Kennel Keep It Up

Alla inlägg den 8 januari 2012

Av Elisabeth - 8 januari 2012 09:00

Det har blivit mycket träning i fårhagen på sista tiden, och det har nog faktiskt gett lite resultat :) Man har ju oxå känslan att det kan komma en massa snö närsomhelst så det är bäst att träna på så länge det går.....


Lite summering hund för hund:


Frasse får vara mycket hämt- o hållhund. Han klarar det mesta i träningen - om han inte blir för vid. I närarbetet, t ex delning o fålla är han en klippa med sina små små rörelser och naturliga flanker. Det eviga tjatet är pendlandet, har jag tummen i ögat på honom så kan han gå riktigt fint bakom fyra får men så fort man släpper minsta lilla så jobbar han som om det var hundra nöt istället ;)


Mojje, det har mest känts som en evig kamp med den hunden. Han har varit tajt o snabb men nån gång ibland har han gått jättefint. Med väldigt mycket "kan-själv-tänk". Men. För nån vecka sen verkar det som om jag kom i skallen på honom och han förstod lite vad jag ville. Det jag fokuserat mycket på är utgång och upptag och nu har han gått sååå himla fint, fina päronformade utgångar och ett rejält djup i upptagen :) Det jag nu är rädd för är att han ska bli för vid :O När nu detta verkar fungera har jag börjat lägga mycket fokus på att gå, inte jogga, bakom fåren. Vi har oxå tränat delning, och själva delningen - att komma till mig genom flocken är inga problem. Problemet är att han är jättedålig på att ta flankerna i närarbetet, och tycker att han själv kan bestämma när och var han ska gå igenom. Så det får vi lägga mycket tid på nu - stå nära fåren och träna korta flanker, lydnad och samarbete!!


Wille är bara härlig att träna :) Med det inte sagt att det inte finns hur mycket som helst att träna på ;) Tyvärr har våra fyra träningstackor blivit ganska sega så fösning är inte så kul att träna, det blir inget flyt och jag är rädd att han ska tappa sitt naturliga driv o känsla :/ Han gör fina utgångar men är tajt i upptaget, men med fin känsla och tempo. Jag har inte så himla bråttom med den biten utan han får öppna upp lite efterhand, vi har ju tid på oss :) Vi har börjat dela och igår provade vi på att singla. Ojojoj vad han är duktig på detta!! Jag lät honom hålla det singlade fåret lite för länge tror jag så till slut smet hon tillbaka mot kompisarna. Då skickade jag Wille höger och trodde han skulle gå runt hela flocken men icke, han gick in emellan och fångade upp tackan!! Den hunden kan få jobba med mig närsomhelst <3 Han blir oxå säkrare på höger/vänster men det sitter inte klockrent ännu.


Nu har Susie ordnat så vi kan få träna på en vall bredvid fårhagen, där blir det ju helt andra förutsättningar när vi tränar hämt. Fårhagen är lite för begränsad och buskar o stenmurar som påverkar utgångarna. Det kommer bli toppen!! :)


Idag ska vi träna på helt främmande får, ska bli spännande och se hur det fungerar!! ;)


Lite bilder från gårdagens promenad:                    

Av Elisabeth - 8 januari 2012 07:49

Under gårdagens promenad stötte vi på Annelie och hennes drevertik. Mojje blev alldeles förälskad (som han blir i alla tjejjer ;)) Dessvärre var kärleken alldeles totalt obesvarad ;)



Frasse tyckte det var så fruktansvärt pinsamt när Mojje friade så han vände ryggen till o vägrade se på ;D


   

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards