Kennel Keep It Up

Alla inlägg under april 2010

Av Elisabeth - 28 april 2010 08:18

Tre tackor och tre lamm går kvar hemma vid gården, vi gjorde en liten hage mellan ladorna där det brukar växa ohejdat med gräs som aldrig blir klippt. Så när det nu finns levande gräsklippare på gården får man ju utnyttja det ;)


Lilla Vita börjar bli stor :) Hon är än så länge det enda helvita lammet...



Tvillingarna är så söta, och vilken skillnad på ullen! Den krulliga är baggen som jag tänkte skulle få bli far till nästa års lamm. Men jag börjar dra öronen åt mig, det är en riktig liten buse :D Får se vad Skruttan får för något, hon ska inte heller ha några fler lamm så om hon får en bagge kan den vara aktuell....


Kastanjeknoppar :)) Vår!!!!!

 

Av Elisabeth - 26 april 2010 14:59

Ser hundar alltid helt galna ut när dom hoppar över något? Eller är det bara mina???   


Mojje, han hoppar alltså över ett dike men det syns knappt....(han missbedömde dessutom avståndet lite, hehe)

 


Frasse


Av Elisabeth - 25 april 2010 12:55

Alldeles nyss var jag i Grönhögen för att handla lite. När jag kom ut till bilen gick det förbi en liten gullig dvärgspets med matte. Några sekunder senare när jag satt mig i bilen hör jag skrik, tittar bortåt vägen och ser en lösspringande hund, modell större, bita tag i den lilla vovven. Den bara lyfter den och slänger runt den i luften!!!! Fy vad läskigt det såg ut!!! Jag rusade dit, då hade matten lyckats få upp sin hund i famnen medan den attackerande hunden försökte få tag i den. Tydligen hade jycken slitit sig för avsliten kedja/koppel som släpade som jag kunde ställa mig på. Tur för mig så var hunden inte folkilsk iaf, det slog mig inte förrän efteråt att hundskrället kunde ha bitit mig oxå :/ Sen kom det en man bortifrån affären som visade sig vara ägaren, inte överdrivet upprörd :( Som tur var (i oturen) verkade inte lilla söta hunden ha fått några allvarligare fysiska skador men var förstås enormt chockad!! Liksom matten. Den opsykologiska hussen till den andra hunden sträckte sig fram o skulle klappa o känna på den chockade hunden, inte så smart!!! Han tog åtminstone ansvar vad som hänt, det är ju bra....... efter att ha bedyrat att hunden faktiskt hade varit bunden. Jag tror inte den attackerande hunden var så gammal, tippar att det var en unghund som egentligen inte fattade vad han gjorde. Men fy fan vad det var otäckt att se. Jag hade mina hundar i bilen eftersom jag hade tänkt ta en promenad nere vid hamnen, som miljöträning..... hm... kan säga att jag åkte hem med mina hundar igen!!!


Nu ska jag ta en promenad hemmakring....

Av Elisabeth - 24 april 2010 19:26

Idag har dom fyra största lammen ( dom blir fyra veckor imorgon), trillingbaggarna och gråa singelbaggarna tillsammans med sina mammor varit uppe i stora hagen :) Det var kul tyckte dom. Jag var lite nervös när jag skulle ta upp dom men det gick hur lugnt o bra till som helst. Lammen var skuttiga och bäiga men höll sig hos mammorna och dom andra fåren. Jag gick först och Frasse efter, han fick jobba på att känna in rätt avstånd. Kom han för nära så vände tackorna med lamm gärna mot honom (och lammen blev nyfikna ;)) och kom han för långt bort så blev det en väldigt lång o seg grupp. Men det gick bra, han höll huvudet kallt och lyssnade på visslor o kommandon. Duktig hund. Efter några timmar så gick jag upp med hundarna och tittade till dom. Och fotade :) Bägge hundarna fick känna på flocken, bara några minuter var men även lammen måste ju lära sig.Om nån skulle oroa sig över att lammen blir stressade av hundarna så kan jag lova att det blir dom inte, dom är mest av allt nyfikna ;))


Gruppbild ;)


  Gullegull

 

Gräs eller mjölk ;)


Gräs 

 

  Den lilla mellantrillingen som var så svag när han föddes fick ju både råmjölk i flaska och lite extra vitaminer.... det gjorde nog susen!! Kolla här ;)))


 



Samma lilla buse ska kolla in hunden ;) Stackars Frasse vet inte riktigt hur han ska bära sig åt. Han är inte säker på att det är ett får en gång :D


Frasse flyttar gruppen en liten bit, fin kontaktflank :)   

Mojje o flocken ;)

 

Det blev som sagt väldigt korta pass, mer "lära känna" varandra än träning...

 

   Men har man tränat så har man och då behöver man svalka sig tycker Frasse... åtminstone om det finns nåt äckligt dike man kan lägga sig i ;) Ser ni hur grönt vattnet är? Luktade inte gott kan jag säga ;)) Lite roligt eftersom han annars inte tycker om att bada :))  

Dessa håller till i lilla insjön i kohagen. Ibland talar dom högljutt om att man inte har där att göra!!! ;))


Nu har jag varit uppe hos fåren med kvällspelletsen. Dom ska få vara ute dygnet om nu, bara det är hyfsat väder. Blir det mycket regn o rusk får dom komma "hem" igen. Jag har satt upp tre fyrkantbalar så dom ska ha lite lä om dom vill.... verkar tveksamt iofs... ;)) Dom tre mindre lammen får vänta med att flytta hemifrån ett tag till, jag vill att dom ska bli lite större först.... Måste ta lite bilder på dom imorgon :)) Så söööta!!!

Av Elisabeth - 21 april 2010 22:32

Ikväll skulle jag egentligen ha varit på en föreläsning som Blekinge vallhundsklubb anordnat, tyvärr blev den iställd pga askan som far omkring i luften :( Blev en sväng till Kalmar istället på eftemiddagen. Handlade fårmat, hundmat o människomat :P Kallt som tusan var det i stan så på lantmännen shoppade jag en tunn men varm fleecejacka... skööönt!!  Sen kom solen fram :) Hur är det? Man ska inte handla när man är hungrig eller när man fryser? Jaja, den kommer att bli välanvänd iaf!!


När jag nu för en gång skull hade ganska gott om tid så passade jag på att hälsa på min allra bästa faster Lotta oxå!! Det blir alldeles för sällan, men nu ska jag tjata öronen av henne så hon kommer ner o hälsar på snart :D


När jag körde hem så tog jag östra vägen, den absolut vackrast!! Kameran var med så några (om än inte så många) bilder blev det. Öland ÄR vackert!!!!


         

Av Elisabeth - 20 april 2010 18:47


Vårbruket är igång, det ringvältas och sprids gödning för fullt. Här är Hans, mitt i jobbet :)        

Idag tog jag bort lammningsboxen och småttingarna minglade med resten av gänget. Även den lilla baggen var sprallig vilket var väldigt skönt eftersom den var så svag i början :))


Tvillingarna Lilla Bruna (längst fram) och Eskil Junior.


Tre bagglamm

      


Hundarna har fått träna förstås :)) Här är träningsgänget, sex tackor. Den lilla vita syns knappt ;))

 

Mojje nöter vidare med kommandon, som sitter bättre o bättre. Jag har börjat skicka honom på lite längre hämt, han är lite tight men han lyssnar fint så det går ganska bra att få honom att öppna upp. Nu ska han bara lära sig att det är så det alltid ska vara när man hämtar ;) När dom bägge unga gotlänningarna är med är det rätt tråkigt att träna fösning eftersom dom är extremt trögflyttade för tillfället. Det blir ingen bra träning då. Jag vet inte om det är att dom är dräktiga eller om dom blivit så tröga ändå? :/


Frasse och jag tränar vidare med visslor och det går framåt, tro´t eller ej :)) Men jag är inte nöjd med min vänstersignal, får se om jag hittar på nåt annat.... Stackars Frasse han och jag har verkligen lärt och lärt om en himla massa tillsammans. Men nu känns det riktigt bra faktiskt. Men jag funderar på varför han inte vill tuffa till sig lite mot fåren? Han säger ju ifrån till nöten som är betydligt större! Eller det kanske är just därför?? Men men, det är ju nöten som är viktigast så det är ju bra!! När nu gotlänningarna var så seeega och inte ville vara med så tränade vi delning oxå, hehehe... Då var det inte lika kul o gå för sig själva längre :))


"Jag håller dom!!!


Och såhär gör man efter ett ansträngande träningspass. Tur det är lite vatten kvar i diket iaf ;))

 

Mojje kollade in den krympande insjön i kohagen... snart är det betessläpp!!!!


Jag gillar min kamera!! :D

Av Elisabeth - 18 april 2010 10:33

Dom fyra första bagglammen är tre veckor idag

Här ligger trillingarna på rad, det är deras plats. Dom har haft det som sovplats sen första dagarna :)


Gråa singelbaggen vid mjölkbaren, det här är en riktig liten knubbsäl ;)

 


10 dagar gammal

Lilla Vita ligger o vilar, övervakad av sin moder :) Sötnos!!


Födda igår (bilderna är oxå från igår :))

Här ligger lilla bruna baggen som jag fick mata med flaska några gånger. Nu har han hittat spenen och klarar sig själv. 

 


Lilla bruna tjejen, hon var lite större än brodern och hittade till mjölkbaren med en gång. Riktigt rund om magen var hon :P


Tog några bilder med mobilen i morse, motljus och dålig kvalité. Men ändå... Kommer nog att röja undan lite bakom fårhuset så kan fåren gå även där och hålla undan växtligheten lite. Perfekt!!

 

Elvan, gotlänningen längst fram i bild fick stanna hos hemmagänget idag. Hon har blivit ganska tjock om magen, det syns lite på bilden. Hon måste ju vara dräktig!! ;) Men inget juver ännu....

 

Av Elisabeth - 17 april 2010 10:03

Tänk vad hundar kan hitta på att pyssla med.... Igår kasterades några små tjurkalvar... När Frasse kom ut i kalvstallet hittade han ett par små bortplockade stenar under kalvboxen, hm... Trodde han skulle börja tugga på dom men nix, han  såg sådär löjligt stolt ut över att han hittat nåt så himla bra :D Jaja, vi har ju alla olika syn på saker o ting (som tur är). Med svansen i vädret så trippade han iväg, slank in i djupströboxen där det nu bara går tre tjurkalvar så det är gott om plats. Kalvarna stod o mumsade hö så dom brydde sig inte ett skvatt om hunden. Frasse började böka i halmen lade ner kulorna, puttade tillbaka halmen över skatten :) Tydligen var det inget bra ställe för han plockade upp dom igen, hittade ett nytt ställe, mera bök och stök med både tassar o nos. Till slut var han nöjd och slank ut igen och såg löjligt mallig och hemlighetsfull ut :D


Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20 21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards