Kennel Keep It Up

Direktlänk till inlägg 16 april 2010

Vallning och lamm

Av Elisabeth - 16 april 2010 13:27

Vallträning blir det litegrann varje dag. Om inte annat så ska tackgänget som inte lammat ut i hagen varje dag, det är en promenad på ett par hundra meter. Och det är sällan jag går raka spåret uten det blir lite träning på vägen :)


I förrgår åkte Anja och jag med två hundar var till Anna i Nybro för lite vallning. Superkul och nyttig träning. Och som alltid många glada skratt :D Mat bjöds det på och middagsunderhållningen bjöd lilla Me på, det kan ni läsa om på Anjas blogg ;) En liten tacka i flocken var väldig motvalls och frontade hundarna hela tiden så det blev lite attitydsträning och mycket träning av flanker... Frasse har ju inte mycket tryck i sig när det kommer såna situationer, det är lite konstigt för han har ju lärt sig att markera mot nöten när dom inte flyttar sig. Han är lixom för artig mot fåren, typ ;) Iaf fick han släppa lös all sin kroppsvallning och pendlade rejält, det funkade oxå till slut. Tackan verkade bli lite yr i huvudet :P Anja var snäll och tog lite bilder med min kamera, när jag tränade Mojje så låg kameran kvar i bilen så inga bilder på lillkillen den här gången.


 


   


Det här blev nya logon på hemsidan...

 


Lammen har fått gå ut! Jag har satt upp så tackorna och lammen kan gå ut och in som dom vill under dagarna. Det är ingen stor hage men dom kommer iaf ut. Så fort temperaturen blir hyfsad nattetid ska dom få flytta upp i riktiga hagen. Fortfarande är det tre tackor som har lammat, fem lamm. En tacka står i lammningboxen och bara måste lamma när som helst, juvret är stort som en fotboll.... Sen är det tre tackor; vita lilla Skruttan och dom två gotlänningarna som ev/troligen kommer att lamma. Men det dröjer nog närmare en månad isf. Skruttan var inte i bagg-flocken förrän på slutet och ungtackorna var Eskil länge väldigt avig emot, men på slutet verkade det fungera bättre så jag jag hoppas det ska bli något lamm där oxå! Jag tycker dom är lite runda om magarna iaf!!


Lilla Vita var inte ute igår, hon föredrog att ligga inne i halmen o ta det lugnt. Den tanken har hon övergett idag och hänger med grabbarna bus ut.... ;)


     


Frasse visade tydligt att han tyckte att matte var väldigt oförsiktig när hon släppte ut tackor o lamm utomhus. Vilken tur att han var med och kunde hålla koll på dom :))


   


Och nu är det vår på riktigt  - Vårbruket är igång!!!

 
 
Izabel

Izabel

16 april 2010 21:26

Vilken fin blogg!

http://izabel.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Pep

Av Elisabeth - 2 december 2018 13:47


Jag hade ju redan förra året en dålig magkänsla vad gällde Pep, men eftersom jag själv var oengagerad och omotiverad på tävlingar och även på träning viftade jag bort det med att jag var så kass. I år har det ju inte blivit mycket tävlande eller trän...

Av Elisabeth - 8 januari 2018 18:42

Äntligen har det varit ett par soliga dagar så man fått lite energi igen :) Tränat och promenerat och funderat på det kommande året. Vad gäller hundarna så är jag riktigt taggad på att träna!! Och såklart vill jag tävla, det är ju himla roligt! Även ...

Av Elisabeth - 31 december 2017 16:06

2017 har med vissa lysande undantag varit ett år där tankarna snurrat och inget egentligen känts på topp, motivationen har lyst med sin frånvaro vilket märkts på både träning och tävling. Har nog insett att det är dags att det är dags att se över vad...

Av Elisabeth - 4 maj 2017 18:26

Idag fyller MeGa-stjärnorna 6 veckor! Pigga, glada och fulla med bus :D Tack för faster Lotta för foto-hjälpen!!               Några av valparna fastnade på lite andra bilder.     Oden       Rex     Lyran   Si...

Av Elisabeth - 30 april 2017 20:17

Erika som har Mellies kullbror Sepp var och tog fina bilder på valparna igår. Hon var även snäll nog att introducera Zting i nose work, han verkade fattakonceptet snabbt. Återstår att se om matten fattat lika lätt. Just nu är all aktivering uppskatta...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20 21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards