Kennel Keep It Up

Direktlänk till inlägg 14 november 2010

Frasse efterlyser..

Av Elisabeth - 14 november 2010 19:53

...en ny matte. Åtminstone en ny matte när han ska tävla. En som inte blir alldeles toknervös o glömmer vad höger o vänster är...   


För att ta det från början så var det tävling i Agunnaryd idag, Ik1 och fåren var finullstackor. Ganska nyklippta och lätta på fötterna. Men ändå inte tokspringiga. Tydligen hade dom varit betydligt prilligare på lördagen när det både regnat o blåst. Eftersom jag var hängig på lördagen så hoppade jag tävlandet den dagen, lite synd men men...


Jag var iaf på plats i god tid och fick veterinärbesiktningen avklarad i lugn o ro och intog lite kaffe. Efter domargenomgången var det då dags för tävlingen att köra igång. Jag hade startnr 6 men pga strykningar så blev det hux flux nr 4 istället. Vet inte varför jag blev så toknervös idag   Men så var det, måste verkligen jobba på detta!!!!


Det började bra, faktiskt började det fantastiskt bra. Jag skickade Frasse vänster och han gjorde en grymt fin utgång med bara ett poäng borta, förmodligen för att han sackade ner lite på slutet. Men han gick hela vägen upp och gjorde ett superfint upptag med full pott Och här nånstans kan vi sluta skriva för sen gick det åt helsike, alldeles för fort gick det. Missade framdrivningsgrindarna, där var lite klantigt av mig för jag trodde dom skulle gå igenom men fåren var enormt känsliga för hunden och reagerade betydligt snabbare på flankerna är jag räknat med. Där nånstans gick min hjärna i baklås och jag är inte säker men jag tror att jag sa fel håll igen vilket ledde till att jag fick fåren runt mig från fel håll   Inte många poäng kvar på framdrivningen då..... suck..... Fösningen var ganska lugn men lite krokig och framförallt så var vi av linjen..... många missade poäng där oxå.... Drivningen var lite roligare, bara ett poäng borta. Vid fållan fick vi slut på poängen. Fållan var utan grind och kommentaren i protokollet var "måste inte hålla i grinden vid öppen fålla"..... johodå, jag stod o höll så fint i fållan heeela tiden   Fåren var lite retfulla och ställde sig som klisterbollar vid mina ben, sen var dom på väg in i fållan flera gånger men det var alltid nån som hamnade vid sidan och så blev det några extra varv. Och ju längre tid det tar desto mindre benägna blir fåren att gå in i fållan... Men vi var i gott sällskap (och då menar jag inte det krampaktiga klamrandet vid grinden ;)), det var många som fick ge upp vid fållan. Jag måste ändå vara nöjd med Frasse, han höll huvudet kallt och gjorde sitt bästa   


Jag måste ju säga grattis till Markus med fina lilla Freja som kom på fjärde plats efter en riktigt fin runda   


Jaja, Agunnaryd var sista tävlingen för i år och sammantaget är jag riktigt nöjd med vår första riktiga tävlingssäsong. Nu blir det vintervila och träning, träning, träning... Det känns som jag har ganska bra kläm på vad jag ska träna med båda hundarna. Dessutom ska Mojje gå kurs för Mickis nästa helg så då får vi mer att bita i. Nästa år blir det två hundar att tävla med, på både får o nöt   


Fårbyte på tävlingen

 

 
 
Sari

Sari

17 november 2010 12:10

Känner igen det där med att bli nervös och tappa bort höger och vänster.....

Här tränas det för fullt och till våren ska vi nog våga oss på några IK1 tävlingar igen :-)

Ha det fint!!!
Kram

http://www.vallningagilitylydnad.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Pep

Av Elisabeth - 2 december 2018 13:47


Jag hade ju redan förra året en dålig magkänsla vad gällde Pep, men eftersom jag själv var oengagerad och omotiverad på tävlingar och även på träning viftade jag bort det med att jag var så kass. I år har det ju inte blivit mycket tävlande eller trän...

Av Elisabeth - 8 januari 2018 18:42

Äntligen har det varit ett par soliga dagar så man fått lite energi igen :) Tränat och promenerat och funderat på det kommande året. Vad gäller hundarna så är jag riktigt taggad på att träna!! Och såklart vill jag tävla, det är ju himla roligt! Även ...

Av Elisabeth - 31 december 2017 16:06

2017 har med vissa lysande undantag varit ett år där tankarna snurrat och inget egentligen känts på topp, motivationen har lyst med sin frånvaro vilket märkts på både träning och tävling. Har nog insett att det är dags att det är dags att se över vad...

Av Elisabeth - 4 maj 2017 18:26

Idag fyller MeGa-stjärnorna 6 veckor! Pigga, glada och fulla med bus :D Tack för faster Lotta för foto-hjälpen!!               Några av valparna fastnade på lite andra bilder.     Oden       Rex     Lyran   Si...

Av Elisabeth - 30 april 2017 20:17

Erika som har Mellies kullbror Sepp var och tog fina bilder på valparna igår. Hon var även snäll nog att introducera Zting i nose work, han verkade fattakonceptet snabbt. Återstår att se om matten fattat lika lätt. Just nu är all aktivering uppskatta...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards