Kennel Keep It Up

Direktlänk till inlägg 23 maj 2014

Lite smått o gott

Av Elisabeth - 23 maj 2014 19:53

Wille tycker nog att livet varit lite orättvist på sista tiden. Proverna visade på anaplasma så nu behandlas han med ronaxan och får ta det lugnt. Han har fått medicin i tio dagar och ska få i tio till, tyvärr blev det något glapp mellan veterinär och apotek så han får vara utan i två dagar och fortsätta på måndag igen. Han har fått göra lite småfix med fåren, efteråt är det skönt med ett bad ;) Kossorna får han helt enkelt vänta ett tag till på att få jobba med :/

 


Pep är den som fått göra mest på sista tiden. Bl a var vi uppe i Breviksnäs och gick kurs en dag för Bobby Dalziel, mycket roligt. Inte minst för att jag fick höra så mycket positivt om lilla hunden :) Och så häftigt att se hur han tränade och vilket resultat, tänk om han kunde träna Pep ett par veckor!! Med hjälp av sin långa långa lina fick han Pep att gå med djuren på ett helt fantastiskt vis. Pep bara matade på som en liten robot, häftigt!! 


Hemma har han fått hoppa in både i kostallet och fick driva får till Vannborga istället för Wille för nån vecka sen. Inte gick det klockrent men att gå över 136an med får och hund var inga problem. Man kan lita på Pep!! I går var det dessutom kosläpp i Haglunda och Pep fick hämta hem kossorna första gången, det krävdes lite jobb men jag var med hela tiden och kunde visa var han behövde vara och hur han skulle tänka och på slutet skötte han det fint. Ska bli spännande nu i helgen att se hur han sköter det.


Idag fick han testa lite längre hämt på Cillas små kvigor. Det var lite knepigt med motvind, högt gräs och ovana vid utställare. Han blir lite osäker på var han ska vara, första gången såg det ut från mitt håll som han tänkte varva men så var det inte :) Eftersom min röst inte hördes och han inte kan visslorna än så blev det lite sisådär med framdrivningen.... och lite väl snabbt!! Vi har två veckor på oss att fixa visslorna, sen är det tävling.... Får se hur det känns när vi kommer så långt. 

     


Mellie har fått en del träning hos fåren, mest gå med lina. Hon tar det här med arbete väldigt allvarligt, jag tror jag kommer få jobba lite med att få in ett riktigt du-och-jag-tänk hos henne. Hon kan lika gärna jobba själv ;) Idag fick hon gå på nöt för första gången. Satte lina på henne och hon tvekade inte en sekund på att det var kvigorna hon skulle jobba på. Kul!!


På em var hon på veterinärkliniken i Borgholm för att kolla upp ena ögat som hon slagit i på något vis och fått ett skrapsår i. Ytligt som tur är!! Det blir ögondroppar några veckor så ska det förhoppningsvis bli helt bra! Hon skötte sig fint när vetten grejade och höll på med ögat. Det hade jag inte riktigt väntat mig ;) Sen var dom så snälla att hon fick stanna kvar en stund medans jag var på apoteket (sommarvärme = inga hundar i bilen helst!!) och hon hade visst uppfört sig exemplariskt då åxå! Duktiga tjejen :) Återbesök om en vecka. 12.9 kg vägde hon idag :)

 




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Pep

Av Elisabeth - 2 december 2018 13:47


Jag hade ju redan förra året en dålig magkänsla vad gällde Pep, men eftersom jag själv var oengagerad och omotiverad på tävlingar och även på träning viftade jag bort det med att jag var så kass. I år har det ju inte blivit mycket tävlande eller trän...

Av Elisabeth - 8 januari 2018 18:42

Äntligen har det varit ett par soliga dagar så man fått lite energi igen :) Tränat och promenerat och funderat på det kommande året. Vad gäller hundarna så är jag riktigt taggad på att träna!! Och såklart vill jag tävla, det är ju himla roligt! Även ...

Av Elisabeth - 31 december 2017 16:06

2017 har med vissa lysande undantag varit ett år där tankarna snurrat och inget egentligen känts på topp, motivationen har lyst med sin frånvaro vilket märkts på både träning och tävling. Har nog insett att det är dags att det är dags att se över vad...

Av Elisabeth - 4 maj 2017 18:26

Idag fyller MeGa-stjärnorna 6 veckor! Pigga, glada och fulla med bus :D Tack för faster Lotta för foto-hjälpen!!               Några av valparna fastnade på lite andra bilder.     Oden       Rex     Lyran   Si...

Av Elisabeth - 30 april 2017 20:17

Erika som har Mellies kullbror Sepp var och tog fina bilder på valparna igår. Hon var även snäll nog att introducera Zting i nose work, han verkade fattakonceptet snabbt. Återstår att se om matten fattat lika lätt. Just nu är all aktivering uppskatta...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards