Kennel Keep It Up

Direktlänk till inlägg 10 juni 2014

Debutanten Pep :)

Av Elisabeth - 10 juni 2014 15:45

Under helgen som gick arrangerade klubben nöttävlingar i Lilla Hult här på ön. Och vilka trevliga tävlingsdagar det blev, fina djur, fin bana, fina hundar, fina människor, bra domare, bra stämning....och massor med underbara människor som ställde upp som funktionärer, väldigt roligt när det kommer in lite nya ansikten också!! :) 


Bägge dagarna gick NN2 först och jag och Wille hjälpte till att ställa ut flockar. Ett bra test att känna av hur han ligger till i fysiken.... och han kändes helt okey. Trött blev han ju såklart, men vem blev inte det i värmen? Nä, det kändes bra :)

 


Sen framåt dagen var det då dags för NN1, vi hade startnummer fyra. I vanlig ordning var jag nervös intill bristningsgränsen och ville bara stryka mig ;) Men det gjorde jag ju inte! 


Vi började med fålla ut, vilket han skötte riktigt fint. Han har inga problem att gå in i fållan, krypa under grindar eller att det blir lite trångt - 9 poäng. Därefter var det drivning, där hade han lite bråttom och jag fick bromsa, bromsa och det blev lite svajjigt vid den öppningsbara grinden - 34 poäng. Sen var det fösning och det gick förvånansvärt bra, bara ett poäng bort med kommentaren "Snyggt" :) - 19 poäng!! Efter fösningen kallade man in hunden och gick ner till startpinnen och skickade på ett hämt (när utställarna ställt flocken på plats) och jag kan ju konstatera att hämtet måste vi träna mycket på, han snävar in i utgången och har i princip inget djup alls.... upptag och framdrivning skulle kunna bli betydligt bättre om jag lär honom kommandona ordentligt. Men det är på gång :) - 15-7-15. Sen var det bara att ta in dom i fållan igen och det gick ju riktigt bra med tanke på kommandona igen, inte lätt när jag håller ut staven i vänster hand och säger away (nu menar du come bye, sa Pep ;)) - 9 poäng. Helhet - 9 poäng. 117/37 Sammanfattande kommentar: Lovande framtid. Bra samarbete. Och med den rundan fick han en guldmedalj!!! :))) Vilken debut!! Finaste lilla Peppen!! 


 


Dag två var en varmare dag och banan klassisk med hämtet först och inte blev det bättre hämtpoäng denna dag, snävt, grunt, snett och vingligt.... men hem kom kvigorna iaf :) - 32 poäng. Fösning - 17 poäng. Drivning, jag höll på att gå lite vilse - 36 poäng. Lite strul vid fålla in, kommunikationsbrist - 5 poäng. Fålla ut, då var han trött - 8 poäng. Helhet - 8 poäng. 106/32. Sen sprang Pep o hoppade i badkaret!! :D När allt var klart fick han en bronsmedalj :D Och kullbror ZikZak kom på fjärdeplats, ungarna försvarar familjeäran när föräldrarna är sjukskrivna ;) 

En sak som verkar klar iaf, är att Pep flyttar djur. Punkt. :D Tävlingdjuren gav inget gratis, låg hundarna på så sprang dom, tryckte dom inte på så åt dom.... Dom åt inte när Pep var bakom..... :)

 


I övrigt gick det ju bra för klubbmedlemmarna som deltog, inte minst för Sandra och Spot som vann NN2 bägge dagarna!!! Imponerande!!! Och Krister med Beck som vann NN1 på söndagen!! Grattis till er och alla andra som gjorde så fina rundor!!


Under helgen hade vi även trevliga gäster, både två- och fyrbenta. Tack Marie o Mariette för trevligt sällskap! :) 

 


Nu sitter jag o kliar mig i skallen över tävlingsplanerandet framöver.... en nöttävling är iaf klart att vi ska på om ett par veckor. Då är även Wille anmäld till NN2, men det ser jag mest som ett test av hur han ligger till. Den stora frågan är Gotland eller inte Gotland... Wille är ju kvalad till Kvarts-SM i augusti och Gotland är den enda fårtävlingen jag kan komma iväg på innan dess... känns ju sådär att starta i en sån tävling och inte gjort ett smack på hela säsongen. Båten måste betalas inom ett par dagar så det gäller att bestämma sig.... 


Vi sover väl på saken.....

 




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Pep

Av Elisabeth - 2 december 2018 13:47


Jag hade ju redan förra året en dålig magkänsla vad gällde Pep, men eftersom jag själv var oengagerad och omotiverad på tävlingar och även på träning viftade jag bort det med att jag var så kass. I år har det ju inte blivit mycket tävlande eller trän...

Av Elisabeth - 8 januari 2018 18:42

Äntligen har det varit ett par soliga dagar så man fått lite energi igen :) Tränat och promenerat och funderat på det kommande året. Vad gäller hundarna så är jag riktigt taggad på att träna!! Och såklart vill jag tävla, det är ju himla roligt! Även ...

Av Elisabeth - 31 december 2017 16:06

2017 har med vissa lysande undantag varit ett år där tankarna snurrat och inget egentligen känts på topp, motivationen har lyst med sin frånvaro vilket märkts på både träning och tävling. Har nog insett att det är dags att det är dags att se över vad...

Av Elisabeth - 4 maj 2017 18:26

Idag fyller MeGa-stjärnorna 6 veckor! Pigga, glada och fulla med bus :D Tack för faster Lotta för foto-hjälpen!!               Några av valparna fastnade på lite andra bilder.     Oden       Rex     Lyran   Si...

Av Elisabeth - 30 april 2017 20:17

Erika som har Mellies kullbror Sepp var och tog fina bilder på valparna igår. Hon var även snäll nog att introducera Zting i nose work, han verkade fattakonceptet snabbt. Återstår att se om matten fattat lika lätt. Just nu är all aktivering uppskatta...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards