Kennel Keep It Up

Direktlänk till inlägg 13 maj 2010

Lite kossor, får o hundar

Av Elisabeth - 13 maj 2010 09:53

Idag regnar det ganska ordentligt. Kändes som ett bra tillfälle att sätta sig vid datorn o blogga lite, en liten uppdatering får det bli åtminstone ;)


Förra veckan var jag i Eriksöre på ett träningstillfälle som klubben anordnat. Vi höll till ute på alvaret och jag hade både Mojje o Frasse med mig. Eftersom det var helt öppet så körde jag mycket flanker och små korta fösningar/drivningar och korta hämt med Mojje, jag ville inte att han skulle tappa fåren utan ha kontakt med dom hela tiden. Det kändes helt okey, han fick t o m in dom i fållan utan problem (nu var fåren iofs ganska villiga att gå in där men iaf ;)) Det enda problemet är väl att han har svårt att sitta still o titta på när andra gör något, han pratar gärna då ;)) Annars skötte han sig väldigt bra, det var ju ny plats, nya får, nya hundar.... Frasse fick börja med ett hämt som väl gick sådär eftersom han tappade bort var fåren var någonstans bland alla enebuskar :( Men det gick till slut och sen körde jag fösningen runt banan och vi träffade iaf grindarna och fållan gick lätt. Dela brydde jag mig inte om, det borde jag ju gjort vet inte varför jag inte gjorde det?? Vi gick banan två gånger och det kändes ganska bra, han lägger ju i en lite högre växel när det är nya platser o får men det beror väl till en del på mig och en del på bristande rutin helt enkelt. Bäst var att han skötte sig helt okey socialt, lite småbläng o pyttemorr på Fridas Zingo när vi stod o pratade, men han har blivit så mycket bättre :)) Frida hade sin söta valp, Naiko med sig oxå. Vilken goding!!


Tre tackor går kvar hemma på gården, en lammade för ett par dagar sedan. Ett gulligt litet vitt tacklamm :) Nu är det dom två gotlänningarna kvar... åtminstone den ena är riktigt rund om magen, den andra är jag lite osäker på men jag tycker hon har lite juver på g.


   


Lite bilder från fårhagen, från häromdagen när solen sken :)

         


På kofronten då? Jo nu är alla dräktiga kvigor och några sinkor ute. Förhoppningsvis kan vi släppa kossorna i morgon eller övermorgon, ska bli härligt för dom. Nästa vecka är det dags för klövvård och det är ju bra om dom har fått gå ut o in några dagar innan. Sen kommer alla ungdjur att släppas efterhand som stängslen hinns med att ses över.


Vi har haft en ko med magproblem (trumsjuka) som inte blev bättre, vetten rekommenderade att hon skulle få gå ut o röra på sig lite så vi släppte ut henne och tre till. Dom var jätteglada i en halvtimme, då ville dom gå in igen. Bra premiärjobb för hundarna att putta ut dom i hagen igen. Mest Frasse förstås men även Mojje var ute o testade, han började pendla riktigt fint även han.

 

Fina fina Frasse är nu anmäld till sin första Ik1-tävling. Spännande!!

 

Mojje (och hans tunga ;))

 



 
 
Ingen bild

Annelie

13 maj 2010 11:14

Haha Mojje med sin tunga, så härlig, Naiko brukar se ut så när han sover. EmenEmare eller?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Pep

Av Elisabeth - 2 december 2018 13:47


Jag hade ju redan förra året en dålig magkänsla vad gällde Pep, men eftersom jag själv var oengagerad och omotiverad på tävlingar och även på träning viftade jag bort det med att jag var så kass. I år har det ju inte blivit mycket tävlande eller trän...

Av Elisabeth - 8 januari 2018 18:42

Äntligen har det varit ett par soliga dagar så man fått lite energi igen :) Tränat och promenerat och funderat på det kommande året. Vad gäller hundarna så är jag riktigt taggad på att träna!! Och såklart vill jag tävla, det är ju himla roligt! Även ...

Av Elisabeth - 31 december 2017 16:06

2017 har med vissa lysande undantag varit ett år där tankarna snurrat och inget egentligen känts på topp, motivationen har lyst med sin frånvaro vilket märkts på både träning och tävling. Har nog insett att det är dags att det är dags att se över vad...

Av Elisabeth - 4 maj 2017 18:26

Idag fyller MeGa-stjärnorna 6 veckor! Pigga, glada och fulla med bus :D Tack för faster Lotta för foto-hjälpen!!               Några av valparna fastnade på lite andra bilder.     Oden       Rex     Lyran   Si...

Av Elisabeth - 30 april 2017 20:17

Erika som har Mellies kullbror Sepp var och tog fina bilder på valparna igår. Hon var även snäll nog att introducera Zting i nose work, han verkade fattakonceptet snabbt. Återstår att se om matten fattat lika lätt. Just nu är all aktivering uppskatta...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards