Kennel Keep It Up

Direktlänk till inlägg 18 juni 2010

Ik1-debut, namngivning o ensilage

Av Elisabeth - 18 juni 2010 13:22

I lördags startade Frasse o jag vår första Ik1-tävling! Dagen startade när klockan ringde 03.45 Man är väl lite knäpp när man tar ledig och sen går upp ännu tidigare än vanligt... ;) Körde upp till Anja o packade över oss i hennes bil, sen styrde vi kosan mot Svanaholm. Det visade sig vara en mysig o trevlig tävlingsplats, vädret var dessvärre inte lika mysigt - blåst o regn. Men det blåste ju iaf åt rätt håll så hundarna hörde helt ok när man skickade ut dom på hämten. Det började med en domargenomgång (förstås) där man fick lite info om bl a drag, och så talade han om att på framdrivningen var en stor vattensamling som fåren förmodligen skulle vara lite motsträviga att gå igenom, NEJ tänkte jag, inte tjuriga o motsträviga får!! Men jag tänkte att det går ju som det går typ ;)


Anja startade som nr sex och jag som nr sju så det blev inget filmande lr fotande tyvärr. Jag lovar - benen darrade på riktigt när jag gick fram till stolpen :) Skickade Frasse vänster, han tvekade lite på slutet i utgången så jag gav ett dubbelkommando. Han skötte sig fint, sen kommer jag fasen inte ihåg framdrivningen. Snacka om att vara nervös ;) Fåren gick iaf genom framdrivningsgrindarna och fram till mig. Kroken runt mig gick väl hyfsat men sen blev det riktigt strulig. Fåren ville gärna till sina kompisar och Frasse tog inte mina stopp riktigt och gick alldeles för långt ut på sidorna vilket förstås störde fåren väldigt - vilket i sin tur gjorde Frasse ännu mer stressad :( Efter en massa krokar o stopp på första benet kom vi iaf igenom grindarna och till sista fösningsgrinden var vi på g igen och gjorde en riktigt fin sväng in på drivningen. Framme vid fållan gled fåren upp lite på sidorna hit o dit innan vi fick in dom. Det var en fålla utan grind så när dom väl var inne så blev jag lite tveksam om man skulle göra nåt, vänta lr bara skicka runt hunden med en gång.... Delningen tog lite tid men till slut fick det gjort :) Det kändes nog bäst av allt, det är vi verkligen inte så bra på :P Därefter skulle man ta fåren av banan mot uppsamlingsfållan, och lugnt o sansat skulle det gå! Jaja, det gick väl hyfsat iaf. Fåren stack inte och vi kunde överlämna dom till funktionärshunden helt i sin ordning.


Resultatet var långt över förväntan; 80 poäng, varav 42 på hämtet!! Jag trodde på riktigt att dom hade skrivit fel när jag såg siffrorna på listan, inte förrän jag läste protokollet tog jag in det på riktigt :D Vi fick t o m kommentarerna Mycket bra på drivningen, och Bra på fållan och delningen!!!! Det var otippat. Väntat var ju att många poäng rök på fösningen :( Jag kan inte vara annat än nöjd och belåten med vår insats! Fina fina Frasse!!! (Här kan ni se resultatet mer detaljerat)

(gammal bild, men fin ändå :)


På söndagen var det helt andra aktiviteter. Då åkte jag upp till Jämjögården för att vara med på lilla Emilias namngivning :) Emilia är mitt yngsta kusinbarn, en bedårande söt liten tjej <3 Trevligt att träffa lite familj o släkt :)


Veckan har sedan präglats av ensilagekörning. Typ fullt upp med andra ord. Men det har överlag flutit på bra.


Ikväll är det tävling igen, på betydligt närmare håll den här gången. Nämligen i Eriksöre här på ön. Så nu börjar man bli nervös igen. Men kanske inte lika mycket, jag vet att vad som helst kan hända - tappa fåren osv.... Men nu vet jag iaf att vi faktiskt kan ta oss runt en bana. Och viktigast av allt - han jobbar underbart bra hemma. I förmiddags flyttade vi en tolv sinkor/kvigor över en vall (som ska slås till ensilage) till en annan hage. Började med att skicka honom på ett 150 meters hämt, sen hjälptes vi åt att försöka hålla dom längs kanten på vallen. Det var inte lätt för en liten hund i det väldigt höga gräset men han jobbade på och skötte sig riktigt fint.


Trist är att Mojje haltar idag och jag vet inte vad det beror på :( Jag kan inte känna något konstigt och han reagerar inte när jag känner och klämmer. Hoppas det bara är något litet som snart går över annars får han åka till vetten!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Pep

Av Elisabeth - 2 december 2018 13:47


Jag hade ju redan förra året en dålig magkänsla vad gällde Pep, men eftersom jag själv var oengagerad och omotiverad på tävlingar och även på träning viftade jag bort det med att jag var så kass. I år har det ju inte blivit mycket tävlande eller trän...

Av Elisabeth - 8 januari 2018 18:42

Äntligen har det varit ett par soliga dagar så man fått lite energi igen :) Tränat och promenerat och funderat på det kommande året. Vad gäller hundarna så är jag riktigt taggad på att träna!! Och såklart vill jag tävla, det är ju himla roligt! Även ...

Av Elisabeth - 31 december 2017 16:06

2017 har med vissa lysande undantag varit ett år där tankarna snurrat och inget egentligen känts på topp, motivationen har lyst med sin frånvaro vilket märkts på både träning och tävling. Har nog insett att det är dags att det är dags att se över vad...

Av Elisabeth - 4 maj 2017 18:26

Idag fyller MeGa-stjärnorna 6 veckor! Pigga, glada och fulla med bus :D Tack för faster Lotta för foto-hjälpen!!               Några av valparna fastnade på lite andra bilder.     Oden       Rex     Lyran   Si...

Av Elisabeth - 30 april 2017 20:17

Erika som har Mellies kullbror Sepp var och tog fina bilder på valparna igår. Hon var även snäll nog att introducera Zting i nose work, han verkade fattakonceptet snabbt. Återstår att se om matten fattat lika lätt. Just nu är all aktivering uppskatta...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards