Kennel Keep It Up

Direktlänk till inlägg 19 februari 2010

Blåtunga, kalvjobb, träning....

Av Elisabeth - 19 februari 2010 09:44

Blåtunga

Häromdagen var det dags för årets första blåtungevaccinering. Alla nöten utom dom minsta kalvarna fick sig ett stick. Det går till som så att två personer kommer ut till gården med vaccinet, det är inte veterinärer utan "vanliga" människor. Såvitt jag förstått så är det många, men inte alla, som kommer från organisationen Blå stjärnan... Den här gången var det två tjejer som kom, det gick på 50 minuter att vaccinera drygt 170 djur   


Kalvjobb

Frasse sparade tid åt oss häromdagen igen. Jag flyttade om i kalvstallet, även dom äldre kalvarna (4-5 mån) skulle byta box. Jag var tvungen att ta ut dom på gången för att dom skulle komma till sin nya box. Det här bruka vi få kämpa med, kalvarna är inte så pigga på att lämna sin trygga plats. Men med hundassistans tog det väl en halvminut.... Det var även ett helt gäng med avvanda kalvar i amman som skulle flytta, där brukar jag ta en i taget o flytta på. Men nu kunde jag sortera ut dom jag skulle ha och driva ut dom genom den lilla dörren. Så bra!!!   


Andra nyheter på gården

Tre små söta kalvar har det kommit dom senaste dagarna. Det är lite äldre kossor som kalvat så dom är ju snälla att mjölka. Däremot är man alltid lite rädd för kalvförlamning men det har inte varit några problem. Och kalvarna är pigga o glad... och särskilt den ena har väääldigt bra lungor   Det tråkiga som hänt är att 646 har trampat sig på ena spenen, riktigt ordentligt!! Ajajaj!!!


Vallning

Vallat har bägge hundarna gjort på fåren. I tisdags var jag bara uppe i kohagen eftersom den där j...kla snön som vanligt blåst igen vägen upp till fårhagen!! Det går inte att stänga till den hagen just nu och fåren hade hela tiden ett stort drag hem till sitt stall....Frasse fick jobba mycket på att stoppa fåren, jag lät dom pinna på hemåt så fick han hämta tillbaka dom. Såå nyttigt, man riktigt ser hur självförtroendet växer. Dessutom plockar han fram ett eye som man inte brukar se hos honom.


Eftersom vi var i den hagen vi var så fick fåren gå in mellan hundarnas pass. Det betyder att lilla Mojje fick plocka ut dom för första gången i sitt liv!! Det fixade han fint!! Fösning var svårt att träna eftersom dom hade sånt drag, det blir för besvärligt för liten hund. Så Mojje fick mest träna flanker och svenskdrivning.


I onsdags tog jag lastmaskinen och öste bort tonvis med snö IGEN så jag kunde träna i rätta hagen. Det blev ganska mycket fösning med bägge hundarna, med Frasse fösökte jag stå ganska stilla och låta honom jobba på. Det kändes hyfsat med bägge jyckarna, både gjorde en del fina saker     


Igår tog vi ledigt från all träning.... Nu ska jag gå o inspektera vägen till hagen.. skulle tro att den är igentäppt av snö... igen....

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Pep

Av Elisabeth - 2 december 2018 13:47


Jag hade ju redan förra året en dålig magkänsla vad gällde Pep, men eftersom jag själv var oengagerad och omotiverad på tävlingar och även på träning viftade jag bort det med att jag var så kass. I år har det ju inte blivit mycket tävlande eller trän...

Av Elisabeth - 8 januari 2018 18:42

Äntligen har det varit ett par soliga dagar så man fått lite energi igen :) Tränat och promenerat och funderat på det kommande året. Vad gäller hundarna så är jag riktigt taggad på att träna!! Och såklart vill jag tävla, det är ju himla roligt! Även ...

Av Elisabeth - 31 december 2017 16:06

2017 har med vissa lysande undantag varit ett år där tankarna snurrat och inget egentligen känts på topp, motivationen har lyst med sin frånvaro vilket märkts på både träning och tävling. Har nog insett att det är dags att det är dags att se över vad...

Av Elisabeth - 4 maj 2017 18:26

Idag fyller MeGa-stjärnorna 6 veckor! Pigga, glada och fulla med bus :D Tack för faster Lotta för foto-hjälpen!!               Några av valparna fastnade på lite andra bilder.     Oden       Rex     Lyran   Si...

Av Elisabeth - 30 april 2017 20:17

Erika som har Mellies kullbror Sepp var och tog fina bilder på valparna igår. Hon var även snäll nog att introducera Zting i nose work, han verkade fattakonceptet snabbt. Återstår att se om matten fattat lika lätt. Just nu är all aktivering uppskatta...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards