Kennel Keep It Up

Direktlänk till inlägg 23 februari 2014

Får & nöt-helg

Av Elisabeth - 23 februari 2014 18:43

I lördags blev det lite fårvallning i Vannborga tillsammans med Emelie och Peps fina morbror Yup.


Började med Wille som fick fråndriva kanska långt, det fungerade riktigt hyfsat. Särskilt med tanke på att det är lite blött i hagen och fåren ganska tröga. Sen fick han ett par pass inne i lilla 25:an, lite innerflanker, hålla-sig-på-benen o lite sånt :) 


Pep gick första passet i 25:an utan så mycket krav. Vi fokuserade mest på att hitta känslan i var han ska vara i drivningen. Walk on har jag använt en del, men eftersom jag gör det lätt för mig med smacken så sitter det inte helt. Även höger - vänster har jag varit lat med, jag måste skärpa mig och ta tag i det ;) Andra passet fick han gå ute i hagen och efter lite drivning/fösning så körde vi lite flanker och cirkel... därefter avslutade vi med några små hämt på 40-50 meter. Han är så cool, inga tendenser till rusher även om han kanske blir lite tight. 


Även Melli fick ett pass i 25:an. Bara balans och drivning. Enda kravet just nu är att man inte får äta ull ;) Hon känns himla rolig nu - bra djurkänsla och fina flanker.... Tredje gången hon gick lös inne hos fåren.


 


Idag (söndag) blev det nötvallningspremiär 2014 hemma hos Sandra :D Det var verkligen jätteroligt! Wille fick göra lite av varje, det tog en liten stund i början innan han ställde om till nötvallning och verkligen jobbade på. Sen såg det fint ut och han pendlade på och tryckte ihop flocken. Hämten kändes lite skumma, det första stannade han väldigt kort på och det andra var han väldigt grund bakom t o m med Wille-mått mätt.... Får väl se om det var något tillfälligt eller om det fortsätter... Men tror både jag och Wille tyckte det var superkul att byta får mot kvigor idag och gärna gör om det snart igen :D


Eftersom djuren var snälla och inte så springiga bestämde jag mig för att låta Pep debutera på nöt idag :) Jag känner mig väldigt säker på att han stannar när jag ber honom så det kändes ganska tryggt! Vi började med att bara gå emot djuren och det var ingen tvekan om att han visste vad han skulle valla - full koncentration och fokus :)

   


Sen körde vi helt enkelt lite drivningar och kollade av hur han jobbade och det såg riktigt bra ut, han pendlade fint och höll ihop flocken. Var inte alls rädd för att gå öga mot öga och visa vem som bestämde, utan att nafsa eller rusha. Jag blev verkligen superglad över detta, känns väldigt, väldigt positivt!! Tyvärr ingen film på detta, det måste det bli nästa gång :)

     

Sen åkte jag hem och kikade lite i tävlingskalendern, sugen på nöttävlingar nu ;)


Tack Sandra för att vi fick komma och valla på era fina kvigor idag! Och alltid roligt att se dig och läckra Spot in action :)

 








 
 
Alvis

Alvis

25 februari 2014 07:53

Hej! Vilken jättefin och läsvärd blogg du har, Verkligen! :)

Kika gärna in på min blogg och lämna en kommentar eller två.

Vem vet, min blogg kanske är något i din smak? KOLLA GÄRNA!!

Ha en bra dag, Kram! ^^

http://PeaceOfLove.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Pep

Av Elisabeth - 2 december 2018 13:47


Jag hade ju redan förra året en dålig magkänsla vad gällde Pep, men eftersom jag själv var oengagerad och omotiverad på tävlingar och även på träning viftade jag bort det med att jag var så kass. I år har det ju inte blivit mycket tävlande eller trän...

Av Elisabeth - 8 januari 2018 18:42

Äntligen har det varit ett par soliga dagar så man fått lite energi igen :) Tränat och promenerat och funderat på det kommande året. Vad gäller hundarna så är jag riktigt taggad på att träna!! Och såklart vill jag tävla, det är ju himla roligt! Även ...

Av Elisabeth - 31 december 2017 16:06

2017 har med vissa lysande undantag varit ett år där tankarna snurrat och inget egentligen känts på topp, motivationen har lyst med sin frånvaro vilket märkts på både träning och tävling. Har nog insett att det är dags att det är dags att se över vad...

Av Elisabeth - 4 maj 2017 18:26

Idag fyller MeGa-stjärnorna 6 veckor! Pigga, glada och fulla med bus :D Tack för faster Lotta för foto-hjälpen!!               Några av valparna fastnade på lite andra bilder.     Oden       Rex     Lyran   Si...

Av Elisabeth - 30 april 2017 20:17

Erika som har Mellies kullbror Sepp var och tog fina bilder på valparna igår. Hon var även snäll nog att introducera Zting i nose work, han verkade fattakonceptet snabbt. Återstår att se om matten fattat lika lätt. Just nu är all aktivering uppskatta...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards