Kennel Keep It Up

Alla inlägg under januari 2017

Av Elisabeth - 25 januari 2017 21:28

En vecka sedan första parningen på dag 10. Därefter blev det ännu en på dag 13. Om ett par veckor kan man hoppas på lite små tecken på om det blir några kommande mini-mellisar :) Det kommer bli låååånga veckor!!!


Det är iaf skönt att löpet börjar gå mot sitt slut och man kan ha flocken ihop igen även om jag inte törs lämna Mellie ensam med killarna ännu. För ibland får dom för sig att hon fortfarande luktar gott. Men dom riskerar samtidigt att bli en noslängd kortare för Mellie tycker då inte att hanar är nåt att ha längre :D

   

Av Elisabeth - 19 januari 2017 20:09

Mellie och Gabe är nu parade!! Så nu är det spännande :)

 

Av Elisabeth - 12 januari 2017 19:30

Nu när jag gett upp om att Mellie REGV1621/2013 skulle löpa inom rimlig tid så satte hon hon såklart igång. Det gäller att hålla spänningen vid liv ;)


Så om allt går enligt planen så åker vi tvärs över landet någon gång nästa vecka och presenterar henne för den tilltänkte pojkvännen nämligen Marie Ekdahls Gabe REGV1193/2015! Jag har kikat på Gabe sedan han var unghund då jag gillar hans driv och djurkänsla. Dessutom tycker jag att han har en spännande stamtavla med många fina hundar.


Marie om Gabe: "Snabb hund med mycket fram. Flankerna får man jobba lite med. Lagom eye. Ganska mycket hund men samtidigt lyhörd."  Gabe på Maries hemsida finns här.


Gabe arbetar och tävlar framförallt på får men går fint även på nöt. 2016 startade han UnghundsSm Får som startfältets näst yngste deltagare.  Han blev bästa unghund Nöt, Skånes vk 2016.


Både Mellie och Gabe är CEA normala vilket betyder att valparna blir fria genom föräldrarna. Gabe är också testad IGS normal.


Jag hoppas att detta ska bli en bra kombination och räknar med valpar med bra djurkänsla, samarbetsvilja och vilja att flytta djur. Och går det om det ska så väntas valparna anlända i slutet av mars och vara leveransklara i slutet av maj.


Gabe (bildern är lånade av Marie Ekdahl)

   


Mellie

 

Av Elisabeth - 6 januari 2017 20:54

Funderar på vad jag vill uppnå under 2017.... och har eg ingen aning. Just nu när det är snö och kallt och mörkt så känns tävlings- och betessäsong väääldigt avlägset! Men om jag sätter upp lite mål kanske motivationen ökar! Man kan ju hoppas :D 


Pep är ju kvalad till Kvarts SM 2017 och målet är att toppa formen så vi kan göra vårt absolut bästa där. Innan dess ska vi starta några IK2:or och förhoppningsvis göra hyfsade rundor. Tanken är också att han ska få tävla iaf lite mer nöt i år än förra året. SM Nöt arrangeras ju av Sösvk i år och det är klart att det vore toppenkul om han kunde kvala dit! Men jag är lite skrockfull och eftersom han kom fyra på SM 2015 innan han ens var två och ett halvt år så törs jag knappt hoppas på att ens kvala dit nu ;) 


Mellie var ju som sagt tänkt att ha valpar i vinter men eftersom hon ännu inte börjat löpa så tror jag att de planerna skjuts upp till nästa vinter om det stämmer bättre med tiden. Om hon börjar löpa typ omgående så kanske det blir av ändå men jag får väl fundera lite mer på hur sent jag vill vänta på att kunna starta upp henne inför säsongen. Och vad jag vill uppnå såklart... Hon har ju sju SM-poäng och behöver minst tre till (en åttondeplacering) för att kvala till Kvarts SM. Det hade ju varit grymt roligt om hon tog sig dit! Om hon ska starta några nöttävlingar vet jag inte än. Hon fick börja lite för tidig att göra tuffa jobb med tjuriga kossor och det straffar sig lite när man ska tävla ;) Men isf blir det NN1 för hennes del. På får blir det enbart IK2, skulle kännas fel att starta IK1 när hon faktiskt har SM-poäng även om man faktiskt får det. I övrigt är väl målet att jag ska få till det och kunna köra henne så jag får fram bästa resultat som vi tränade på kursen för Karin.


Zting dårå... Det oskrivna kortet. Eftersom han är född två veckor "fel" så betyder det att om han skulle kvala till Unghunds SM Får så måste han göra det innan 14 augusti i år (en månad innan han fyller två år) och det känns just nu inte särskilt realistiskt. Så för tillfället koncentrerar vi oss på att träna - med målet att någon gång under säsongen debutera i IK1 att och bli godkänd vallhund någon gång under sensommar/höst. Han kommer såklart att få börja träna lite på nöt i sommar och sen får vi se hur det går, förhoppningsvis blir det även debut i NN1.


Wille hänger med som supporter. Eftersom han inte får träna så får jag försöka ta mig i kragen och ta med bara honom på vissa promenader och andra utflykter. Och mer hjärngympa-övningar!


Det är verkligen bra att skriva ner lite, även om målen ärlite luddiga känner jag mig redan mer taggad inför året!! :D


Full fart in i 2017!!

 

Av Elisabeth - 1 januari 2017 18:40

En liten sammanfattning av året som gick får det väl bli. Alltid roligt att kunna titta tillbaka på, även om 2016 inte varit alltför omvälvande :) Tar väl en hund i taget helt enkelt.

 


Wille I slutet av förra året kändes han riktigt i form igen men den glädjen gick över redan i januari. Och efter ett veterinärbesök var det bara att inse att hans arbets- och tävlingskarriär var över pga ryggskadan och efterföljande knäförslitning. Det var tufft att acceptera att min en-gång-i-livet-hund fick en så kort karriär. Och det gör fortfarande lika ont! Men det är bara att leva med. Jag har iaf turen att han fortfarande kan vara med i vardagen och han är iaf än så länge nöjd med det. Älskade älskade hund!!

  

Pep har varit med och tittat till djur på bete i sommar och varit fantastisk när det gäller att hämta, hålla, sortera ut, fålla in och lasta nöten allt efter behov, jag är såå nöjd med honom! Under stallperioden är det inte mycket för hundarna att göra på jobbet men med fåren hemma blir det iaf lite småjobb. Annars är vintern den perioden jag hinner med mest träning.

På nöt blev det bara två starter i NN2 i år vilket tog honom snubblande nära SM, men det hade ju varit lite för bra att komma dit på två tävlingar :D I övrigt har vi bara tävlat IK2 med lite halvdana resultat men vi är iaf klara för Kvarts SM 2017!! Superkul :D Men vi har mycket att träna på om vi ska komma vidare!! Men jag har förtroende för min SuperPep :)

 


Mellie hjälpte även hon till med tillsynen av betesdjur i somras (men inte i samma utträckning som Pep) och även att ta in mjölkkor från betet. Hon har bara fått tävla på får i år. Vi började med IK1 där hon gjorde fint ifrån sig med bl a vinst och flera topplaceringar. I slutet av säsongen gick vi över till IK2 och avslutade med en fjärdeplacering i Mada vilket var långt över förväntan och innebär att hon har 7 SM-poäng till nästa säsong :D 

Tanken var ju att para henne under vintern men än har hon inte börjat löpa och jag vill inte att det ska dra ut på tiden med valpar in på betes- och tävlingssäsongen, så vi får se hur det blir. Kanske det får vara till nästa vinter istället om det stämmer med tiden.

   


Zting tränas för fullt! Han är en ganska cool kille som vill göra rätt i hagen. Jag har börjat lägga på kommandon men det är inget som sitter ännu. Men snart så! Ska bli spännande att se hur han går på nöt framöver. Tror han kan passa bra till det :)

   



Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards