Kennel Keep It Up

Direktlänk till inlägg 31 oktober 2011

Seminkurs och skånetävlingar

Av Elisabeth - 31 oktober 2011 11:17

Efter förra helgen som innehöll både jobb och KM så har den senaste veckan innehållit seminkurs måndag till fredag. Himla roligt och spännande. Och massor av nytt att lära sig, man fick försöka plocka fram lite av studietekniken som gick i dvala för åratal sedan ;) Men det gick bra och framförallt var dom praktiska övningarna en utmaning, man var ganska trött i armen på kvällarna. Men alltid roligt när det känns att det går vägen! Kommer att sakna den underbara kaffemaskinen på Barkestorps seminstation, gud vilken massa gott kaffe man druckit under veckan :) Nu när kursen är slut så börjar verkligheten, man får hoppas att man lyckas få lite dräktiga kossor som resultat!! Bara att vänta o se....


I lördags morse var det dags att sätta sig i bilen och styra kosan söderut mot Skåne för två dagars tävlande. På lördagen var det NN1 i Ravlunda som gällde för både Frasse o Mojje.


Mojje startade som nr 5 och han gick så fint i hämtet att jag inte behövde säga ett pip förrän en bit in på framdrivningen när kvigorna började glida iväg litegrann. Och då fick han ändå full pott på upptaget!!! Fösningen gick jättebra sen klantade jag mig lite under drivningen och bedömde lite fel hur djuren stod vid grindarna så några hamnade utanför och vid den öppningsbara så tänkte jag rätt och sa fel håll, Mojje tittade på mig lite tveksamt men gjorde som jag sa.... duktig hund - puckad förare.... så det blev några utanför där oxå plus lite stopp... Fållan gick bra. Resultat 108/35!! Nöjd matte!!! :)


Frasse hade startnr 20, näst sist. Han gjorde en fin utgång, inte onödigt vid och ganska djup. Men. Sen fastnade han i upptaget (djuren var inte helt lättflyttade) och då blir jag så rädd att han ska göra något dumt så jag bromsade honom flera gånger, sedan fick jag höra att han inte alls gjort något vilket betyder att även här var det jag som klantade mig. Skulle ju bara ha manat på och stöttat honom! Jaja, ett poäng bort på utgång, fem på upptag och ett på framdrivning... Fösningen gick bra, drivningen hyfsad, fållan helt ok, lite segt när han skulle ta ut dom då han inte riktigt hittade in under grinden (det var bara öppet under den bakre grinden inte sidorna). Resultat 106/33!! Nöjd matte en gång till!! :)


Båda hundarna fick kommentaren "Lugnt arbete" i protokollet och en åtta som helhetsintryck. Att särskilt energiknippet Mojje fick den kommentaren känns härligt, då har vi kommit nån vart under sommaren!!! När jag tittar på poänggränserna i regelboken ser jag att gränsen till ett förstapris inte är så långt bort, nämligen 110 poäng.... det tar vi väl nästa år?! Det är iaf målet... ;)


På lördagkvällen hade skåningarna ordnat med pizzakväll i en härligt vacker lokal, tror det var runt 25 pers som var där. Jättetrevligt när man får träffas lite utanför tävlingsplatsen oxå. Många glada skratt  och hög stämning var det :) Tack för det, alla ni som fixade och ordnade!!! Och stort tack till Sven o Lena i Ravlunda som upplät sängplats till undertecknad!


På söndagen var det då dags för IK1 och det behöver vi inte orda så mycket om ;) Det var bara Mojje som fick tävla (Frasse behöver träna lite mer på att driva/fösa får RAKT om det ska vara nån idé... kanske blir ett vinterprojekt ;)) och det gick åt skogen från första steget i utgången. Precis som i KM-et slog han bakåt och sedan nästan mot publiken som om han trodde att fåren stod där nånstans, återigen har jag alltså misslyckats med att visa honom djuren ordentligt :( När han såg djuren så gick han väldigt rakt på istället och stannade vid kl tre och eftersom pälsfåren var ganska lättpåverkade så drog dom ju iväg.... sen kan ni ju gissa resten... av linjen hela vägen i princip fram till delningen. Eftersom jag blev lite stressad så fick jag heller inget ljud i pipan och fick skrika istället, avskyr det, man låter bara arg och så stressar man upp varandra istället och kommandona kom ju för sent eftersom jag fumlade med pipan :( Blää :( Väl framme vid delningen tog jag mig tid (det hade vi ju gott om iaf ;) att ta det lugnt så både hund, får och jag fick en liten paus, sen gick åtminstone delning o fålla hyfsat.... ett misslyckat försök på delningen lämnade 6p, fållan 8p....  


Läxan blir att träna långa, gärna lite dolda hämt i vinter. Ska nog byta tillbaka till A1 visslan oxå, den är mer lättblåst tycker jag.

Tack Caroline och Henrietta som hjälpte till att fota mina hundar på banan :)


Mojje (foto: Caroline Andersson)

 

 

 

  

Frasse (Foto: Henrietta Nilsson)

 

 

 

  

 
 
Anja o flock

Anja o flock

1 november 2011 10:22

Grattis till nöt-resultaten, det andra behöver vi inte komma ihåg;)) Vilka fina bilder, skicka till hemsidan?! Med namn på fotografen...

http://www.anjasflock.bloggagratis.se

 
essay services

essay services

25 januari 2012 14:16

As I see it's really easier to deal with many cows with the help of dogs!

http://essayshelp.org/service.php

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Pep

Av Elisabeth - 2 december 2018 13:47


Jag hade ju redan förra året en dålig magkänsla vad gällde Pep, men eftersom jag själv var oengagerad och omotiverad på tävlingar och även på träning viftade jag bort det med att jag var så kass. I år har det ju inte blivit mycket tävlande eller trän...

Av Elisabeth - 8 januari 2018 18:42

Äntligen har det varit ett par soliga dagar så man fått lite energi igen :) Tränat och promenerat och funderat på det kommande året. Vad gäller hundarna så är jag riktigt taggad på att träna!! Och såklart vill jag tävla, det är ju himla roligt! Även ...

Av Elisabeth - 31 december 2017 16:06

2017 har med vissa lysande undantag varit ett år där tankarna snurrat och inget egentligen känts på topp, motivationen har lyst med sin frånvaro vilket märkts på både träning och tävling. Har nog insett att det är dags att det är dags att se över vad...

Av Elisabeth - 4 maj 2017 18:26

Idag fyller MeGa-stjärnorna 6 veckor! Pigga, glada och fulla med bus :D Tack för faster Lotta för foto-hjälpen!!               Några av valparna fastnade på lite andra bilder.     Oden       Rex     Lyran   Si...

Av Elisabeth - 30 april 2017 20:17

Erika som har Mellies kullbror Sepp var och tog fina bilder på valparna igår. Hon var även snäll nog att introducera Zting i nose work, han verkade fattakonceptet snabbt. Återstår att se om matten fattat lika lätt. Just nu är all aktivering uppskatta...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards