Kennel Keep It Up

Direktlänk till inlägg 5 mars 2014

Nötter, nötter....

Av Elisabeth - 5 mars 2014 20:56

Det händer inte så mycket på hund och vallningsfronterna just nu. Mer nöt än får för tillfället, och mer arbete än träning. Vilket iofs är lika roligt det :)


Ett litet arbetsmoment hamnade på film. Kor och kvigor dräktighetsundersöks en gång i månaden på jobbet, därefter flyttas alla dräktiga kvigor till ett lösdriftsstall. Inte alla begriper sig på det där med att backa ut ur liggbåsen med en gång, de tycker det är jätteläskigt!! Då är det väldigt bra med en duktig hund till hjälp. Själv vill man inte gärna gå in i båset då skaderisken blir stor när kvigan är lite rädd och stissig. Och står man vid sidan och ska trycka henne bakåt tänker kvigan väldigt ofta framåt istället och sen blir det bara krångligt....  Hunden däremot kan röra sig fritt från sida till sida och lättare komma undan om det skulle behövas. Här jobbar Wille lugnt och fint:



Innan vi skrapat runt i stallet hann kvigan gå upp i ett bås till som Wille fick backa ut henne ifrån, det gick betydligt enklare:


 


Idag var vi hos Sandra och vallade lite nöt igen. Wille var lite unghundstokig idag - vårkänslor? ;) Men på det stora hela är jag rätt nöjd ändå. Pep vallade nöt för andra gången i sitt liv och var inte alls lika cool som första gången. Såklart, för den här gången filmades det.... Han överarbetade rejält men jag brydde mig inte så mycket om det. Jag vill mest att han ska lära sig hur djuren fungerar och han kommer snart på hur han själv ska vara! Hoppas jag :D Orkade inte pilla med filmen så det är några minuter med balans/drivning helt enkelt. Förhoppningsvis kan jag om några månader titta tillbaka och vara glad att vi har kommit en bra bit längre i träningen ;)


Mellie hälsar att livet är orättvist och att hon minsann åxå hade kunnat valla nöt om hon bara fått!! ;
 


 
 
Ingen bild

Agneta

6 mars 2014 08:44

Duktiga hundar du har :) Kul att se dina filmer..Stackas Mellie..livet är bra orättvist ;)

 
Micha

Micha

6 mars 2014 11:13

Han är så fin Wille & det är så roligt att se! Pep är ju skithäftig också å jag längtar tills Mellie får jobba mer också, tror hon kommer bli skitrolig, med en sån duktig förare kommer hon bli toppen tror jag!
Franz hälsar att han minsann inte heller får träna nåt nu även om matte lovat att vi ska ta tag i det, snart....
Kram till hela flocken

http://www.michamittilivet.blogspot.se

 
Alvis

Alvis

9 mars 2014 12:31

Hej! Vilken jättefin och läsvärd blogg du har, Verkligen! :)

Kika gärna in på min blogg och lämna en kommentar eller två.

Vem vet, min blogg kanske är något i din smak? KOLLA GÄRNA!!

Ha en bra dag, Kram! ^^

http://PeaceOfLove.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Pep

Av Elisabeth - 2 december 2018 13:47


Jag hade ju redan förra året en dålig magkänsla vad gällde Pep, men eftersom jag själv var oengagerad och omotiverad på tävlingar och även på träning viftade jag bort det med att jag var så kass. I år har det ju inte blivit mycket tävlande eller trän...

Av Elisabeth - 8 januari 2018 18:42

Äntligen har det varit ett par soliga dagar så man fått lite energi igen :) Tränat och promenerat och funderat på det kommande året. Vad gäller hundarna så är jag riktigt taggad på att träna!! Och såklart vill jag tävla, det är ju himla roligt! Även ...

Av Elisabeth - 31 december 2017 16:06

2017 har med vissa lysande undantag varit ett år där tankarna snurrat och inget egentligen känts på topp, motivationen har lyst med sin frånvaro vilket märkts på både träning och tävling. Har nog insett att det är dags att det är dags att se över vad...

Av Elisabeth - 4 maj 2017 18:26

Idag fyller MeGa-stjärnorna 6 veckor! Pigga, glada och fulla med bus :D Tack för faster Lotta för foto-hjälpen!!               Några av valparna fastnade på lite andra bilder.     Oden       Rex     Lyran   Si...

Av Elisabeth - 30 april 2017 20:17

Erika som har Mellies kullbror Sepp var och tog fina bilder på valparna igår. Hon var även snäll nog att introducera Zting i nose work, han verkade fattakonceptet snabbt. Återstår att se om matten fattat lika lätt. Just nu är all aktivering uppskatta...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards