Kennel Keep It Up

Direktlänk till inlägg 23 oktober 2011

KM får

Av Elisabeth - 23 oktober 2011 19:48

Idag var det KM i fårvallning Sösvk, det hela gick av stapeln på gården Övra Rössbo utanför Nybro och man måste säga att Småland bjöd på ett fantastiskt vackert väder:) Tror det var drygt 20 starter, allt från VP till IK2 och knappt hälften klarade sig runt banan. Så med det i tankarna är jag hemskt nöjd med att alla mina tre hundar kom runt.


Först ut av dom tre var "lilla" Wille som gick VP-bana med ett förenklat hämt (vi är verkligen inte redo för något 100 metershämt än ;) jag lade honom ca tjugo meter från stolpen och gick själv ganska nära fåren innan jag skickade honom. Klart att det inte blir många poäng men det är ju superbra träning. Han gick ut ganska bra i början, tight i upptaget och sen gick vi ner till stolpen och gick runt resten av banan. Fåren hade otroligt mycket drag mot utställningsfållan hela dagen och jag är supernöjd att Wille klarade sig runt och t o m fångade upp dom när dom försökta smita iväg! Det var motigt att få in dom i fållan trots att Wille var väldigt duktig på att hålla sig lugn och vänta och göra försiktiga små rörelser. Mig körde dom liksom bara över :( Till slut var dom inne och fålla ut gav full pott :) Sen sa vi tack o hej till bäna, jag tyckte lilleman gjort tillräckligt och någon annan fick ta dom av banan. Wille är min personliga vinnare idag!! Kommentarer från domaren: "bra hund" "lugnt o fint förd" :D


Sen var det Mojje som hade span på domaren och Anja som var domarsekreterare då, han var verkligen helt säker på att fåren var där nånstans. Sen tror jag nog att han såg dom vid utställningen men hade det andra tänket i bakhuvudet så han gick ut bakåt och vänster så han hamnade bakom ett långt o högt stenröse som gick ut som en halvö i hagen. Han kom tillbaka ganska snabbt och sen kunde jag skicka honom igen men det belv en väldigt segt och konstigt utgång, inte alls Mojje-likt :/ och det gjorde att upptaget blev konstigt coh fåren fastnade hos ena utställaren - inte heller Mojje-likt, han brukar ju ha ett jäkla tryck? Jaja, han fick loss dom till slut och hittade trycket (med råge). Delningen var inte lätt, fåren var överlag svårdelade idag tror jag. Mojje låste sig en hel del och tyckte att man väl kunde ligga o hålla dom i lite lugn o ro... men den där jobbiga matten skulle ju absolut dela flocken.... Och trots låsningar och alltför snabba flanker så lyckades vi dela med tre poäng kvar :) Sen rann fåren in i fållan som på ett pärlband - skönt o slippa den där jycken tyckte dom nog ;)


Frasse hade som tankar som Mojje om var fåren skulle vara så jag tänkte skicka höger för att underlätta för honom. Men vad händer? Jo, för första gången slänger sig Frasse över mina fötter för att gå vänster ;) Upptaget blir segt men rakt, svååårt att få igång sega tackor mot draget sa Frasse... Sen börjar nöthunden pendla och vi är nog inte på så mycket linjer. Dessutom blev han tillfälligt döv, och kunde verkligen inte stanna när jag tyckte han skulle..... Efter nåt försök och mycket cirklande så delade vi, flockarna bestod av tre vita och två päls, Vi lyckades dela av två päls. Dom var inte nöjda kan man säga. Dom stampade och frontade och stampade och frontade - men det blev iaf godkänt. Ett poäng bort på fålla in, så var vi klara :) Sen var Frasse och jag med och ställde ut dom sista tio ekipagen.


Resultatet dårå? Mojje kom fyra, Wille sexa (helt sanslöst - min lilla plutt <3) och Frasse var några poäng efter, vet inte vilken placering.


Tack till alla som fixat o donat med alla förberedelser inför dagen!!! Och stort grattis till vinnaren Lisbeth med Bess!!


Nu ska jag ställa om mig till skoltänk i en vecka. Ska gå kurs i egenseminering under veckan som kommer. Ska bli så kul och spännande. Vilken bra arbetsgivare jag har som satsar på det här :))

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Pep

Av Elisabeth - 2 december 2018 13:47


Jag hade ju redan förra året en dålig magkänsla vad gällde Pep, men eftersom jag själv var oengagerad och omotiverad på tävlingar och även på träning viftade jag bort det med att jag var så kass. I år har det ju inte blivit mycket tävlande eller trän...

Av Elisabeth - 8 januari 2018 18:42

Äntligen har det varit ett par soliga dagar så man fått lite energi igen :) Tränat och promenerat och funderat på det kommande året. Vad gäller hundarna så är jag riktigt taggad på att träna!! Och såklart vill jag tävla, det är ju himla roligt! Även ...

Av Elisabeth - 31 december 2017 16:06

2017 har med vissa lysande undantag varit ett år där tankarna snurrat och inget egentligen känts på topp, motivationen har lyst med sin frånvaro vilket märkts på både träning och tävling. Har nog insett att det är dags att det är dags att se över vad...

Av Elisabeth - 4 maj 2017 18:26

Idag fyller MeGa-stjärnorna 6 veckor! Pigga, glada och fulla med bus :D Tack för faster Lotta för foto-hjälpen!!               Några av valparna fastnade på lite andra bilder.     Oden       Rex     Lyran   Si...

Av Elisabeth - 30 april 2017 20:17

Erika som har Mellies kullbror Sepp var och tog fina bilder på valparna igår. Hon var även snäll nog att introducera Zting i nose work, han verkade fattakonceptet snabbt. Återstår att se om matten fattat lika lätt. Just nu är all aktivering uppskatta...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards