Kennel Keep It Up

Direktlänk till inlägg 7 april 2014

Mest Pep på nötkurs

Av Elisabeth - 7 april 2014 12:26

I helgen som gick var det dags för nötkurs för Catarina och Irene från Småland. Egentligen hade jag tänkt gå med Wille mest och tävlingsträna, men sen blev det ganska mycket fokus på grunder och övningar som jag kände låg helt rätt i tiden för Pep. Men Wille fick iaf gå ett pass per dag. På lördagen gick vi en NN2-bana, där var målet att framförallt träna fråndrivning på långt håll. Den planen sprack då första benet var i motvind, i en svacka på en stubbåker = riktigt dålig hörbarhet ;) Andra målet var att få hjälp och tips med sorteringen och där är jag supernöjd. Dag två fick han ett pass med bara fråndrivning i en fyrkant runt mig, kändes ok men behöver övas mycket mer.


Pep då, bägge dagarna inleddes med övningar på en djupströbädd med 10-15 småkvigor. Närabete, sudda lite balanstänk eftersom han tänker väldigt runt, träna början på fösning. Riktigt bra övningar och Pep är härligt stabil i skallen för att vara så ung :) Utepasset dag ett blev mest en fortsättning på att känna av djurslaget utomhus och driva. Utepasset dag två tränade vi utgångar/upptag (själv fick jag stå ganska långt fram på linjen förstås) - kändes riktigt bra. Han var ordentligt tight och snabb bakom, men stannar och startar flocken utan problem. Han verkar inte vara den som bangar i första taget, utan kan utan problem gå framåt och flytta djur. Så känns bra och det som behöver tränas tror jag inte blir några problem då han är så pass öppen och lyhörd. Så nu vet jag vad jag ska träna i fårhagen tills det blir betessläpp här på gården :) Och såklart fortsätta nöta kommandon ;)


Pep framför kursdeltagare och djupströbädden :)

 


På en stubbåker

 


Catarina hade Fina ZikZak med sig. ZikZak är kullbror till Pep, alltså son till Wille. Även han var ganska ny på djurslaget och det ska bli spännande att följa hur han utvecklas. 

 


Stort tack till Sandra, Tobbe och Cilla som stod för djur, mark och husrum till instruktörerna!! 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Pep

Av Elisabeth - 2 december 2018 13:47


Jag hade ju redan förra året en dålig magkänsla vad gällde Pep, men eftersom jag själv var oengagerad och omotiverad på tävlingar och även på träning viftade jag bort det med att jag var så kass. I år har det ju inte blivit mycket tävlande eller trän...

Av Elisabeth - 8 januari 2018 18:42

Äntligen har det varit ett par soliga dagar så man fått lite energi igen :) Tränat och promenerat och funderat på det kommande året. Vad gäller hundarna så är jag riktigt taggad på att träna!! Och såklart vill jag tävla, det är ju himla roligt! Även ...

Av Elisabeth - 31 december 2017 16:06

2017 har med vissa lysande undantag varit ett år där tankarna snurrat och inget egentligen känts på topp, motivationen har lyst med sin frånvaro vilket märkts på både träning och tävling. Har nog insett att det är dags att det är dags att se över vad...

Av Elisabeth - 4 maj 2017 18:26

Idag fyller MeGa-stjärnorna 6 veckor! Pigga, glada och fulla med bus :D Tack för faster Lotta för foto-hjälpen!!               Några av valparna fastnade på lite andra bilder.     Oden       Rex     Lyran   Si...

Av Elisabeth - 30 april 2017 20:17

Erika som har Mellies kullbror Sepp var och tog fina bilder på valparna igår. Hon var även snäll nog att introducera Zting i nose work, han verkade fattakonceptet snabbt. Återstår att se om matten fattat lika lätt. Just nu är all aktivering uppskatta...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards