Kennel Keep It Up

Alla inlägg den 7 april 2010

Av Elisabeth - 7 april 2010 19:28

Två dagar med mycket träning och härligt väder har det varit!!


Tisdag

  Frasse fick promenera fåren ut till stora vallen. Nu när det späda späda gräset börjar titta upp står fåren stilla :) Det är snarare svårt att få fart på dom ;)

  Testade ett riktigt långt, närmare 200m! Jag fick ge några extra kommandon på utgången när han ville stanna kort, men han höll ut fint bakom när han kom så långt. Sen var det en krokig och sned framdrivning, men vi klarade av det iaf (om än inte tävlingsmässigt ;))!! Sen körde jag ett par kortare hämt, dom var nog under 100m. Där hade vi lite motsatt problem, han slog över litegrann. Men det kändes rätt bra ändå. Nu är det bara att träna på!!! Hoppas få tillfälle att träna med utställarhund några gånger åxå!


  Mojje nöter vidare med kommandona, verkar som walk on och away är det som sitter bäst. Försöker nu övergå från ligg till lay down, känns enklare om man har alla kommandon på engelska. Ligget har blivit bättre även om han fortfarande glider lite... hm.... Annars var det fortsatt träning på att vinkla ut och att hålla tempo och avstånd... Tempo och avstånd har vi lite olika åsikter om. Men träning, träning, träning......


När jag skulle hämta hem fåren på kvällen fick bägge hundarna hänga med. Det rätt häftigt o jobba med båda samtidigt. Det är ju det dom ska göra framöver när dom jobbar med kossorna. Frasse fick jobba mycket som broms medan Mojje fick driva... det föll sig ju ganska naturligt... Det blev ju lite förvirrande för hundarna  (och mig) när jag skulle kommendera den ena och inte den andra men för att vara första gången är jag nöjd!!! Det var KUL!!!


Onsdag

  Frasse fick ett snabbt pass på förmiddagen med delningsträning. Vi fick till tre delningar, den ena med ett får för mycket ;) Men det var jag som visade Frasse var han skulle gå emellan och han gjorde som jag sa, duktig kille :) Jag har även börjat använda visselpipan mer och duktiga duktiga Frasse har börjat förstå mina värdelösa visslor ;)) Häftigt!!


  Efter middagen tog jag upp bägge hundarna till hagen. Mojje fick nöta vidare på det gamla vanliga men han fick göra det i långa drivningar och fösningar. Det som känns lite svårt i fösningen är att när inte kommandona sitter riktigt är det svårt att vara tydlig med om man vill ha en lång flank eller en kort kontaktflank. Det blir lätt att han glider upp för långt på sidan men det är ju nåt som ska lösa sig med träning. Nu kan man ju träna så gott som dagligen :D


  Frasse fick bara ett litet minipass med visslor på eftermiddagen. Det blev ju en promenad oxå, underbart skönt. Och VARMT!!!!


Ikväll var jag så trött så Frasse fick ta fåren raka vägen in, bara lite visselträning i farten lixom :)


  Dom fyra lammen växer så det knakar, hoppar o skuttar o är allmänt galna :D Gjorde iordning en lammningbox åt stora jättetackan ikväll, hon verkade lite ur gängorna... kan vara lammning på gång. Iofs tycker jag inte hon har fyllt på juvret riktigt men nu får hon iaf lite lugn o ro. Dom galna lammen hoppar och klättrar på tackorna oxå ;))


Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20 21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards