Kennel Keep It Up

Direktlänk till inlägg 28 juni 2010

ERFA - nöt mm mm

Av Elisabeth - 28 juni 2010 13:13

För en dryg vecka sedan var det Erfa-gruppens nötträff på Torsjö gård där Louise Jonsson arbetar. Vi var (endast) två stycken från vår klubb som var på plats. Det blev en trevlig och givande dag. Den här träffen (och kommande förstås) handlar om att dela erfarenheter, komma med tips och råd och utveckla användandet av vallhund i nötbesättningar. Louise visade lite av hur hon och hennes Nattmara arbetar i lösdriften när kossorna ska fram till mjölkning. Väldigt roligt att se hur effektivt och lugnt hunden arbetade. Några av uppgifterna som utfördes under dagen var delning, lastning, invallning av kvigor, sortering.... Och det diskuterades olika sätt att utföra dessa uppgifter. Stort tack till Louise & co som dragit igång den här ERFA-gruppen!!!! Jag vet ju att det finns mångamånga fler som använder hund i sina nötbesättning bara i våran klubb, så jag hoppas att åtminstone några till ska hoppa på tåget. Det tjänar alla på ;) Inte minst fick man träffa många trevliga människor :) Om jag minns rätt så var det hundar som arbetade med mjölkgrop, robot, uppbundet och köttdjur representerade... och höns ;)


     


På gården är det klart med ensilaget, härligt!! Det gick ganska smärtfritt i år och vädret var fint så gott som hela tiden :) Inte som förra året med det eviga regnandet...


Ett av facken i plansilon täcks:

   


Nötvallning:

Frasse jobbar med kossorna in o ut til mjölkning förstås. Mojje har varit med några gånger i periferin men inte gjort så mycket. Jag tror att det huvudsakligen kommer att vara Frasse som sköter den uppgiften då den ligger väldigt väl för honom. Men Mojje kommer naturligtvis att få lära sig oxå, men inte i år. Däremot har Mojje fått vara med när jag flyttar djur på betet, Frasse har fått vända dom på rätt köl medans jag gått med Mojje i koppel, sedan har Mojje fått vara med o fösa djuren. Han sköter sig fint, inga dumma rusningar eller så men han kan låsa fast sig på en mindre grupp så han tappar öveblicken. Men herregud, han är bara ett o ett halvt... Frasse jobbar fint på att täcka hela gruppen och försöka trycka ihop dom lite.


Fårvallning

Nu går hela flocken ihop igen. Frasse fick flytta tackorna med lamm upp till ungmöarna i rätta fårhagen. Bagglammen är spralliga kan man säga ;) Men det gör ju att det är knöligare när man ska träna... Fast snart ska ju bagglammen skiljas bort så.... Förra veckan var jag upp hos Titte o tränade. Superbra träning på fyra tackor. Tränade hämt med Frasse ute på alvaret. Första gick fint. Andra trodde jag han skulle gå runt hela Stora Alvaret i utgången. Jisses ;) Han stannade iaf inte kort!!! Skickade honom vänster och han var framme kl tre innan jag fick stopp på honom, och då hade han tappat bort fåren :( Fick kalla in en bit o visa honom rätt, då hämtade han dom fint och dom fick INTE springa till sin hage utan gå fint o lugnt!! Det är han bra på :D Mojje tränade inne i 25-an - finfin attityd. Släpper fåren hyfsat bra och håller ut och börjar gå riktigt fint bakom. Gå - inte jogga ;) Häromdagen lät jag Mojje hämta fåren i hagen bara för att jag skulle kolla dom. Då släppte jag bara in honom och var tyst. Trodde han skulle dra iväg med en gång, men fem meter in i hagen stannade han så då pycshade jag iväg honom. Jag fick hjälpa honom lite i utgången då fåren stod lite illa till. Men när han närmade sig upptag var jag bara tyst för att se vad han skulle göra ;) Han stannade inte direkt i upptaget men det gick ändå lugnt till (och då var han alltså dryga 100 meter bort) och det var inge rusning under framdrivningen heller. Men helst skulle det ju gå betydligt lugnare!! Men han skötte sig och försökte styra upp lite, inte bara hänga på och ligga i häcken på dom!!


Torsdag-fredag är det Ik1 i Södertälje. Ja, det är en bit att åka men för mig är det helt klart värt det. Tävlingar två dagar i rad är inte fy skam :) Och så himla gott om Ik1-or är det inte. Jag är verkligen inte ute efter några placeringar om någon trodde det ;D Det är alltså 50 starter/dag!!! Men jag ÄR ute efter rutin!! Och eftersom Mojjes uppfödare bor alldeles i närheten så blir det chans till lite kvalitetsträning oxå :D


Frasse uppfödare som bor lite längre bort har oxå fått en fin hemsida. Bland hundarna finns Frasses mamma Tårtan :)


Mojje älskar att hoppa upp på rundbalarna och titta ut över markerna, King of the world ;)


 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Pep

Av Elisabeth - 2 december 2018 13:47


Jag hade ju redan förra året en dålig magkänsla vad gällde Pep, men eftersom jag själv var oengagerad och omotiverad på tävlingar och även på träning viftade jag bort det med att jag var så kass. I år har det ju inte blivit mycket tävlande eller trän...

Av Elisabeth - 8 januari 2018 18:42

Äntligen har det varit ett par soliga dagar så man fått lite energi igen :) Tränat och promenerat och funderat på det kommande året. Vad gäller hundarna så är jag riktigt taggad på att träna!! Och såklart vill jag tävla, det är ju himla roligt! Även ...

Av Elisabeth - 31 december 2017 16:06

2017 har med vissa lysande undantag varit ett år där tankarna snurrat och inget egentligen känts på topp, motivationen har lyst med sin frånvaro vilket märkts på både träning och tävling. Har nog insett att det är dags att det är dags att se över vad...

Av Elisabeth - 4 maj 2017 18:26

Idag fyller MeGa-stjärnorna 6 veckor! Pigga, glada och fulla med bus :D Tack för faster Lotta för foto-hjälpen!!               Några av valparna fastnade på lite andra bilder.     Oden       Rex     Lyran   Si...

Av Elisabeth - 30 april 2017 20:17

Erika som har Mellies kullbror Sepp var och tog fina bilder på valparna igår. Hon var även snäll nog att introducera Zting i nose work, han verkade fattakonceptet snabbt. Återstår att se om matten fattat lika lätt. Just nu är all aktivering uppskatta...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards