Kennel Keep It Up

Alla inlägg under mars 2010

Av Elisabeth - 10 mars 2010 18:49

Idag tog jag lite bilder i fårhuset. Det ser så tråkigt ut på kort så jag gjorde bilderna svartvita istället... ;) Det finns några fler bilder här.


På bilden nedanför ser man att juvret börjar fyllas på så smått... det närmar sig... :))


 


Av Elisabeth - 10 mars 2010 14:09

Japp, idag har det varit full fart hela dan :) Först mjölkning o sånt som vanligt på morgonen förstås. Sen lite snabb frukost och återhämtning, därefter skynda ut o strö hos kossorna, sopa gångar...


Lite efter nio kom två trevliga kvinnor för andra omgången av blåtungevaccineringen, gick hur bra som helst. Bägge jobbade inom branchen i vanliga fall och hade himla bra djurhantering = lugna och fina djur :)) Den här gången var det knappt 40 djur som skulle vaccineras. Alla djur som vaccinerades förra året behövde bara en dos i år. Jag frågade om fåren men dom skulle inte vaccineras förrän till sommaren.


När det var klart så var det dags för lite kaffe och sen sätta igång o laga mat lite tidigare än vanligt eftersom Hans skulle iväg och fodermedelsrådgivaren komma...


Nu har vi gått igenom alla kossorna och det såg bra ut. Avskastningen är lite sämre än förra året med det är ganska klart ensilaget som är boven i det dramat. Eftersom vi samkör ensilaget så fick vi inte in det så tidigt som vi hade velat och när vi kom igång så kom även regnet igång. Det tog väldigt lång tid innan det blev klart. Vilket förstås inte ger några bra värden i fodret :( Men andra år kan det ju vara tvärtom... Sen har vi några kor som står med helsikes höga celltal (dålig djuverhälsa) så det blir några som får åka till kohimlen... Men på det stora hela var det bra resultat med avkastning, dräktigheter, beläggning framöver osv...  


Dagen började med en rejäl tjocka på förmiddagen, det såg ut som solen skulle komma igenom till slut men då blev det mulet istället. Så jag lägger ut några bilder till från igår istället. Snacka om underbart väder :)))


Full fart här också... :)))

     

Av Elisabeth - 9 mars 2010 20:30

Himmel, nu har det gått drygt en vecka sedan förra blogginlägget... Det får bli en liten kort uppdatering :)


Alla fåren är klippta även om jag nog inte får nåt pris för stil o skönhet :D Speciellt en tacka är enormt stor om magen nu, det var nog den som Eskil hoppade på första kvällen han kom hit. Ingen blyg kille det inte.


I ladugården är gångar och väggar nytvättade!! Utom en liiiten bit av gången som slangen inte räckte till... får ta den från andra hållet. Vore bra om man kom igång med mjölkledningarna oxå... och hann gå över kossorna ordentligt med ryktborsten, några skulle behöva klippas lite igen.... Jodå, det finns att göra :)


Frasse fick ta ut fyra av tackorna häromdagen när solen sken och det inte var så råkallt för dom nyklippta damerna. Parkerade oss i en solig "hörna" och övade sidkommandon  med vissla, faktiskt lät det någorlunda hyfsat ;) Tar det väldigt lugnt med tackorna, eftersom Eskil gjorde en räd till dom som inte skulle betäckas så räknar jag än så länge alla som betäckta... Frasse får även gå in till kalvarna med jämna mellanrum mest för att påminna dom om att man ska gå undan för hunden. Och det gör dom för det allra mesta, det är aldrig nån som är dum utan möjligen sprallig. Inbillar mig att det är bra att grundträna nöten redan som småttingar så blir dom mer lättvallade längre fram... den som lever får väl se :)


Mojje har inte vallat mycket alls :( Lite inne i fårhuset har han gått, helt orädd i trånga utrymmen är han. Väldigt cool så <3 Häromdagen åkte jag med Mojje på privatlektion hos Anja - det var agility på schemat. Framförbyte o bakombyten o tunnel... ett blindbyte fick vi se åxå... Himmel, jag behöver nog en ordlista snart ;))) Men det är så jäkla kul :))) Tack för en superbra timme!!!


Idag har det varit en helt underbar vårvinterdag. Tog en liten prommis med hundar o kamera:


Mojje - på toppen av snöberget :)

 


 


Frasse

 


 


Rakt fram går vägen till fårhagen... hmm


Härlig rymd :)

 

Av Elisabeth - 1 mars 2010 19:33

Fårklippning Antingen måste jag investera i en klippstol eller så får jag gå nån kurs o lära mig klippa som proffsen! Min rygg tycker det är taskigt o klippa osamarbetsvilliga får som kränger o har sig... Inte är dom ju så höga heller så även när dom står hyfsat stilla så är det ju inte någon optimal arbetsställning... Tacka vet jag nöten, precis lagom arbetshöjd... ja förutom en del svarta som har två meter långa ben typ ;)) Nu har jag tre tackor kvar att klippa.... sju är klara. Det är två av dom vita tackorna som börjar se högdräktiga ut. Tittar man ovanifrån så dom nästan lika breda som långa :D Det ska bli väldigt roligt med lamm men det är nervöst som attan samtidigt. Dom två ungtackorna jag köpte av Ankie visar inga tecken på att vara dräktiga :( Eskil (baggen) var ju så elak mot dom så det vete tusan om det blev nåt, förmodligen inte förrän bra mycket senare isf...


Kobestyr Eftermiddagen gick åt till omförflyttningar i ungdjursstallet. Hans och jag plockade in ett gäng dräktiga kvigor i spaltboxarna och bytte ut dom mot tre betydligt mer dräktiga (snart kalvningsfärdiga) och några som skulle bindas upp för seminering. Skönt att få det gjort!! :) Det här är inget jobb man kan använda hundarna till, det blir för trångt och stimmigt... Det vore att be om skadade djur och människor! Men Frasse tyckte det var taskigt och låg utanför dörren o surade ;) Mojje som inte gillar ungdjursstallet (ännu) lade sig att sova hemma på gården :)


Ja, det var väl vad som hanns med mellan det vanliga pysslet i stallarna... Jag pratade en gång med en man som på fullt allvar trodde att förutom mjölkningen så fanns det inget att göra på en mjölkgård!! Jisses, vad säger man... Jag blev så paff så jag minns inte riktigt vad jag sa...!!! Kvällsrundan som jag ska gå nu visste han nog inget om ;) Håller tummarna för att fodervagnen inte har stannat igen!!!!!

Av Elisabeth - 1 mars 2010 15:47

Frasse

   

Mojje


Korten är tagna på Mickis kurs i februari. Tror att det var Linda som hade hand om kameran vid bägge tillfällena :)

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards