Kennel Keep It Up

Alla inlägg under juni 2012

Av Elisabeth - 23 juni 2012 10:56

Förra helgen var det nöttävlingar i Åtvidaberg, man är väl lite tokig som åker hemifrån kl fem en lördagmorgon för att hinna till veterinärbesiktningen och sen tillbringar hela förmiddagen i regnet med att titta på NN2-tävlingen som gick först. Ännu tokigare är väl att man tycker det är både roligt och trevligt ;) Fina hundar att titta på och trevliga människor att prata o umgås med... inte så tokigt ändå :)


Mojje o Wille var det som skulle starta och jag hann bli ganska så nervös under tiden jag tittade på, för det var inte så lätta djur. Kvigorna var inte dumma/elaka på något vis men dom hade lite drag åt olika håll, mest åt lagårn. I utställningen stod en mineralbalja som var väldigt god tydligen ;) Det var alltså inte lätt att få loss dom i upptaget och dom kvigor som gick iväg fick istället bråttom åt andra hållet (lagårdshållet ;)) medans några kunde stå kvar vid mineralbaljan - inte lätt för hundarna. Och sådär var dom, emellanåt väldigt spretiga och emellanåt mulen i backen för att äta och som fastvuxna. Men jag tror inte jag såg en enda kviga som utmanade hunden och frontade. Så man kan väl säga utmanande och roliga.... men aningens skrämmande när man satt o väntade. Särskilt med tanke på Wille som skulle debutera på NN1 :o


Men ibland blir man glatt överraskad :D Mojje som jag startade först med, gick som första hund på sin flock. Jag var helt tyst i utgång och upptag - det resulterade i 18-8-18. Sen jobbade han som en iller, han var såååå duktig och kämpade för att hålla flocken samlad. Det hamnade några djur utanför grindarna och jag lyckades gå lite fel  så vi kom ordentligt av linjen vilket oxå resulterade i att vi kom fel vid fållan där det rök massa poäng. Men fålla in hade många problem med hela helgen eftersom det var rejält drag förbi fållan och hem till lagårn..... Kommentaren efter rundan blev: "Bra jobbat, lugnande inverkan på djuren" :D Efter den rundan var min helg räddad hur än resten skulle gå!! Sen var det ju då Willes tur... Han gjorde en jättefin målmedveten utgång, sen hade han det jättejobbigt i upptaget men fick loss dom till slut - 19-6-17 i hämtet. Sen kämpade han på tills tiden tog slut i försningen. Lilla Wille var yngst i startfältet, men jag var nästan lipfärdigt nöjd när jag gått med bägge hundarna ;) Och alla fina kommentarer kan jag leva på länge :)


På söndagen var jag inte ens nervös när jag satt på förmiddagen och tittade och väntade, jag var så nöjd sedan lördagen att det inte spelade så stor roll hur det skulle gå. Och det var visst rätt taktik för det gick ju ännu bättre :D Mojje 116/43 och Wille 113/43 och det är framförallt jag som står för missarna... skickar lite för sent eller för tidigt osv... Förvånande nog var det Wille som stod för enda lilla olydnanden, det var vid fållan när han helt plötsligt inte låg kvar utan tyckte att kvigorna nog skulle lite närmare matte ;) Men det löste sig ju ändå, och det var roligt att få höra vilken duktig och lydig unghund jag har och hur behagligt Mojje jobbar med djuren.... Jaja, jag vet jag skryter lite nu men det gäller ju att passa på när det går bra ;) Nästa helg är det NN1 i Skåne och då kan det gå åt skogen, så fram till dess tänker jag njuta och gotta mig åt den här tävlingen ;D


Resultat Vallreg lördag och söndag.


Själva tävlingen var väldigt trevlig och låg fint, intill parkeringen låg en sjö där hundarna kunde svalka sig. Och när solen väl var framme behövdes det, då blev det väldans varmt!! I september kommer SM Nöt att hållas där, det får man ju nästan åka upp o titta på :) 


Det höll på att bli lite besvärlig med boendet då vandrarhemmet dubbelbokat, men även där ordnade det sig till det bästa. Dom lyckades ordna ett rum och en säng åt mig och hundarna... och det blev alldeles gratis eftersom dom tabbat sig :D

Av Elisabeth - 14 juni 2012 14:19

Söta små lamm....


Mamma bä kollar så det är rätt unge :)

Två av nykomlingarna med storasyster som helt plötsligt verkar väldig stor....

Dröjer inte länge innan den runda dam får egna lammungar :)

 

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards