Kennel Keep It Up

Direktlänk till inlägg 31 oktober 2010

Frasse går VP Nöt i Tolånga

Av Elisabeth - 31 oktober 2010 10:37

Ibland undrar man ju om man är riktigt klok? På min lediga dag ringde klockan som vilken arbetsdag som helst klockan 04.00 Klockan 05.00 var hundarna och jag inlastade i bilen och på väg till Tolånga, Sjöbo i Skåne. Mörkt var det men temperaturen var på plussidan så det var fina vägar. I Kristanstad fick jag se en vacker soluppgång :) Innan jag åkte hade jag kollat vägbeskrivningen på eniro o tur var väl det eftersom bilkartan låg bra hemma i köket :O Men det var plättlätt att hitta så det var inga problem, jag var framme i god tid och hann rasta av hundarna och dessutom stå o bli nervös innan det var dags.


Eftersom jag var efteranmäld så fick Frasse o jag starta först. Det kändes iofs ganska bra, det är nästan värre o gå o vänta på sin tur. Dessutom provgick domaren banan innan så man fick se lite hur djuren betedde sig. Sen var det domargenomgång o så var det dags för start. Lika nervöst som alltid...


Dom hade en helt suverän utställning av djuren. Det var åtta kvigor i varje grupp, dom kördes fram till utställningen i djurtransport och ställdes i en lite fålla. Det var samma sätt dom använt sig av under SM Nöt i somras. Fållan var fyrkantig och bestod av fyra pinnar och ett tunt band runt om. Framåt var det öppet och där låg en hund och höll djuren. Hundarna man skickade märkte aldrig ens att det var en hund där :) Fältet som vp-t gick på var ganska litet och det märktes på Frasse när jag skickade honom, han trivs bättre om han får gå ut ordentligt (ibland för ordentligt ;)) Inte hemma men när han kommer på andra ställen, det är väl lite osäkerhet. Iaf skickade jag vänster och hunden stannade runt kl 10 och sen fick jag säga till honom några gånger innan han kom upp bakom djuren så där tappade vi ju mest poäng. Men senare efter sista starten när kvigorna stod o betade lite själva på fältet drog dom genom ett grindhål åt det hållet så förmodligen kände han oxå att djuren hade drag åt det hållet. Sen var han väldigt lugn o fin i upptaget, han tappade bara ett poäng. Tror att det var för att det kanske tog en liten stund innan dom kom igång. På framdrivningen var det en kviga som tyckte hon skulle vandra iväg lite åt ett eget håll samtidig som dom andra svängde av lite åt andra hållet, Frasse redde ut det men hamnade lite framför djuren så dom nästan vände så där försvann oxå lite poäng. Fösningen gick väl hyfsat, lite krokigt. Drivningen gick väl oxå sådär, den gick bättre efter att jag vände ryggen till, var tyst o bara gick så Frasse fick jobba i lugn o ro ;)) Fålla in, det blev ett litet stopp innan sen gick dom snällt in. Fålla ut gick oxå lugnt o fint... liiite för lugnt kanske :) 71 poäng blev det, 35 på hämtet.


Jo, just det. Det hade jag förträngt.... tror ni inte att jag stod o sa fel i framdrivningen?? Vänster, vänster hojtade jag och undrade varför inte hunden gjorde som jag sa :O Det gjooorde han ju, så det där stoppet o strulet var helt mitt fel. Dumma dumma förare!!!!!! Tror han hade rett ut det bra mycket bättre om jag bara varit tyst istället....


Domaren var väldigt trevlig och kom med lite tips efteråt. Han tyckte jag skulle träna mycket på drivningen, bara gå med en flock och inte använda några kommandon bara påminna när han hamnar för långt ut på sidorna att han ska tillbaka o balansera.....


Sen missade jag ett par hundar som gick efter oss eftersom jag rastade mina bägge. Mojje var inte helt nöjd med tillvaron att bara få följa med o inte göra något ;O Ångrar lite att jag inte anmälde honom oxå, tror han hade rett ut det fint. Det var så väldigt trevliga och välvallade djur så dit åker jag gärna igen :)


När flocken hade gått sina tre rundor så togs dom tillbaka in i fållan. Under tiden släpptes en  ny grupp av vid utställningen. Därefter kom djurtransporten och hämtade djuren i fållan. Allt gick så himla smidigt o lugnt tillväga :)


Där var fina hundar att titta på och trevligt folk att umgås o prata med. Det var ju bara åtta startande så det var klart på ett par timmar. Sen blev det korvgrillning. Och så fick Frasse ett fint diplom, det tycker jag är så trevligt när dom delar ut :) Så var det bara att hoppa in i bilen i bege sig hemåt igen, men det gick lätt att köra med ett så trevligt vp med sig i bagaget :)


När jag nästan var hemma så såg jag att det var en kviga på rymmen, hon stod som ett fån på stubbåkern bredvid hagen hon borde varit i. Det var bara att stanna, ta ut en hund och putta in henne igen. Lite stimmig var hon eftersom kompisarna i hagen stod i andra änden och inte brydde sig ett dugg om henne. Men in kom hon iaf. Snart ska dom hämtas hem o stallas in. Sen var det bara soffan som gällde ett par timmar innan sängen :)


 
 
Ingen bild

Anja o flock

31 oktober 2010 17:38

SÅ jäkla kul!! Ni är såå duktiga!!! Själv... så hoppar jag nog IK-1 faktiskt. Bestämde mig igår, när damen var het som en kokplatta på sjöbetet...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Pep

Av Elisabeth - 2 december 2018 13:47


Jag hade ju redan förra året en dålig magkänsla vad gällde Pep, men eftersom jag själv var oengagerad och omotiverad på tävlingar och även på träning viftade jag bort det med att jag var så kass. I år har det ju inte blivit mycket tävlande eller trän...

Av Elisabeth - 8 januari 2018 18:42

Äntligen har det varit ett par soliga dagar så man fått lite energi igen :) Tränat och promenerat och funderat på det kommande året. Vad gäller hundarna så är jag riktigt taggad på att träna!! Och såklart vill jag tävla, det är ju himla roligt! Även ...

Av Elisabeth - 31 december 2017 16:06

2017 har med vissa lysande undantag varit ett år där tankarna snurrat och inget egentligen känts på topp, motivationen har lyst med sin frånvaro vilket märkts på både träning och tävling. Har nog insett att det är dags att det är dags att se över vad...

Av Elisabeth - 4 maj 2017 18:26

Idag fyller MeGa-stjärnorna 6 veckor! Pigga, glada och fulla med bus :D Tack för faster Lotta för foto-hjälpen!!               Några av valparna fastnade på lite andra bilder.     Oden       Rex     Lyran   Si...

Av Elisabeth - 30 april 2017 20:17

Erika som har Mellies kullbror Sepp var och tog fina bilder på valparna igår. Hon var även snäll nog att introducera Zting i nose work, han verkade fattakonceptet snabbt. Återstår att se om matten fattat lika lätt. Just nu är all aktivering uppskatta...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards