Kennel Keep It Up

Direktlänk till inlägg 17 mars 2010

Frasse den bäste

Av Elisabeth - 17 mars 2010 20:11

Ja vad säger man? Frasse imponerar!!!    Vi har mockat rent i kalvstallet igen. Det gör vi med lastmaskin vilket förstås innebär att kalvarna måste flyttas ut ur boxarna under tiden. Med hjälp av Frasse flyttar jag numera ut kalvarna själv ur boxarna innan rengörningen, likaså tar in dom med hjälp av Frasse. Det händer saker med lilla hunden nu    Kalvarna är ju inte helt pigga på att lämna sina trygga boxar så dom knatar ju inte ut frivilligt direkt och när det gäller att läsa djur och parera så har man inte en chans i jämförelse med en bc!!!  Numera kan jag vid behov ställa mig utanför boxen och mota vid foderbord eller liknande medans Frasse motar ut dom ur boxen, helt suveränt!! En femmånaders tjurkalv höll på att flytta en barriär dom inte skulle gå förbi helst - skickade Frasse över foderbordet och runt på gången för att vända det lilla buset. Kalven ville inte alls vända, att gå dit näsan pekar var hans motto tills Frasse den store vände på näsan åt honom - då lunkade han snällt på tills han var inne i sin box med kompisarna    Men Frasse fick jobba ordentligt med kalvarna, så det känns som ett ordentligt kvitto på att han börjar bli en "riktig" nöthund.... en riktig arbetskamrat!!!!    Det känns faktiskt ganska häftigt!! 



Mys i kalvstallet  



Igår fick bägge hundarna träna lite i fårhagen igen, det är så härligt!! Med Mojje hade jag mest fokus på kommandon, han börjar få lite kläm på det. Men chansar en del    Frasse lade jag trettio-fyrtio meter från tackorna sen fick han gå mot gruppen med lite korta flanker och driva en lite bit, det här gjorde vi om några gånger varvat med små korta hämt. Kändes bra!!


I fårhuset börjar tackan 4043 visa tecken på att det närmar sig lammning, hon har numera fått eget rum ( av grindar). Jag springer o titta på henne hur många gånger som helst om dagarna trots att det faktiskt inte ska komma nåt förrän om någon vecka.... men man vet ju aldrig. Och man vill ju inte att det ska bli något fel. Men hon är pigg och äter och dricker, men ligger mycket och har svansen rakt ut... andningen är normal så det är nog ingen fara.... Jisses är man fånig eller?


På bilden ser man inte riktigt hur gigantskt tjock hon faktiskt är ;)

 

Katterna gillar att våren är på väg - Måns sooolar!!! :)) 

 
 
Ingen bild

Pernilla & Hedda

18 mars 2010 21:53

Men GUD vilka söta kalvar!!! :) Och vad roligt att Frasse börjar växa i kostymen som nöthund.
Våra tackor ser också ut som spärrballonger, de som inte lammat än alltså. Lycka till med lammen när de nu kommer!
ps. din kisse påminner lite om min Morris, gula/röda kissar är bäst!!

 
Anja & flockA

Anja & flockA

19 mars 2010 15:49

Duktig Frasse!!!!
Söööta kalvar och så spännande med första lamningen...!

http://www.butiknyfiken.se/fullfart

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Pep

Av Elisabeth - 2 december 2018 13:47


Jag hade ju redan förra året en dålig magkänsla vad gällde Pep, men eftersom jag själv var oengagerad och omotiverad på tävlingar och även på träning viftade jag bort det med att jag var så kass. I år har det ju inte blivit mycket tävlande eller trän...

Av Elisabeth - 8 januari 2018 18:42

Äntligen har det varit ett par soliga dagar så man fått lite energi igen :) Tränat och promenerat och funderat på det kommande året. Vad gäller hundarna så är jag riktigt taggad på att träna!! Och såklart vill jag tävla, det är ju himla roligt! Även ...

Av Elisabeth - 31 december 2017 16:06

2017 har med vissa lysande undantag varit ett år där tankarna snurrat och inget egentligen känts på topp, motivationen har lyst med sin frånvaro vilket märkts på både träning och tävling. Har nog insett att det är dags att det är dags att se över vad...

Av Elisabeth - 4 maj 2017 18:26

Idag fyller MeGa-stjärnorna 6 veckor! Pigga, glada och fulla med bus :D Tack för faster Lotta för foto-hjälpen!!               Några av valparna fastnade på lite andra bilder.     Oden       Rex     Lyran   Si...

Av Elisabeth - 30 april 2017 20:17

Erika som har Mellies kullbror Sepp var och tog fina bilder på valparna igår. Hon var även snäll nog att introducera Zting i nose work, han verkade fattakonceptet snabbt. Återstår att se om matten fattat lika lätt. Just nu är all aktivering uppskatta...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards