Kennel Keep It Up

Alla inlägg under april 2013

Av Elisabeth - 18 april 2013 16:08

Måste ju skriva några rader om dom senaste två dagarna när Zonja var här och hade en praktisk uppföljning av föreläsningen om inlärningsteori. Första dagen var det lite yngre hundar som inte gjort så mycket tidigare, det ju alltid så häftigt att se unghundar i hagen för det händer såå mycket! Dag två var lite mer vp/tävlinginriktat.


Själv jag deltog jag med Wille och tränade egentligen mest mig själv i att kunna hålla fokus och koncentrera mig! Första passet fick vi gå en klurig liten kringelikrokig bana som avslutades med delning och fålla. Där var jag riktigt nöjd med både mig och hunden, närarbetet är skoj :D Senare fick vi en svårare bana med ca 150 m dolt hämt, då var han lite osäker i början (det fanns ju inga får ju ;)), men han tog mina kommandon och gick ut och fick till det bra när han väl såg dom. Den sneda framdrivning gick åxå hyfsat ok. Sedan kom fråndrivningen, den blev tung - mot draget, uttråkade tackor som hela tiden delade sig och en stenmur ca 100m bort att ta tackorna över, 10 m efter muren var en rundningsstolpe. Vid muren tog det slut i huvudet på Wille och han ville bara ta hem dom till mig - det fick han inte och inte ville han ta högerkommandot. Slutade med att han stängde av och gick undan, fick han framåt-kommandot så gick han på igen men höger var heeeelt omöjligt! :( När jag gick närmare och närmare så tog han det till slut och kunde runda stolpen och på börja crossen. När vi väl kommit så långt kändes han som sig själv igen och balanserade upp tackorna igen och han höll huvudet kallt i både delning och fålla :)


Varför reagerade han som han gjorde då?  Eftersom vi tävlingstränade blev det mycket visslor och kommandon (extra mycket eftersom tackorna var sega och ville dela sig hela tiden). Min känsla är att han lydde alla kommandon hela vägen och upplevde att jag var ändå inte nöjd :( Vi gjorde det lite för svårt för honom men oj vad vi ska träna på detta nu!! Men inte riktigt så långt och svårt ännu! Bygga upp ett bra självförtroende så han känner sig trygg att arbeta med djuren även långt borta från mig.


Sista passet var vi inne i "25:an" och tränade lite hålla fåren-övningar. Det kändes bra att avsluta med något han kan, är bra på och känner sig trygg med :)


Känns toppenbra efter dessa dagar! Både att alla som deltog verkade nöjda och fick med sig nya lärdomar och att jag själv både fick nya saker att träna på men även bättre självförtroende - vi klarar mer än jag tror ibland. Hoppas känslan håller i sig ute på tävlingsbanan ;)


Stort tack till Zonja och alla som var med!!


 

Av Elisabeth - 12 april 2013 22:27

Oj, det har varit fullt upp sista tiden så bloggandet har legat nere. Men här kommer en liten uppdatering :)


Börjar med att Wille blivit pappa igen, Erkens Yes fick sex killar och en liten tik den 27 mars :) En av killarna ska flytta hit - spännande :)  "Lånade" en av Maries bilder:

 


Skärtorsdag och långfredag tillbringades på Lekeberga Gård där det hölls Steg 1-utbildning (första steget i instruktörsutbildning). Jätteroligt, massa trevliga människor, härligt väder, fin miljö, supergod mat, fina hundar.... och sist men inte minst riktigt bra och inspirerande instruktörer/lärare!! Toppen :)


Sen var det sju dagars jobb hos kossorna innan det var dags att åka till Lekeberga igen, denna gång för Uba-träff. Där fick vi information om projektet "Den arbetande vallhunden" som tog plats i Skåne förra året. Mycket intressant! Dag två handlade om den blivande unghundsbeskrivningen och vi tittade på flera olika hundar och diskuterade dom olika egenskaper vi såg, ännu mer intressant!


Den här gången var bara Frasse med, här på promenad i ravinen. Tror han njöt av att vara ensamhund för ett par dagar även om han inte fick göra så mycket :) Mojje bodde hos Ankie bägge helgerna och Wille var utlokaliserad hos Anja den här helgen. Tack snälla ni för hjälpen!! Resan var roligare andra gången med bästa Louise som resesällskap :D

 


Mellan utflykterna till Lekeberga hade Wille en date (eller två ;)) med Prick (Lokagårdens Spot), så om ett par månader kan det komma ett litet gäng Wille-barn här på Öland. Prick jobbar på en fårbesättning med 70 tackor och hjälper husse med hans islandshästar (många islandshästar!!)


Lammen växer och frodas! Dom är bedårande söta såklart, som alltid :) Två tackor har inte lammat än.... börjar undra om dom bara är tjocka och inte dräktiga :/



Och äntligen är det vår!!! :D

       


Imorgon är det ledig dag, då ska det köras grindar och fixas 25:a i Vannborga, tränas lite, städas mycket... och lite annat skoj :)


Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards