Kennel Keep It Up

Alla inlägg den 21 juli 2014

Av Elisabeth - 21 juli 2014 09:25

Målet med tävlingarna var att se hur hundarna ligger till. För Willes del i kondition och pondus efter anaplasman. När det gäller Pep är han ju så ung (knappt sexton månader) och har ju dessutom haft ett träningsuppehåll efter kloskadan och bara varit igång knappt en vecka. Så för min del som förare var målet att sparka tävlingsdjävulen från axeln när jag kom ut till startpinnen, strunta i tiden och göra det så lätt som möjligt för hundarna (inte bry mig så hårt om linjerna och poängen). Dessutom var det galet varmt, särskilt första dagen då det var fuktigare i luften. Första dagen var även djuren väldigt rörliga och gick gärna sin egna vägar och bara det krävde ju en hel del av hundarna. Men alla kvigor gick undan för hund och var väldig ärliga.


Willes start började ganska hyfsat, hämtet gick ok fram till framdrivningsgrindarna, han jobbade bra på att ha kvigorna på linjen men precis framför grindarna bestämde sig en kviga för att dra i 90 graders vinkel och fick med sig resten... Han kändes lite seg i fråndrivningen så linjerna fick fara och flyga liksom grindarna. Drivningen kändes ok och han jobbade på, även här missade vi grindarna. Jag kunde hjälpt till mer där! Delningen gick bra - nöjd med mig själv ;) Sen tog tiden slut vid fålla in. 


Wille väntar på sin tur:

 


NN1 på lördagen sköts fram till sex-tiden på kvällen pga värmen. Peps start på inleddes med viss dövhet och han började egentligen inte lyssna förrän han var halvvägs hem vilket betyder att djuren var väldigt mycket av linjen! Men han gjorde ändå en bra sak - en kviga stannade och betade medans de andra fortsatte. Valde att skicka upp honom att stoppa de första, vilket han gjorde. Därefter hann jag klura i skallen på hur i helsike jag skulle få honom att hämta upp det ensamma djuret! Provade ett come bye - lade honom igen eftersom jag inte riktigt såg honom. Men när jag satte mig på huk så såg jag att han hade full koll på kvigan, skickade igen och han hämtade henne :D Bra av liten Pep! Han jobbade bra (överarbetade ganska mycket) på både drivning och fösning, djuren ville åt ganska många olika håll så han fick verkligen kämpa på. Även här tog tiden slut precis vid fålla in. Glad över kommentarerna i protokollet: "Bra kämpat av ung hund. Fortsätt så!!!" :) Och lika glad av alla positiva omdömen han fick från publiken :)


På söndagen startade vi kl 7.00 för att slippa en del av värmen. Wille kändes riktigt pigg o på och att vi missade sista fråndrivningsgrinden var mest mitt fel :/ Delningen gick hyfsat, W missförstod mig vid ett tillfälle och kom in genom flocken så det kostade ju några poäng. Efter delningen drog de övriga iväg en bit nerför en slänt och där gick det lite tid innan vi var på rätt spår igen. Men även om tiden tog slut vid fållan även denna dag så var känslan bra!! Och 98 poäng utan fålla och en missad grind känns helt ok :)


Peps runda på söndagen kändes mest roligt. Tog i från tårna med "lie down" i upptaget så han lade sig i ren chock ;) Sen gick framdrivningen lite för snabbt men han lyssnade iaf! Han fick slita med en kviga som ville dra iväg mest hela rundan men sköttes sig bra!! Mest imponerad över hans fålla in där han höll huvudet kallt och lyssnade och kunde jobba med små rörelser! Sammanlagt fick han 119 poäng  ett ynka poäng från ett förstapris ;)


Pep fick en bronsmedalj :)

 


Sov och åt god mat gjorde jag hos Mariette - tack för det!! :)


På söndagen kom Wille/Keya-barnet Sophe med matte Maria och titta lite på nötvallningen. 


Mellie, Sophie, Wille:

 


Pep och halvsyster Sophie:

 


Så fort jag var hemma på ön igen blev det till att lägga fokus på hemmatävlingarna som är i morgon och övermorgon. Banan är nu byggd, lite priser inhämtade och förhoppningsvis har vi inte glömt något viktigt! :o


Lite träning blev det på kavarna bakom huset. Wille kändes på men för Pep var dessa småttingar som inte är helt invallade inte alls bra för självförtroendet. Gick till fårhagen istället och hoppas att jag lyckades kompensera lite där!! Han kändes iaf ok där :)


Har samma tanke med kommande tävlingar, ta det lugnt, fokus på jobb, stötta hundarna, bygga självförtroende.... Att ha en bra känsla av att vi gjort ett bra jobb och att hundarna orkar och har bra självförtroende när vi är klara :) Ganska sköna mål :) 


Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards