det gick mycket bättre och Frasse visade lite fin stil :) Jag ska bara komma ihåg att inte säga fram utan walk on istället.... fram kommer jag använda på nöten.... Jag skulle absolut inte använda pycshen längre då han tyckte att Frasse var för bra för det - "han kan kommandona så använd dessa". Så sant så sant....


Så sammanfattningsvis: ställ krav på hunden, var konsekvent, använd kommandon, var inte lat o visa med kroppsspråk o pysch/klapp (sluta vara nervös) Alltså: hunden kan, låt honom jobba ordentligt....


Det var en riktigt härlig dag och jag tror både Anja o Cilla var riktigt nöjda oxå med sina fina hundar :) Vi fick med oss konkreta tips och råd att jobba med. Nu får man bara se till o träna ordentligt. Men i veckan som kommer får det bli mest nötträning eftersom jag till sist tog mod till mig och anmälde Frasse till Vp Nöt i Skåne på lördag :O


Förmodligen blir baggen slaktad nästa vecka, är någon intresserad av att köpa lammkött så är det bara att höra av sig: elisabethander@hotmail.com

Av Elisabeth - 20 oktober 2010 11:24

Ibland funderar jag på att lägga ner bloggen, det blir så väldigt sporadiskt med inlägg ibland... Men samtidigt är det lite kul att kunna gå tillbaka o läsa vad man pysslat med :)


I söndags var det KM får i Sydöstra Sveriges Vallhundsklubb, det hölls i Stämmeryd hos Lisbeth. Jag tror det var 25 starter, jättekul att det var så många. För min del var det premiär. Det var helt underbart väder med strålande sol och i princip vindstilla :) Fåren bestod av ungtackor, fyra till varje start. Dom var riktigt prilliga och hade i början drag åt alla håll typ...... Efter två starter bröts tävlingen och banan byggdes om eftersom fåren drog som avlöningar :( Sen blev det omstart och då gick det bättre men ändå tror jag att drygt hälften bröt eller tappade flocken. Frasse gick som nr sju, det enda jag hade i huvudet var att ta det lugnt lugnt lugnt!! Och det gjorde vi, han tappade tre poäng på utgången när han var lite seg och jag kommenderade om. Men han var inte osäkert seg utan han kände av draget och gjorde egentligen helt rätt. Full pott på upptaget, det var nog premiär för det :) Tappade bara tre på framdrivningen, han var sååå duktig som klarade att hålla popkornen så pass på linjen som han gjorde! Fösningen tog ganska mycket tid då det handlade om att lugnt övertyga fåren om att inte dra iväg utan gå åt rätt håll. Supernöjd att han hela vägen höll huvudet kallt.... Drivningen gick super, fållan tog oxå tid men han är ju suverän på att bara hålla fåren och göra minimala rörelser.... Men efter fållan tog tiden slut så vi missade delningen :( Men det räckte ändå till en andraplacering, gissa om jag var glad :D En bra grej var att alla fick hjälpa till, Frasse o jag hjälpte till att ställa ut får. Det var supernyttig träning. Mojje startade nästan sist och då var fåren inne på andra rundan och visste var kompisarna var nånstans....  Det visade sig bli för svårtför lilleman, i framdrivningen tappade han dom :( Men jag är nöjd med hur han jobbade, han tappade inte huvudet utan försökte verkligen hela tiden men dom bara sprang rätt över o förbi.....


Kul med vallhundar, Anjas Jaffa var i höglöp och mina killar som brukar vara så kära i henne i vanliga fall, visade inte minsta intresse.... ;) Inte ett enda kort har jag från dagen :( Men jag har olovandes stulit Anjas gruppkort som hon tog efter tävlingen:


Foto: Anja Giermann


Sen måste jag ju backa tillbaka lite till Ölands Skördefest då vi var hos Anja i Bläsingen och hade vallhundsuppvisning. Ojoj, vad det var nervöst. Eftersom jag visste att jag skulle vara tvungen att prata lite inför publik så var jag inte lika nervös för själva vallningen ;) Men det gick bra till slut, både pratet o vallningen. Både Anja och jag pratade om nyttan av vallhund i lantbruket och berättade om momenten vi visade och hur dom praktiskt används i arbetet. Puffade oxå för bc som nöthund. Figge var med o tog lite bilder som jag fått lov att använda, har lekt lite i picnik.se.


Frasse:

     

 


Mojje:

       


Jaffa:

       


Det var roligt att kunna visa upp tre så olika hundar :)


På jobbet har vi börjat plocka in djur inför vintern så det har blivit lite hundjobb. Jag vet att det är tjatigt, men himmel vad det är underbart med hund till hjälp. Jag bara går där o glider och kan knappt komma ihåg hur man fick springa runt innan hundtiden :)


Nähä, nu hinner jag inte skriva mer. Måste upp till gården o plocka hem fåren till fårhuset, i em kommer dom och mv-testar ulltottarna....

Av Elisabeth - 15 oktober 2010 13:04

Igår hämtade jag mina första skinn på garveriet i Flygsfors. Väldigt spännande :) Jag måste säga att jag blev positivt överaskad, skinnen var väldigt fina. Mina får är ju en salig blandning av raser..... Det bara fem skinn, fyra lamm- och ett fårskinn... Några är till salu om det finns intresse. Lite bilder - klicka på dom små bilderna så blir dom större:


Oklippta mattskinn

 

   


Plädklippta lammskinn, tvättbara

   


Plädklippt fårskinn, tvättbart

        

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards