Kennel Keep It Up

Alla inlägg under juni 2013

Av Elisabeth - 19 juni 2013 09:42



Finaste, gladaste, tokigaste Mojje är på egna äventyr! Han har flyttat till en mjölkgård inte långt härifrån. Där är han ensam hund och får massor av uppmärksamhet. Han får jobba en del, men framför allt får han vara med mest hela tiden. Än så länge är det på prov, men hittills verkar alla nöjda och glada :D Jag håller tummarna att det kommer fungera även i längden.


Älskade fina Mojje <3

       

Av Elisabeth - 13 juni 2013 15:51

...var att hjälpa till att ta fram två sinkor och sex högdräktiga kvigor från betet och lasta på vagnen. Kossorna hade inte sett hund sen dom kom ut på betet och framförallt kvigorna var väääldigt nyfikna på den lurviga som kom i det jättehöga gräset och smög ;) Det var inte helt lätt för Wille eftersom det var så högt gräs - svårt för att han inte hade någon överblick och knappt tog sig fram på vissa håll. Men vi var ju några två-benta oxå och det hela gick ändå ganska smidigt :) Kul med sommar och ute-jobb!!! :)


     

Av Elisabeth - 11 juni 2013 18:50

Idag var det återigen dags att ta hem kalvkor och jag kunde inte låta bli att ta Wille till jobbet igen, jag vill se lite hur det fungerar "på riktigt ute" även med kossorna. De trettio sinkossorna låg/stod utspridda ca 150-200 m bort. Skickade Wille att hämta, fick igång de flesta som kom ganska snabbt mot mig som motade in dom i drivgatan (inte så svår, det är ju vägen hem). Efter en stund tittar jag mot upptaget och ser ingen hund, bara fyra kossor med rumpan mot mig. Visslar lite och ser fortfarande ingen hund i det höga gräset, blir lite nojjig att nån ko har gått på honom när jag inte tittat så jag börjar gå däråt. Då börjar det röra på sig och tre av kossorna vänder hemåt medans en tjurkärring står kvar och frontar. Och vad gör Wille? Ja, han viker inte en tum utan vänder till slut kossan och jobbar hem henne hela vägen trots att hon krånglar! Duktiga vovven! Sedan sortering på lagårdsplanens cementplatta, riktigt varmt var det och av dom sju som skulle in i lagårn var fyra riktigt sugna på att springa ut på betet igen :( Till slut var det klart iaf och han skötte sig bra trots att han blev lite låg en stund på slutet när han var trött och varm och jag irriterad på kossan som strulade...


Kändes bra att han redde ut det även om det kanske inte är den ultimata träningen inför fårtävlingar ;) Men snart är det ju nöttävlingar så det blir väl bra då :) Men nästa gång får nog Frasse tillbaka sitt jobb tror jag, då blir han glad :)


Kolla krångelkossan på slutet, gick han närmare så vände hon och frontade, hade han längre avstånd så stannande hon.... jaja... nyttigt var det!! Och han tappade inte huvudet - skönt!

 



Av Elisabeth - 10 juni 2013 22:04

Pep var med en sväng utanför fårhagen idag... han blev lite väl intresserad så det blev inte så långvarigt betraktande. Istället fick pappa Wille träna lite smått. Han skötte sig helt okey :)


 

Pep
Av Elisabeth - 3 juni 2013 18:17

När jag ändå håller på så får det bli ännu ett inlägg om Pep - jag tycker verkligen bara mer och mer om den lilla valpen. Eftersom det är en Wille-son så letade jag i början mest likheter och skillnader mellan dom. Men nu när han bott här i tio dagar är det bara Pep som individ som gäller. Och den inidviden är en härlig liten hund. Igår var han med i lagårn precis när mixervagnen gått och många kossor stod framme vid foderbordet. Han har varit där innan men då tidigt på morgonen då det inte varit många huvuden framme :) Jaha, sa Pep, vad stora dom är, och oj vad många, hm.... oj vilken god mat dom har - jag smakar lite :) Lite typiskt de flesta situationer, han kollar in läget och sen är det lugnt! Framåt, men inte dumdristig...


 


Idag var jag med Anna-Lena och puttade lite på deras får med Wille - det gick fint. Men eftersom jag blev uppäten av mygg fick Frasse och Mojje stå över. Men när vi först kom dit så släppte jag ut alla killarna så dom fick mingla med A-L-s tjejer (en bc och två pyrrar). Lille Pep satte fart rakt mot A-L som stod en bra bit ute på en nyslagen vall, bara plöjde rakt genom alla hundar och skulle hälsa :) Och när det var klart så umgicks han frimodigt med alla och lekte mest med pyrre-tjejen Gasa. Så söta ihop!!


Så summa sumarum - jag är hittills grymt nöjd och väldigt kär i lille Pep :))


Rullar sig i gröngräset <3

  

Pappa, har du ätit nåt gott idag? ;)



Och nu har Lokagårdens Spot "Prick" fåt ett gäng Wille-valpar här på Öland, jag är lite osäker på hur många... men tre blev iaf bruna!! :)


Pep

Av Elisabeth - 3 juni 2013 10:46

Jaha, som vanligt springer tiden iväg när man har roligt :D Och det har man när en valp intar huset! Wille-sonen My Nr One Pep har ju flyttat in i flocken!! Pep är pigg, kavat, famåt, matglad, nyfiken, social... Och enligt resten av flocken emellanåt en liten buse ;) Men det gick väldigt bra att introducera honom i flocken, han är väldigt lyhörd på vad dom stora killarna säger och tar ett steg tillbaka om det behövs (för att återkomma med full kraft ;) ) Mojje tycker det det är mysigt med någon man kan tvätta hela ansiktet på utan sura miner, Frasse tyckte mest han var läskig i början och hoppade högt när valpen oväntat dök upp inom synhåll - och gav matte många skratt ;) Wille avsäger sig allt ansvar men kan leka lite med monstret när andan faller på :) Det ska bli väldigt spännande att se hur denna lilla valp utvecklas!


Far & son

  





  



  


 

Pep

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards