Kennel Keep It Up

Alla inlägg den 9 oktober 2011

Av Elisabeth - 9 oktober 2011 18:06

Det händer nog inte så ofta att man blir helnöjd med 48 poäng i vallhundstävling, men det blev jag idag :D Det var en fin bana men lite svårare än jag kanske hade förväntat mig eftersom hämtet var dolt för hundarna då det var rejäla svackor. När jag stod på pallen såg jag utställaren men knappt fåren, så hunden såg ju inte ett skvatt. Lite taskig premiär för mina hundar kanske ;) Men nu hade jag nytta av att Frasse gör gör så vida utgångar, jag kunde trixa lite o kalla tillbaka en liten bit och skicka igen  och kommendera framåt och även om poängen rök hej vilt så hittade han till slut rätt :) Sen var framdrivningen lite krokig men vi prickade iaf grindarna... Rundade stolpen, där hade fåren bra drag mot uttaget. Sen var det mycket krokigt på hela fråndrivningen, till viss del berodde det på Frasses vanliga pendlande till viss del på en tacka som gärna kunde gå sin egen väg ;) Men - vi prickade grindarna (det var väl enda gångerna vi var på linjen ;)) Delningen gick bra efter ett misslyckat försök och lite snurr, men det försöket som lyckades är jag supernöjd med. Sen var det tratt istället för fålla och då var jag tvungen att springa före o se vilket håll man skulle gå, jaja man kan ju inte hålla reda på allt ;) Böjade lite snurrigt men fick in alla i tratten - jättebra, förutom att tackan"Kansjälv" vände tillbaka så det bara var att börja om. Men då gick det bra och alla gick igenom :) Sen var det slut. Det känns faktiskt riktigt bra trots allt eftersom det gick så lugnt hela vägen och Frasse jobbade och kämpade på trots att han började bli trött på slutet.


Sen var det Mojjes tur och det gick ju inte så bra, han började göra en fin utgång men gick in för tidigt och hittade inte fåren. Det märktes redan innan jag skickade honom att han inte riktigt visste var dom var. Lite mitt fel förstås som inte lyckades visa honom, jag visste inte riktigt hur jag skulle göra där då förra flocken togs ut bredvid där vi stod bakom skynket och eftersom jag inte ville att han skulle se dom så hann vår flock ställas ut innan jag hann visa do för Mojje.... Förmodar att sånt kommer med rutin? Så stackars Mojje fick inte hämta några får, händer det igen så ska jag be att få hämta min flock iaf, för hundens skull!!!


På hemvägen bjöd jag in mig till Anjas sjöbete för lite träning, två pass med Wille ett med fösning, fösning, fösning och ett med hämt/drivning. Sista hämtet kändes riktigt bra :) Och Mojje fick äntligen valla lite då, kändes faktiskt riktigt fin idag - t o m avslappnad emellanåt :) Frasse fick förstås oxå ett pass, lite blandad kompott....


Känns som en bra dag idag :)) Och visst får man lite blodad tand..... ;))


Frasse

 

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards