Kennel Keep It Up

Direktlänk till inlägg 26 januari 2010

Nöjd

Av Elisabeth - 26 januari 2010 14:24

Ja jag är faktiskt riktigt riktig nöjd med träningen idag. Inte för att allt går felfritt eller är perfekt på något vis, självklart inte. Även om det hade varit trevligt förstås  Men det var en träning som gav en varm känsla i hela kroppen. Fåren var lite spralliga o glada, men hade en tydlig dragning mot fårhuset. Där dom hade fått lämna maten....


Frasse fick först ta ut tackorna ur stallet, han har blivit betydligt lugnare även om han fortfarande tycker att det är jobbigt. Han känner ju att han tappar kontrollen när fåren går ut ur boxen och vidare ut på gatan. Men idag samlade han ihop dom lugnt o sansat och drev upp dom till hagen. Så det kändes ju som en bra början   Första passet blev bara "ta ut dom i hagen"-övning.


Mojje fick gå i lina idag och driva MYCKET. Väldigt nyttig träning för lilla hunden. I dom övningarna sa jag inte så mycket utan använde smacken/walk on och styrde upp med linan. Sen tränade vi lite flankeringar också och jag tror banne mig han har lärt sig come bye (vänster) och away (höger)?! Inte klockrent men näst intill... Hur gick det till?? Vi har ju knappt kunnat träna nånting...  Duktiga lilla hund Ska bli spännande att se om det sitter nästa gång vi tränar... Mojje fick ett lååångt pass idag, han är duktig på att hålla huvudet kallt måste jag säga. Tror jag blir tröttare i skallen än hunden. Fungerar också väldigt bra att kalla in från fåren nu, det är så himla skönt. Började träna lite "gå bort" från fåren också, alltså oavsett var jag är nånstans. Hålla avstånd måste vi jobba med!!  Det är lätt att fuska lite med det eftersom tackorna är så coola så hundarna kan gå väldigt nära utan att dom blir stressade.... Kommer bli ändring på det när det kommer en massa lamm skulle jag tippa...      


Sen var det dags för Frasse igen, tränade drivning, lite små (pyttesmå, eftersom jag inte vill att fåren ska springa för mycket i snön) hämt... Det vi måste jobba mest på som jag kände idag är "fram"-kommandot, han är dålig på att gå rakt på och sedan driva vidare i just den riktiningen. Det blir lätt att han låter fåren gå iväg lite åt det håll dom tycker så hänger han på... Det trista är att det är mitt alldeles egna fel, jag har helt enkelt inte lärt honom riktigt vad jag vill.... Stackars Frasse har fått stå ut med alla nybörjarfel man kan tänka sig. Usch, jag får rysningar när jag funderar på hur mycket jag borde tränat annorlunda.... Jaja, det blir till att jobba hårdare nu istället. För att tackla just det problemet ska jag nog använda lina och jobba i 25:an tror jag.... (tar gärna emot tips ) Alltså, han kan ju driva raka linjer men jag får vara med att styra mycket mycket mer än jag vill. Jag vill at han ska vara säker i uppgiften och jobba mer självständigt. Sen fick Frasse avsluta med att ta in tackorna igen och det gjorde han med bravur, dom gick lugnt och sansat hela vägen trots draget. Duktig!!


Mojjes höfter. Jag fick tag på en veterinär på SKK som talade om att vänster led var lite slapp, därav blev det ett C. Det var alltså inte själva leden/skålen som var defekt. Så Mojje kommer att röntgas igen om nåt halvår eller så.


Det blev inga bilder tagna idag, så här kommer två till från gårdagen...


 

Frasse i lite skum stil... Tror han är på väg att lägga sig för att rulla i snön   


Undrar vad han fick syn på? Lilla pricknosen   


 
 
Camilla

Camilla

28 januari 2010 22:43

Kiwi gör som Mojje... vilar sig i form och vips så kommer hon oxå ha utvecklats massor ;)

http://camillabloggar.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Pep

Av Elisabeth - 2 december 2018 13:47


Jag hade ju redan förra året en dålig magkänsla vad gällde Pep, men eftersom jag själv var oengagerad och omotiverad på tävlingar och även på träning viftade jag bort det med att jag var så kass. I år har det ju inte blivit mycket tävlande eller trän...

Av Elisabeth - 8 januari 2018 18:42

Äntligen har det varit ett par soliga dagar så man fått lite energi igen :) Tränat och promenerat och funderat på det kommande året. Vad gäller hundarna så är jag riktigt taggad på att träna!! Och såklart vill jag tävla, det är ju himla roligt! Även ...

Av Elisabeth - 31 december 2017 16:06

2017 har med vissa lysande undantag varit ett år där tankarna snurrat och inget egentligen känts på topp, motivationen har lyst med sin frånvaro vilket märkts på både träning och tävling. Har nog insett att det är dags att det är dags att se över vad...

Av Elisabeth - 4 maj 2017 18:26

Idag fyller MeGa-stjärnorna 6 veckor! Pigga, glada och fulla med bus :D Tack för faster Lotta för foto-hjälpen!!               Några av valparna fastnade på lite andra bilder.     Oden       Rex     Lyran   Si...

Av Elisabeth - 30 april 2017 20:17

Erika som har Mellies kullbror Sepp var och tog fina bilder på valparna igår. Hon var även snäll nog att introducera Zting i nose work, han verkade fattakonceptet snabbt. Återstår att se om matten fattat lika lätt. Just nu är all aktivering uppskatta...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards