Kennel Keep It Up

Alla inlägg den 19 juni 2010

Av Elisabeth - 19 juni 2010 20:03

Igår var det ju då dags för tävling igen. Ik1 i Eriksöre, banan låg ute på alvaret med lite små buskar runtikring. En liten kvällstävling med runt 15 startande. Det började med att fåren var riktigt ordentligt springiga och ville gärna dra åt fel håll redan vid upptaget. Efter sex starter hade tre brutit lr diskats - då började det bli nervöst. Mer nervöst än innan, det vill inte säga lite det ;) Jag hade startnummer tio så jag hade gott om tid att titta på tävlingen inna min tur. Jag hade nog egentligen velat skicka höger men det var en hel del små enebuskar som kunde ställa till så hunden tappade bort riktningen. Det är ingenting vi har tränat, inte heller såna marker han brukar arbeta i. Så jag skickade vänster där han hade mer koll på läget hela vägen. Han gick ut fint, tvekade lite på slutet så jag hjälpte honom med ett par extra kommandon vilket kostade några poäng, men å andra sidan fick vi fullt på upptaget. Sen hade dom väldigt drag åt sidan på framdrivningen så det blev lite krokigt o hackigt men vi fick dom genom grindarna iaf. Sen till skillnad från förra tävlingen gick fösningen riktigt hyfsat, bara två poäng borta där :) Drivningen var sådär, även där lite hackigt. När jag lagt Frasse o fått hyfsat stopp på fåren så öppnade jag grinden, fram med Frasse och vips var fåren i fållan! Full pott :D Sen kommer vi till den stora förarmissen!!! Jag öppnar grinden, skickar runt Frasse... fåren står kvar. Skitbra ställe tyckte dom tydligen :) Jag trodde att det var som i VP, att man inte fick hjälpa hunden att ta ut fåren, men det fick jag ju veta sen att det fick man visst det!!! Till slut gick jag ju in i fållan o puttade ut dom, hela tiden väntade jag att få höra orden "tack för idag" = diskad! Men icke. Förmodligen var det redan där jag förstörde delningen. Stackars Frasse brände ju en massa energi (åtminstone psykiskt) genom att inte kunna flytta dom och fåren kände såklart det och fick lite övertag. Inte för att dom gjorde några utfall på något vis, bara något enstaka stamp. Men dom klistrade ihop sig totalt, jag fick till nån lucka men hamnade åt fel håll. Till slut var tiden ute så vi fick gå av banan. Men det var ju sista momentet och man får ju behålla alla poäng man skrapat ihop fram till dess. Och dom poängen räckte till en andraplacering :D Jag var så glad att jag nästa börja grina :)) Min fina fina hund!!! Mer detaljerat om poäng osv kan ni läsa här. Så med hem hade vi ett fint protokoll, en säck med hundmat och en liten kasse med nypotatis, sill o lite tillhörande dricka :) Nya och väldigt trevliga bekantskaper gjordes oxå!!!!!


Jag hade ingen kamera med mig, det här fotot har jag olovandes stulit från Frida. Fåren försökte smita från delningen där tror jag :) Men det stod en hund ivägen :D

 

Imorgon bär det av till Torsjö gård för Erfa-gruppens nötträff. Ska bli väldigt spännande o roligt!!

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards