Kennel Keep It Up

Direktlänk till inlägg 27 september 2015

Pep 2.5 - en kort sammanfattning av årets tävlingssäsong

Av Elisabeth - 27 september 2015 18:56

Idag fyller Pep halv-år, två och ett halvt närmare bestämt! Med tanke på allt han hunnit med i år är det svårt att tro att han inte är äldre. Ibland glömmer jag det på riktigt och blir lite besviken när han beter sig som den unga hund han faktiskt är! Sen skäms jag och inser att han är en riktigt riktigt bra hund. Han har styrka och vilja att flytta djur, fina flanker och bra samarbetsvilja. Han kan arbeta på långa avstånd från mig - både självständigt om det handlar om att hämta djur på bete och han är lyhörd och lydig om det handlar om träning/tävling. Sen behöver han fortfarande mogna och lära sig hantera sin pondus ;)


Den här tävlingssäsongen har han utvecklats massor!! Han har tävlat IK1, IK2, NN1 och NN2. Han kvalade till Unghunds SM Nöt där han kom 2:a, han kvalade till riktiga, vuxna SM Nöt där han slutade 4:a. Alltså fjärde plats på SM innan han ens blivit två och ett halvt!! Fina lilla hunden!!! Och han kvalade in till Unghunds SM Får (som gick förra helgen) där vi inte gjorde så bra ifrån oss och hamnade långt ner på resultatlistan, 28: plats tror jag. Och han har tre SM-poäng till nästa års SM kval på får. Men man behöver tio om man ska komma med ;)


Nu i helgen tävlade vi IK2 i Mada och känslan var tillbaka efter förra helgens dipp. I konkurensen med äldre och mer erfarna hundar blir det ju inga resultat att tala om rent placeringsmässigt - 25:a igår, 16 idag (av 45) men dagens 72/44 utan fålla kan jag ju inte klaga på. Och han lyssnade fint och ville verkligen göra rätt, hämtade får på över 300 meters håll, får som dessutom var väldigt lätta på fötterna och hade massor med drag. Bägge dagarna tog tiden slut i fållan. Jättefina utgångar, upptag och delningar. Vad vi måste träna på är att hålla oss på linjerna i framdrivning och fråndrivning. Och ja, vi båda måste träna. Pep på att få mjukare och lugnare flanker, jag på att inte överstyra och sabba utan börja lite mer på hunden. Det är vårat vinterprojekt!! :)


Men kanske blir det en tävlingshelg till innan vinterdvalan för Peppen, vi får se.


Älskar den här hunden!!!

 


Nästa år blir deet spännande att uppleva Pep i version 3.0 :D

 
 
Micha

Micha

28 september 2015 21:08

Så jädra imponerande! 👏👏👏
Kramar till Pep & er andra

http://www.michamittilivet.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Pep

Av Elisabeth - 2 december 2018 13:47


Jag hade ju redan förra året en dålig magkänsla vad gällde Pep, men eftersom jag själv var oengagerad och omotiverad på tävlingar och även på träning viftade jag bort det med att jag var så kass. I år har det ju inte blivit mycket tävlande eller trän...

Av Elisabeth - 8 januari 2018 18:42

Äntligen har det varit ett par soliga dagar så man fått lite energi igen :) Tränat och promenerat och funderat på det kommande året. Vad gäller hundarna så är jag riktigt taggad på att träna!! Och såklart vill jag tävla, det är ju himla roligt! Även ...

Av Elisabeth - 31 december 2017 16:06

2017 har med vissa lysande undantag varit ett år där tankarna snurrat och inget egentligen känts på topp, motivationen har lyst med sin frånvaro vilket märkts på både träning och tävling. Har nog insett att det är dags att det är dags att se över vad...

Av Elisabeth - 4 maj 2017 18:26

Idag fyller MeGa-stjärnorna 6 veckor! Pigga, glada och fulla med bus :D Tack för faster Lotta för foto-hjälpen!!               Några av valparna fastnade på lite andra bilder.     Oden       Rex     Lyran   Si...

Av Elisabeth - 30 april 2017 20:17

Erika som har Mellies kullbror Sepp var och tog fina bilder på valparna igår. Hon var även snäll nog att introducera Zting i nose work, han verkade fattakonceptet snabbt. Återstår att se om matten fattat lika lätt. Just nu är all aktivering uppskatta...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards