Kennel Keep It Up

Direktlänk till inlägg 20 oktober 2010

KM får, uppvisning.....

Av Elisabeth - 20 oktober 2010 11:24

Ibland funderar jag på att lägga ner bloggen, det blir så väldigt sporadiskt med inlägg ibland... Men samtidigt är det lite kul att kunna gå tillbaka o läsa vad man pysslat med :)


I söndags var det KM får i Sydöstra Sveriges Vallhundsklubb, det hölls i Stämmeryd hos Lisbeth. Jag tror det var 25 starter, jättekul att det var så många. För min del var det premiär. Det var helt underbart väder med strålande sol och i princip vindstilla :) Fåren bestod av ungtackor, fyra till varje start. Dom var riktigt prilliga och hade i början drag åt alla håll typ...... Efter två starter bröts tävlingen och banan byggdes om eftersom fåren drog som avlöningar :( Sen blev det omstart och då gick det bättre men ändå tror jag att drygt hälften bröt eller tappade flocken. Frasse gick som nr sju, det enda jag hade i huvudet var att ta det lugnt lugnt lugnt!! Och det gjorde vi, han tappade tre poäng på utgången när han var lite seg och jag kommenderade om. Men han var inte osäkert seg utan han kände av draget och gjorde egentligen helt rätt. Full pott på upptaget, det var nog premiär för det :) Tappade bara tre på framdrivningen, han var sååå duktig som klarade att hålla popkornen så pass på linjen som han gjorde! Fösningen tog ganska mycket tid då det handlade om att lugnt övertyga fåren om att inte dra iväg utan gå åt rätt håll. Supernöjd att han hela vägen höll huvudet kallt.... Drivningen gick super, fållan tog oxå tid men han är ju suverän på att bara hålla fåren och göra minimala rörelser.... Men efter fållan tog tiden slut så vi missade delningen :( Men det räckte ändå till en andraplacering, gissa om jag var glad :D En bra grej var att alla fick hjälpa till, Frasse o jag hjälpte till att ställa ut får. Det var supernyttig träning. Mojje startade nästan sist och då var fåren inne på andra rundan och visste var kompisarna var nånstans....  Det visade sig bli för svårtför lilleman, i framdrivningen tappade han dom :( Men jag är nöjd med hur han jobbade, han tappade inte huvudet utan försökte verkligen hela tiden men dom bara sprang rätt över o förbi.....


Kul med vallhundar, Anjas Jaffa var i höglöp och mina killar som brukar vara så kära i henne i vanliga fall, visade inte minsta intresse.... ;) Inte ett enda kort har jag från dagen :( Men jag har olovandes stulit Anjas gruppkort som hon tog efter tävlingen:


Foto: Anja Giermann


Sen måste jag ju backa tillbaka lite till Ölands Skördefest då vi var hos Anja i Bläsingen och hade vallhundsuppvisning. Ojoj, vad det var nervöst. Eftersom jag visste att jag skulle vara tvungen att prata lite inför publik så var jag inte lika nervös för själva vallningen ;) Men det gick bra till slut, både pratet o vallningen. Både Anja och jag pratade om nyttan av vallhund i lantbruket och berättade om momenten vi visade och hur dom praktiskt används i arbetet. Puffade oxå för bc som nöthund. Figge var med o tog lite bilder som jag fått lov att använda, har lekt lite i picnik.se.


Frasse:

     

 


Mojje:

       


Jaffa:

       


Det var roligt att kunna visa upp tre så olika hundar :)


På jobbet har vi börjat plocka in djur inför vintern så det har blivit lite hundjobb. Jag vet att det är tjatigt, men himmel vad det är underbart med hund till hjälp. Jag bara går där o glider och kan knappt komma ihåg hur man fick springa runt innan hundtiden :)


Nähä, nu hinner jag inte skriva mer. Måste upp till gården o plocka hem fåren till fårhuset, i em kommer dom och mv-testar ulltottarna....

 
 
Ingen bild

Sofie i kronoberg

21 oktober 2010 22:24

Kul att läsa om vad ni hittar på. Här ska vi också plocka in djur så Dino och jag tar nog en promenad på 7-8 kilometer med Dikorna i helgen sen är han nog rätt nöjd.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Pep

Av Elisabeth - 2 december 2018 13:47


Jag hade ju redan förra året en dålig magkänsla vad gällde Pep, men eftersom jag själv var oengagerad och omotiverad på tävlingar och även på träning viftade jag bort det med att jag var så kass. I år har det ju inte blivit mycket tävlande eller trän...

Av Elisabeth - 8 januari 2018 18:42

Äntligen har det varit ett par soliga dagar så man fått lite energi igen :) Tränat och promenerat och funderat på det kommande året. Vad gäller hundarna så är jag riktigt taggad på att träna!! Och såklart vill jag tävla, det är ju himla roligt! Även ...

Av Elisabeth - 31 december 2017 16:06

2017 har med vissa lysande undantag varit ett år där tankarna snurrat och inget egentligen känts på topp, motivationen har lyst med sin frånvaro vilket märkts på både träning och tävling. Har nog insett att det är dags att det är dags att se över vad...

Av Elisabeth - 4 maj 2017 18:26

Idag fyller MeGa-stjärnorna 6 veckor! Pigga, glada och fulla med bus :D Tack för faster Lotta för foto-hjälpen!!               Några av valparna fastnade på lite andra bilder.     Oden       Rex     Lyran   Si...

Av Elisabeth - 30 april 2017 20:17

Erika som har Mellies kullbror Sepp var och tog fina bilder på valparna igår. Hon var även snäll nog att introducera Zting i nose work, han verkade fattakonceptet snabbt. Återstår att se om matten fattat lika lätt. Just nu är all aktivering uppskatta...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards