Kennel Keep It Up

Direktlänk till inlägg 7 mars 2011

Hundjobb, träning o filmtest

Av Elisabeth - 7 mars 2011 20:21

Idag har Frasse och jag flyttat om kalvar i kalvstallet. I kalvamman fick Frasse trycka ihop kalvarna lite i ena änden av boxen där jag tog tag i den kalv jag ville ha (med dom mindre fungerar det bra att bara sticka in fingrarna i munnen så följer dom med, glatt sugande ;)) Sen ska Frasse fortsätta hålla gruppen på plats och samtidigt släppa fram kalven och mig. I en annan box med lite större kalvar fick han ligga vid boxdörren och passa så inte fel kalvar sprang ut (dom man inte vill ha med är konstigt nog alltid pigga på att sticka iväg ;)) När jag ska ut med kalven säger man bara ”gå bort” och sen får han gå tillbaka o passa igen. Sen var han med när vi flyttade om bland kossorna också. Det var nykalvade, kossor som håller på att sinas av och några cell-kor att flytta på.


Mojje hjälpte till vid utfodringen hos ungdjuren och sen fick han ett pass med fåren igen. Mycket fösning och mycket ”steady now”. Men faktiskt så gick han fint, höll bra (långt) avstånd till fåren som var spralliga till tusen. Han fick driva fåren längs grusvägen och kom ganska långt framför mig (fåren ännu längre) och han gick så FINT, parerade på flankerna och tog det lugnt och dessutom lyssnade han på mig fast han kom ganska långt bort. Flera gånger trodde jag han skulle glida upp till tolv, men icke…. Duktig hund!!! Sen blev det några korta hämt, passade också på att träna kroken runt mig. Kul att träna när det går bättre än man förväntat sig :))


Wille är med på jobbet förstås. Det är en cool kille som har koll på var man får vara och inte. Han har koll på mig, och skulle han missa att jag går iväg åt nåt håll så letar han snabbt upp mig. Fortfarande så får han sova på kontoret när jag mjölkar eller ska upp på skullen eller gör något annat där jag inte kan ha koll på honom. Hur cool han än är så är han ju bara en liten valp. Han är orädd när det gäller underlag och hoppar glatt upp på olika underlag; ostadiga, ojämna, vingliga, hårda o mjuka… Rent träningsmässigt gör vi väl inte så mycket, men sitt, ligg, stanna kvar och inkallning blir det ju förstås. Och så lite hopp i och på baljan ;)


Testar o lägga upp en dålig mobilfilm på Mojje o Wille i halmen, som vanligt när jag filmar så lugnar dom ner sig lite. Antagligen tycker dom matte beter sig lite märkligt med mobilen ;))



 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Pep

Av Elisabeth - 2 december 2018 13:47


Jag hade ju redan förra året en dålig magkänsla vad gällde Pep, men eftersom jag själv var oengagerad och omotiverad på tävlingar och även på träning viftade jag bort det med att jag var så kass. I år har det ju inte blivit mycket tävlande eller trän...

Av Elisabeth - 8 januari 2018 18:42

Äntligen har det varit ett par soliga dagar så man fått lite energi igen :) Tränat och promenerat och funderat på det kommande året. Vad gäller hundarna så är jag riktigt taggad på att träna!! Och såklart vill jag tävla, det är ju himla roligt! Även ...

Av Elisabeth - 31 december 2017 16:06

2017 har med vissa lysande undantag varit ett år där tankarna snurrat och inget egentligen känts på topp, motivationen har lyst med sin frånvaro vilket märkts på både träning och tävling. Har nog insett att det är dags att det är dags att se över vad...

Av Elisabeth - 4 maj 2017 18:26

Idag fyller MeGa-stjärnorna 6 veckor! Pigga, glada och fulla med bus :D Tack för faster Lotta för foto-hjälpen!!               Några av valparna fastnade på lite andra bilder.     Oden       Rex     Lyran   Si...

Av Elisabeth - 30 april 2017 20:17

Erika som har Mellies kullbror Sepp var och tog fina bilder på valparna igår. Hon var även snäll nog att introducera Zting i nose work, han verkade fattakonceptet snabbt. Återstår att se om matten fattat lika lätt. Just nu är all aktivering uppskatta...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards