Kennel Keep It Up

Direktlänk till inlägg 27 februari 2010

Lite svammel om lite av varje

Av Elisabeth - 27 februari 2010 08:40

Har ätit frukost och lyssnat till det ovanliga ljudet av regn som smattrar. Såhär andra dagen med regn känns det fortfarande lite trevligt och vårigt men man tröttnar nog snart på blasket om det får hålla på... Men det skulle ju bli kallare igen tror jag, lika bra det för om all den här snön smälter på en gång så blir det inte kul...


Träning har det inte blivit så mycket, jag har varit lite småhängig och inte haft nån lust alls... Nu är jag piggare och får väl hitta på nåt. Fåren ska jag börja klippa idag har jag tänkt mig, det börjar ju dra ihop sig till lammning. Spännande!! I slutet av mars kan dom första småttingarna komma.


Frasse får lite småjobb i ladugården. Det fungerar i kalvamman nu att han kan hålla undan alla kalvarna medan jag hjälper en kalv i amman. Det är helt underbart att kunna stå där utan att bli uppäten av dom små busfröna. Hur söta o gulliga kalvarna än är så kan det göra rejält ont när dom buffar på en!! I ungdjursladugården får han gå med mig på foderbordet när jag fodrar och hålla undan skallarna. Det går väl lite sådär ännu eftersom Frasse har spring i benen... han vill gärna springa hela foderbordet fram och tillbaka och hålla undan alla på spaltsidan på en gång... Det vill INTE jag, utan jag vill att han ska gå med mig och hålla undan dom som är närmast så dom inte är ivägen när jag fodrar med kraftfoderspannet eller så dom inte sticker fram huvudet och bromsar ensilagevagnen... Men det fungerar, och det fungerar bättre och bättre. Jag tror han är lite osäker på foderbordet och att det är därför han gärna springer istället.


Mojje gör ju inget jobb med nöten men han får öva lite med kalvarna emellanåt. Man kan träna lite kommandon; away, come by, walk on och framförallt stanna/ligg ner (ska bli lay down så småningom). Han är också med när jag fodrar fåren, dom är väldigt på när jag kommer med maten... Jag är lite nervös att nån ska gå på honom för när nån tacka kommer väldigt nära så vill han gärna slicka på henne    men Frasse är ju där också och häromdagen såg jag för första gången att han markerade mot en tacka, hejja Frasse!!! Jag tror faktiskt inte att det sitter lika långt inne hos Mojje som dessutom har mer tryck i sig själv så att säga... mer eye...


På nötvallningssidan har jag fått nytt hopp, jag hittade den här hemsidan och har anmält intresse till både ERFA-gruppen och träningstävlingarna. Jätteroligt att hitta fler nötvallningsintresserade, det är värt att åka en bit faktiskt!!! Man måste ju faktiskt lära sig själv (och sina hundar) innan man kan anordna något själv!! Tycker jag. Man måste ju ha väl invallade djur, bra förutsättningar osv, det är viktigt att inte riskera skador på varken hundar nöt/får eller människor i onödan!! Sen hoppas jag förstås att arbetsgivaren låter mig ha någon träning på nöten härnere i slutet av sommaren eller nåt.... På fåren kan man ju ha träning när bara lammen blivit tillräckligt stora.... Åh, nu längtar jag efter sommaren!!!   


Mojje har ju börjat en förberedande agilitykurs på två gånger! Han tycker det är superkul!! Och jag med! Jag vet att det finns åsikter inom vallningsvärlden att man inte ska hålla på med annat än vallning med sina bc, jag kan inte förstå varför?? Jag tycker det är kul, hunden tycker det är kul... vad gör det för skada?? När det sedan gäller avel så är det förstås vallningsegenskaperna som styr!! Självklart är och ska det vara så!! Men man måste ju kunna få använda sin hund till annat också om man så vill.....


Ladugårdsnytt

Kossan 646 med sitt elaka spentramp står på pencillin och blir möjligen tre-spent men det ser iaf bättre ut nu när man kan kan tömma juverdelen. I början gick det inte att få ut något alls och ont som bara den hade hon. Lite kalvar har det kommit, sist ut var en kviga som kalvade hon har varit ganska snäll att mjölka in   Tråkigast i veckan var att en favoritko fick åka till kohimlen... när fina 598 kalvade in som kviga för några år sedan var hon en fröjd att mjölka, tror aldrig jag träffat på en snällare    Tyvärr har hon haft ganska dålig juverhälsa som blivit sämre o sämre... Det är den tråkiga biten i det annars roliga och givande arbetet....


Nähä, nu måste jag verkligen sätta fart...


  Längst fram ligger 598 o mumsar hö (taget 2006/2007 nånting)


  Det är så mulet o grått idag att jag kände mig tvungen att lägga in en liten soluppgång åxå :)



 
 
Anja & flock

Anja & flock

27 februari 2010 19:10

Fin soluppgång!
härligt att ha nytta av jyckarna i lagårn ju...!! Duktiga killar!!

http://www.butiknyfiken.se/fullfart

 
Carro & Milli

Carro & Milli

27 februari 2010 23:11

Vad kul med agilitykurs! Jag har anmält mig och Milli till en som börjar i april. =)

http://hem.passagen.se/happipuppy

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Pep

Av Elisabeth - 2 december 2018 13:47


Jag hade ju redan förra året en dålig magkänsla vad gällde Pep, men eftersom jag själv var oengagerad och omotiverad på tävlingar och även på träning viftade jag bort det med att jag var så kass. I år har det ju inte blivit mycket tävlande eller trän...

Av Elisabeth - 8 januari 2018 18:42

Äntligen har det varit ett par soliga dagar så man fått lite energi igen :) Tränat och promenerat och funderat på det kommande året. Vad gäller hundarna så är jag riktigt taggad på att träna!! Och såklart vill jag tävla, det är ju himla roligt! Även ...

Av Elisabeth - 31 december 2017 16:06

2017 har med vissa lysande undantag varit ett år där tankarna snurrat och inget egentligen känts på topp, motivationen har lyst med sin frånvaro vilket märkts på både träning och tävling. Har nog insett att det är dags att det är dags att se över vad...

Av Elisabeth - 4 maj 2017 18:26

Idag fyller MeGa-stjärnorna 6 veckor! Pigga, glada och fulla med bus :D Tack för faster Lotta för foto-hjälpen!!               Några av valparna fastnade på lite andra bilder.     Oden       Rex     Lyran   Si...

Av Elisabeth - 30 april 2017 20:17

Erika som har Mellies kullbror Sepp var och tog fina bilder på valparna igår. Hon var även snäll nog att introducera Zting i nose work, han verkade fattakonceptet snabbt. Återstår att se om matten fattat lika lätt. Just nu är all aktivering uppskatta...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards