Kennel Keep It Up

Alla inlägg under augusti 2009

Av Elisabeth - 26 augusti 2009 11:07

Idag på morgonen började Mojje skälla ute på gården när vi satt o åt frukost... Tittade ut men såg ingenting. Sen såg jag att Mojje tittade uppåt o jag följde blicken.... På taket till vår gamla stallänga satt en stor fågel blick stilla :-) Rätt säker på att det var en häger - kul!! Den brydde sig inte ett smack om Mojje men när jag kom ut så flög den iväg innan jag hann fota den :(


Stora fåglar tycker inte Mojje ska hålla till häromkring överhuvudtaget. Igår såg han till att tömma en åker som var full med gäss. Man skulle ju kunna tro att han skulle bli lite tveksam när alla lyfte o himlen blev svart, men icke. Duktig hund!


Lite bilder från gårdagen:







En liten arbetsbild åxå:


Av Elisabeth - 24 augusti 2009 20:42

I eftermiddags stod Love med spetsade öron, total koncentration riktad mot väggen mellan kök o vardagsrum.... Nu ikväll visade sig vår nyaste inneboende.... en mus under diskbänken :( Tycker iofs att små möss kan vara ganska söta, till skillnad från sina större kusiner - råttor. Men när mössen flyttar in i huset upphör gullighetsfaktorn, blääää. Samma visa varje år... Fram med råttfällorna!!!

Av Elisabeth - 24 augusti 2009 08:07

Ja, igår hängde jag med Anja till Lyckeby för att heja på när Jaffa gick sitt vallhundprov. Lämnade sambon att avsluta mjölkning o annat o drog min väg... ;) Frasse tog jag med för lite miljöträning, det behöver han.


Anja o Jaffa startade först på söndagen. På lördagen hade visst fåren varit hopplösa att jobba på framåt eftermidddagen när det vp:t tog plats. Inte en enda klarade av det. Så därför vände dom på startordningen, det var ett bra drag.... Fåren skötte sig exemplariskt, visst hade dom drag o spring i benen men det hängde på hundarna om dom rusade eller ej....


Som sagt, Anja o Jaffa startade först. Vad ska man säga, det var sååå fint. Jaffa var så lugn o fin :) Jag som satt bland publiken hörde kommentarer som "vad cool hon är idag", "vad hon jobbar fint mot djuren" mm....... Tror inte Anja andades förrän hon var framme vid fållan :) Då hördes ett djuuupt andetag =)


STORT GRATTIS igen!! Jag är så glad att jag fick se Emenems Jaffa bli Godkänd Vallhund!!!!



Av Elisabeth - 22 augusti 2009 09:26

Funderar på vad jag ska använda för kommandon i vallningen på Mojje.


Frasse använder jag svenska kommandon, höger, vänster (långa flanker), , (kontaktflanker), stanna/ligg, framåt... När det gäller liggkommandot har jag numera försökt övergå till stanna för att få honom kvar på benen, vill INTE att han ska behöva lägga sig... Sakta/lugn måste vi få in ordentligt, liksom gå bort...


På Mojje har jag nog tänk mig att använda engelska kommandon, dom verkar ligga bra i munnen på nåt vis.... away (to me), come by, walk on, steady, time now... vad använder man för gå bort? Get out? Hm, kanske....


Tror det blir så... Och jag måste använda visselpipan!!!! Det låter jätebra när jag sitter inne, i bilen lr lastmaskinen o visslar.... När jag kommer ut i hagen med hund o får låter det ta mig f_n olika varje gång... :( Skärpning!!!


Idag håller vi tummarna för Mojjes halvsyster Jaffa som går VP i Lyckeby!!!!! Hejja hejja!!!! Även halvbror Jake är ute på banan i helgen liksom några morbröder.... Kul, kul, man blir inspirerad :) :)


Hade ju funderingar på att starta IK1 (drop in-klassen) med Frasse i Lyckeby men hade ingen möjlihet att hinna iväg... lr snarare hinna hem i tid... Tråkigt!!!  Men det kanske är lika bra att träna på lite mer innan vi ger oss ut igen. Fåren är han ju iaf riktigt riktig tänd på :)

Av Elisabeth - 21 augusti 2009 13:22

Igår blev vårkornet färdigtröskat :) Skönt när allt är under tak!! Halmen är ju kvar förstås, slipper vi regn så ska väl även det bli omhändertaget snart! Har hackat det ganska kort och ska testa att rundbala det så. Fungerar det så sparar det mycket tid framöver :)


Var i Kalmar en sväng igår mellan passen. Det var dags för klippning, efter fyra månader kändes det ganska raggigt i skallen ;) Nu är det riktigt snaggat med några detaljer alla Maria - bästa frisören jag varit hos. Hon driver Åbergs salong i Kalmar, Massagestolen man sitter i under schamponeringen,mmmmmmmmmm - jag nästan faller i koma varje gång =)


Eftersom jag håller på att höstförbereda köket blev det en sväng till Blomsterlandet för inköp av krukor och en sprintmarsch genom Ikea för att inhandla en vägghylla... Ett snabbesök på Djurkompaniet o matinköp (+ ett par böcker) på Maxi var det full gas hemåt... Ja på bron var det ju inte full gas direkt, åter dags för vägarbeten :( Tur man inte behöver köra där så ofta...


På kvällen blev det en promenad med jyxen. Stötte ihop med en hare som sprätte upp typ en meter framför mina fötter. Undrar vem som blev räddast?  =) Vi fortsatte promenaden genom kurvorna och vem möter vi väl då? Jo, herr Hare som tyckte att han gjort en finurlig fint och nu var på väg tillbaka till sin sovplats. Han var lite häftig, hundarna var kanske fem meter före mig på vägen när haren kom skuttande, han bara skuttade rätt igenom flocken, siktet inställt på "sin" åker.... Tyvärr han jag inte få nåt kort på detta....


Idag på förmiddagen hann Mojje få en stund i fårhagen, enda kraven än så länge är att uppföra sig mot fåren och lyssna på mig.... enda kommandot är stanna..... och inkallning....  Stanna går bra, jag kan stanna honom och gå fram till honom utan problem. Inkallning är lite svårare men går bättre o bättre..... Annars är det pyschen o  smacken som gäller...


Frasse som har hjälpt till att ta ut kossorna fick några minuters agilityträning, tyckte han lyssnade mer än vanligt faktiskt. Riktigt uppmärksam emellanåt ;P ;P


Nu ska jag ut o köra in lite ensilage....


 




Av Elisabeth - 18 augusti 2009 15:06

Kan inte låta bli att länka till några bilder på Mojjes farmor Sisko när hon jobbar på nöt:

http://www.tika.no/dogs/sisko/ko1.jpg

http://www.tika.no/dogs/sisko/ko2.jpg

http://www.tika.no/dogs/sisko/ko3.jpg

Väldigt korthårig om man jämför med Mojjes lurv ;)


Nu ska jag rusa ut igen, är ensam med kossorna idag.... Kommunens politiker har slut på sommarlovet, sambon har kommunstyrelse. Räknar med att han har pizza med sig hem ikväll =)

Av Elisabeth - 18 augusti 2009 13:04

Ja, på förmiddagen efter kvällsrymningen var dom på vift igen (igår alltså). Inte så oväntat eftersom det inte gått o inspektera stängslet på kvällen i mörkret. Sex stycken den här gången. Två kvar i hagen. Den här gången hade dom gått österut o gick längs vägen. Mycket diken, högt gräs, stenmurar och dessutom en del trafik. Vi tog den enkla lösningen; sambon åkte hem efter grindar medan Frasse o jag höll kvigorna på plats. Inte helt populärt hos en del men det var ju gott om mat så ingen som gjorde några större ansträngningar att smita. När vi fått grindarna på plats och fått in kvigorna i fållan åkte Hans hem efter djurtransporten. Under tiden passade vi på att träna lite runt fållan, gick bra. Faktiskt visade Frasse lite attityd mot en kviga som inte flyttade sig för honom :) Då fick han mycket beröm!!!


När vi fått hem o in rymmarna så gick Frasse o jag efter dom två som var kvar i hagen. Nu ska dom bli seminerade och dräktiga.... Så även idag har Frasse förtjänat sitt uppehälle :) Gullhunden!!!!


Grindarna ska jag sätt upp i hagen med dom fem kvigorna i Mashagen, helst hade jag velat träna på kalvarna i Lindby men det fungerar inte så bra. Kanske kan ta hem några till Hönshagen hemma vid gården när småttingarna flyttat in....


Funderat lite på detta med nötvallning o Frasse. Kanske det var dumt att vänta så länge att introducera honom för nötterna i arbetssammanhang? Visst har han varit i lagårn hela tiden o så, men inte jobbat. Ska nog börja tidigare med Mojje -  i lina utanför grindarna. Inte mycket alls i år men iaf att han får känna på det. Eftersom han lyssnar så bra när vi tränar på fåren så ska det nog gå. Men som sagt, med lina så han inte har en chans att komma innanför grindarna!!!


I helgen som gick var det Nordiska mästerskapen i fårvallning. När jag satt o tittade på resultatlistan såg jag att både Mojje o Love hade släktingar som det gått bra för :) Mojjes farmor Sisko som bor i Norge kom på sjätte plats!! Loves kullsyster; Loumils Lee har en son som heter Diesel, han kom på sjunde plats. Lite kul när man känner igen namnen.... ;)




Av Elisabeth - 16 augusti 2009 10:09

Igårkväll strax innan jag skulle ta in hundarna för natten (Frasse o Mojje vill ligga ute så länge dom får) så började Mojje skälla. När jag tittade ut så ser jag två kvigor stå på vägen utanför gården... där ska dom inte vara!!! Ensam hemma var jag oxå. Sambon var inne i stan o svirade ;) Iaf, på med skorna, ta med Frasse o rusa ut.... I halvskummet ser jag fem kvigor knalla omkring ute på vallen. Jäklar, tänkte jag med dagens tävling i färskt minne. Men!! Med Frasses hjälp fick jag in dom i sin hage där dom tre kvarlämnade kvigorna stod o råmade..... Det var inte helt lätt, vi fick fösa/driva över tre åkrar med lite diken o bråte mellan... Sen öppna grinden, hålla dom tre inne kvar och in med dom fem....


Den här övningen var värd mer än en tävling, och ett bevis på att Frasse faktiskt jobbar på nöt också!!! Men än så länge med mycket stöd o peppande!!

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards