Kennel Keep It Up

Alla inlägg under augusti 2013

Av Elisabeth - 27 augusti 2013 10:21

Ja, vad säger man om Wille? Alltså, jag är så nöjd och glad över den hunden. Extra glad just nu när det är helt klart att vi kvalat till Unghundscupen 2013 med 7 IK1or under kvalperioden. Det betyder ju att han kvalat till cuper på både får och nöt i år (och i nötcupen är det ju ingen åldersbegränsning, så där tävlar ju unghundarna även mot mer erfarna/mogna hundar)!! Jaaaa, jag är lite löjligt nöjd och skrytig just nu ;))) Om nån får ont i magen av det får man väl låta bli att läsa :)))) Jag kommer snart ner på jorden igen, men vore ju skittråkigt om man inte blev glad :DD


Sen har jag väl inga större förväntningar på placeringar i den här cupen, vi har bara startat fyra IK1or i år och det var i början av sommaren. Men nu är vi anmälda till 4 IK2or innan cupen som ju är en IK2-bana... Så det ska bli spännande. Det känns som det kan gå lite hursomhelst :p


Finaste allround-hunden!!!   

 

Av Elisabeth - 25 augusti 2013 13:33

Tog en snabbsväng till fårhagen mellan kossepassen....


Wille fick hämta och ta in fåren i stora fållan och sortera ut ett gäng att träna på. Idag hade han hittat flankerna igen ;) Behöll 7 st i fållan att träna på.


Aliz fick gå i lina och skulle mest träna på attityd och ligg. "Ligg" är ett totalt onödigt litet ord hälsar Aliz! Hon fick träna lite på att gå rakt mot djuren och stanna på lämpligt avstånd.... Hon visade några riktigt fina pareringar när fåren ville dra iväg :) Sen tappade hon åxå huvudet några gånger....

"Släpp in mig igen, jag är inte klar!!!!"

  


Pep fick vara i fållan en halv minut bara för att jag inte kunde låta bli. Måste skärpa mig och vänta minst två veckor till nästa glimt....

 


Sen tränade Wille lite inneflanker. Som gick superbra. Och fråndrivning. Gick inte så bra.... Låste sig. Osäker eller olydig....

 

Av Elisabeth - 18 augusti 2013 20:32

Vi har fått en gäst! Aliz ska bo här en tid och tränas. Hon är ungefär lika gammal som Wille och kullsyster till Carolines fina Stella som kom tvåa i Nötcup1 förra helgen (efter en runda i hällregn och åska som gick precis ovanför tävlingsplatsen - en riktig bragd!!!). Aliz har bott på en mjölkgård innan så djuren är hon ju van vid. Men eftersom det inte riktigt klickat i träning och arbete mellan hund och husse så får hon nu komma på "bootcamp" och sedan förhoppningsvis hitta sin plats i livet på en kogård (eller fårgård förstås ;)) någonstans. Hon är en trevlig liten tik och det ska bli väldigt roligt att jobba med henne!


 

Av Elisabeth - 17 augusti 2013 10:48

Wille har tränat!! På får!! Det har inte blivit mycket av den varan i sommar, men nu måste vi skärpa till oss lite om vi ska starta IK2 :o Idag blev det närarbete; sortering, delning och singling.... Och vänsterflanker, för oj vad han slarvade med dom!! Ligger nåt i det där med att träning är en färskvara ;) I övrigt är han ju riktigt fin i just närarbetet, lugn, fin, koncentrerad med bra djurkänsla.... Vad vi måste träna mycket mer är kluriga, långa hämt och fråndrivning....


Kunde inte låta bli att ta in Pep i två minuter åxå :D Med lina på!! Han är naturligtvis inte mogen för någon träning och kommer han för nära tappar han huvudet litegrann... Ungefär som han är på bilden kan han gå, men inte många steg närmare. Han verkar bli lik Wille på det viset att han tänker rakt fram, flankerna får vi nog jobba på ;) Överraskande nog lyssnade han bra på mig och både stannade och kom på inkallning...Om han inte kom innanför den osynliga gränsen vid fåren förstås, men det fick han bara göra en gång ;) Nu får han vänta ett tag igen innan nästa träff med bäna :)

 

Av Elisabeth - 11 augusti 2013 22:36

...och med den även Nötcupen. Den flöt på bra och en hel hoper klubbmedlemmar och även de tävlande gjorde att det blev en bra tävling! Själva tävlandet för min del var nog lite slarvigt och ofokuserat. Wille som inte gjort något vettigt  alls sista tiden (i princip inte tränat ordentligt sedan i juni) mest bara jobbat och tävlat, var taggad som attan. Men eftersom han är den lilla fantastiska hund som han är så räckte det ändå till en bronsplats när båda dagarna räknades ihop. Kan verkligen inte vara annat än nöjd!! Pep har varit med och skött sig fint, för det mesta kopplat av bra.


Medaljören!

 


Trötter



Tryggt med pappa nära...

 


Väl hemma i lugn och ro, märker man tomheten igen.... den tomma matskålen.... kopplet.... biabädden...

 


Hoppas fina Frasse vallar på gröna ängar och springer runt på öppna ytor med vinden fladdrande i pälsen...

 

Av Elisabeth - 8 augusti 2013 17:00

Älskade fina arbetskamraten och trogna vännen finns inte mer! Han fick en fin sista dag med morgonpromenad på alvaret och vara med vid banbygget inför helgens tävling och minglade med söta bc-tjejer och muckade med en bc-kille. På em åkte jag och Frasse till Borgholms djurklinik och där fick han somna in. Lymfkörtlarna var väldigt stora och svullna och hade förmodligen gjort det väldigt jobbigt för honom att andas :( Antagligen har han hållt igång idag på ren adrenalin för han reagerade väldigt fort på det lugnande och somnade snabbt.


Så pigg som han varit idag har han inte varit på flera dagar vilket gjorde att jag tog beslutet att låta honom somna in. Han skulle inte behöva gå här till orken tog slut totalt. Att han sedan verkade så pigg idag gjorde att jag nästan ångrade mig, men som veterinären sa när jag pratade med henne så var han en väldigt väldigt sjuk hund och det kommer inte att bli bättre. Det känns rent för jäkligt att en så ung hund (bara sexå år gammal) ska behöva somna in för alltid. Men det hade varit än värre om han fått lida och må mer dåligt!


Det känns fruktansvärt tomt och det värker i hjärtat. Hur ska jag klara mig utan min Frasse? Älskade, tokiga vännen....... 


Frasse-valp

 


 


Frasse o Mojje



Gänget

 


Willes idol! 


           

Usch, aldrig mer någon vinter för Frasse :( Hoppas han springer på de gröna ängarna nu istället!!

 

   


       

  


Min arbetskompis <3


           


Vackraste vännen!! Du lämnar ett stort tomrum...............

 

Av Elisabeth - 5 augusti 2013 16:05

Nu har äntligen provsvaren kommit och dom var lika hemska som väntat: elakartat lymfom, lymfkörtelcancer. Prognosen är dyster, inte minst med tanke på att han redan haft minst två krampanfall (misstänker att han haft åtminstone ett till nattetid). Visst finns möjlighet till cellgifter och strålbehandling, men som det ser ut så skulle det vara mer för min skull och inte för Frasses bästa. Just nu är han riktigt pigg, inte så dimmig och "full" som första veckorna av medicineringen. Han kan ha så kort tid som en månad kvar, och den tiden ska han få tillbringa så vanligt som möjligt  hemma, på jobbet och hos fåren även om han inte kan göra något arbete så får han vara med.


Just nu har han dessutom en inflammation i en lymfkörtel på halsen, eller snarare så är det väl det lilla sticksåret som är inflammerat och har blivit varigt och dant. Så nu ska det hållas rent och förhoppningsvis läka ihop snabbt, sen kan han få cortison som ska ta ner svullnaden. Cortisonet motverkar läkningen om jag fattar rätt och i den här värmen vill man verkligen att det ska läka så fort som möjligt!


Till helgen är det nötcup, massor med pyssel innan, start med Wille (som inte får någon som helst träning innan) och tja.... jag vill bara att helgen ska vara över så det blir lugn o ro. Helst hade jag skippat cupen helt o hållet och bara fokuserat på Frasse!

Finaste arbetskamraten  Tittar på filmen och tårarna rinner....



 


Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards