Kennel Keep It Up

Direktlänk till inlägg 16 februari 2014

En kul helg

Av Elisabeth - 16 februari 2014 17:26

Ja, det har verkligen varit en rolig och givande helg! Men innan jag kommer in på det så måste jag ju rapportera lite om Willes och Keyas fina små valpar. De tre tikarna och två hanarna växer och frodas och har nu öppnat både ögon och öron. Gittan har fina bilder på sin blogg om man vill titta lite på gulliga valpar :)


Gårdagen ägnades åt inomhusnötvallning i form av ett studiebesök i Laholm hos Mariette och Marie på deras jobb. Det var ju en bra bit att köra men med Emelie som trevligt sällskap så gick det riktig bra. Det var Svaks Ubk som ordnat dagen. Egentligen var syftet att Svaks instruktörer i södra Sverige skulle nappa på idéen och åka dit för att få en större förståelse och möjlighet att på rätt sätt vägleda nötbönder och djurskötare som går kurs för dem. Men då dessa inte anmälde något intresse så öppnades det upp för intresserade medlemmar i Svak, vi var ca 25 pers igår. Vi fick se olika moment där hundarna arbetade och det frågades och informerades om det mesta tror jag :) Men mycket fokus på att nöthundar ska vara lugna, stabila och trygga i miljön och arbetet. Att det är viktigt att få bort missuppfattningen att nöthundar ska vara tuffa och "gå-påiga", såna hundar vill man inte ha. Det ökar skaderisken enormt vid inomhusjobb för alla inblandade!


Mariette informerar medan Lizz trycker på kossorna som är på väg till mjölkning

 


Marie och Peps mamma Yes tar ut en kalv ur hyddan, praktiskt vid t ex ringormsvacinering

 


Yes håller undan kalvar när skrapan går i skrapgången

 


Mariette och Lizz sorterar....

 


...och lastar.

 


När studiebesöket var avslutat och maten uppäten så blev det lite fårvallning för de som hade hundar med sig. Extra roligt vara att få se Peps kullbror ZikZak och matte Catharina i hagen, såå fina! Även kullbror Pax var på plats men åkte lite tidigare och fastnade tyvärr inte på bild.


Far & son

   


Idag, söndag, har det blivit lite vallning på hemmaplan i riktigt trevligt vårväder! Wille fick köra hyfsat lång fråndrivning ute i hagen och det kändes ganska bra :) Pep fick ett pass ute i hagen och ett i lilla 25:an och han är mest bara rolig nu, bra koncentration men ändå ganska på. Har börjat lite lätt med kommandon, ska nog lägga lite mer tyngd på det så vi får det överstökat. Och. Sen. Kunde jag inte låta bli. Utan tog in Mellie i 25:an. Sedan sist jag skrev har hon fått gå in i Anjas 25:a en gång med Anja i andra änden av linan och jag hos fåren, och det kändes riktigt bra. Så nu gick vi in själva (med Lina, Fredrik och Cissi som vittnen ;)) med linan släpande i backen och med armen förlängd av långpisk. Först bara stod hon och höll fåren sen släppte det och hon gick runt åt höger. Åt vänster var det otroligt svårt att gå (det stod en vägg ivägen där tyckte Mellie) och när jag pressade lite åt det hållet tappade hon huvudet lite men rättade ändå till sig hyfsat fint. Hon är ju bara bebis ännu. Höger gick fortfarande fint. Till slut fick jag igenom att man faktiskt kan gå även åt vänster och efter det braiga så bröt jag och gick ut igen. Fina lilla pärlan!! Om nu bara benen kunde börja växa på henne åxå ;) Men nu är det skoj - tre roliga hundar att träna :D


Pep
   


Fredriks fina Hexgårdens Anita 

 


Lilla häftiga Mingla och Lina

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Pep

Av Elisabeth - 2 december 2018 13:47


Jag hade ju redan förra året en dålig magkänsla vad gällde Pep, men eftersom jag själv var oengagerad och omotiverad på tävlingar och även på träning viftade jag bort det med att jag var så kass. I år har det ju inte blivit mycket tävlande eller trän...

Av Elisabeth - 8 januari 2018 18:42

Äntligen har det varit ett par soliga dagar så man fått lite energi igen :) Tränat och promenerat och funderat på det kommande året. Vad gäller hundarna så är jag riktigt taggad på att träna!! Och såklart vill jag tävla, det är ju himla roligt! Även ...

Av Elisabeth - 31 december 2017 16:06

2017 har med vissa lysande undantag varit ett år där tankarna snurrat och inget egentligen känts på topp, motivationen har lyst med sin frånvaro vilket märkts på både träning och tävling. Har nog insett att det är dags att det är dags att se över vad...

Av Elisabeth - 4 maj 2017 18:26

Idag fyller MeGa-stjärnorna 6 veckor! Pigga, glada och fulla med bus :D Tack för faster Lotta för foto-hjälpen!!               Några av valparna fastnade på lite andra bilder.     Oden       Rex     Lyran   Si...

Av Elisabeth - 30 april 2017 20:17

Erika som har Mellies kullbror Sepp var och tog fina bilder på valparna igår. Hon var även snäll nog att introducera Zting i nose work, han verkade fattakonceptet snabbt. Återstår att se om matten fattat lika lätt. Just nu är all aktivering uppskatta...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards