Kennel Keep It Up

Direktlänk till inlägg 18 april 2013

Zonja-dagar

Av Elisabeth - 18 april 2013 16:08

Måste ju skriva några rader om dom senaste två dagarna när Zonja var här och hade en praktisk uppföljning av föreläsningen om inlärningsteori. Första dagen var det lite yngre hundar som inte gjort så mycket tidigare, det ju alltid så häftigt att se unghundar i hagen för det händer såå mycket! Dag två var lite mer vp/tävlinginriktat.


Själv jag deltog jag med Wille och tränade egentligen mest mig själv i att kunna hålla fokus och koncentrera mig! Första passet fick vi gå en klurig liten kringelikrokig bana som avslutades med delning och fålla. Där var jag riktigt nöjd med både mig och hunden, närarbetet är skoj :D Senare fick vi en svårare bana med ca 150 m dolt hämt, då var han lite osäker i början (det fanns ju inga får ju ;)), men han tog mina kommandon och gick ut och fick till det bra när han väl såg dom. Den sneda framdrivning gick åxå hyfsat ok. Sedan kom fråndrivningen, den blev tung - mot draget, uttråkade tackor som hela tiden delade sig och en stenmur ca 100m bort att ta tackorna över, 10 m efter muren var en rundningsstolpe. Vid muren tog det slut i huvudet på Wille och han ville bara ta hem dom till mig - det fick han inte och inte ville han ta högerkommandot. Slutade med att han stängde av och gick undan, fick han framåt-kommandot så gick han på igen men höger var heeeelt omöjligt! :( När jag gick närmare och närmare så tog han det till slut och kunde runda stolpen och på börja crossen. När vi väl kommit så långt kändes han som sig själv igen och balanserade upp tackorna igen och han höll huvudet kallt i både delning och fålla :)


Varför reagerade han som han gjorde då?  Eftersom vi tävlingstränade blev det mycket visslor och kommandon (extra mycket eftersom tackorna var sega och ville dela sig hela tiden). Min känsla är att han lydde alla kommandon hela vägen och upplevde att jag var ändå inte nöjd :( Vi gjorde det lite för svårt för honom men oj vad vi ska träna på detta nu!! Men inte riktigt så långt och svårt ännu! Bygga upp ett bra självförtroende så han känner sig trygg att arbeta med djuren även långt borta från mig.


Sista passet var vi inne i "25:an" och tränade lite hålla fåren-övningar. Det kändes bra att avsluta med något han kan, är bra på och känner sig trygg med :)


Känns toppenbra efter dessa dagar! Både att alla som deltog verkade nöjda och fick med sig nya lärdomar och att jag själv både fick nya saker att träna på men även bättre självförtroende - vi klarar mer än jag tror ibland. Hoppas känslan håller i sig ute på tävlingsbanan ;)


Stort tack till Zonja och alla som var med!!


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Pep

Av Elisabeth - 2 december 2018 13:47


Jag hade ju redan förra året en dålig magkänsla vad gällde Pep, men eftersom jag själv var oengagerad och omotiverad på tävlingar och även på träning viftade jag bort det med att jag var så kass. I år har det ju inte blivit mycket tävlande eller trän...

Av Elisabeth - 8 januari 2018 18:42

Äntligen har det varit ett par soliga dagar så man fått lite energi igen :) Tränat och promenerat och funderat på det kommande året. Vad gäller hundarna så är jag riktigt taggad på att träna!! Och såklart vill jag tävla, det är ju himla roligt! Även ...

Av Elisabeth - 31 december 2017 16:06

2017 har med vissa lysande undantag varit ett år där tankarna snurrat och inget egentligen känts på topp, motivationen har lyst med sin frånvaro vilket märkts på både träning och tävling. Har nog insett att det är dags att det är dags att se över vad...

Av Elisabeth - 4 maj 2017 18:26

Idag fyller MeGa-stjärnorna 6 veckor! Pigga, glada och fulla med bus :D Tack för faster Lotta för foto-hjälpen!!               Några av valparna fastnade på lite andra bilder.     Oden       Rex     Lyran   Si...

Av Elisabeth - 30 april 2017 20:17

Erika som har Mellies kullbror Sepp var och tog fina bilder på valparna igår. Hon var även snäll nog att introducera Zting i nose work, han verkade fattakonceptet snabbt. Återstår att se om matten fattat lika lätt. Just nu är all aktivering uppskatta...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards