Kennel Keep It Up

Alla inlägg under maj 2011

Av Elisabeth - 6 maj 2011 18:16

Har haft en ledig fredag idag, som vanligt skulle massor ha hunnits men..... Passade på att ta det lite lugnt istället o ladda inför jobbarhelgen ;) Men faktiskt så behövdes det nog lite vila, hosta o förkylning blir man ju inte så pigg av ;)


Det känns bättre o bättre med hundarna på jobbet :) Frasse är ju den som faktiskt får jobba mest och han börjar få kläm på det här med lösdrift. Han kan gå före o fösa kossorna medans jag skrapar, jätteskönt! Han kan oxå fösa på även om jag går ner i gropen och puttar på korna så dom ställer sig som dom ska, oxå jätteskönt. Med en gammal trasmatta i trappan så kan han vara nere i gropen oxå, nu går han upp o ner utan tvekan. I början var det läskigt värre ;) Det börjar även märkas att kossorna vänjer sig alltmer att det är hundar som rör sig bland dom och när hunden inte jobbar så kan han gå med mig utan att kossorna reagerar särskilt mycket alls :)


Mojje får ju vara med när jag skrapar runt hos robot-kossorna (majoriteten alltså ;)) men jag får ha tummen i ögat på honom hela tiden. Inte så att han är dum men han är så jäkla energisk och gör lite häftiga rörelser och det stör kossorna. Och det får han INTE!!! Sen får han vara med lite när jag strör hos kalvarna och rör mig lite över gården. Väldigt nyttigt, framförallt när det blir en del väntan för honom. Han har ju tidigare haft väldigt svårt för det och stuckit för mig (hem lr till grannen) när det är tråkigt. Det verkar ha vänt nu, tack o lov!


Idag har jag anmält Mojje till Vp Nöt, NN1 och Ik1x2. Körde ett pass på fåren idag och det kändes riktigt bra. Det är fortfarande utgångarna som måste nötas!!


Även Wille har fått vara med litegrann, när man ger kalvar lr annat där man inte behöver jobba inne hos djuren direkt. Bara för att han ska få lite vana att vara på jobbet bland djuren. Coola killen :) Han verkar ha blivit helt bra i benet (peppar peppar ta i trä), däremot har han en mjölktand som vägrar lossna så den ska opereras bort nästa vecka..... suck... Sen hoppas jag slippa veterinärer på ett tag!!!


Igår släpptes några sin-kor ut på bete. Frasse hjälpte till att ta ut dom och driva dom till hagen :) I dag var vi o tittade till dom:


Stopp o belägg....

  


...min matte vill titta på er....

 

...sådärja, alla på väg åt rätt håll ;)

 

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6 7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards