Kennel Keep It Up

Direktlänk till inlägg 29 augusti 2010

Vp och Ik1 i Öljersjö

Av Elisabeth - 29 augusti 2010 18:24

Idag var det ännu en dag i vackra Öljersjö. Men ingen kamera o inga bilder :( Dagen började med veterinärbesiktning precis som igår.... inga problem idag heller.


Först idag var det vallhundsprov. Mojje startade som nr två av fyra. Själv var jag nervös så jag knappt kunde andas, löjligt egentligen. Skickade vänster, fortfarande hade han den där jäkla uttagsfållan i skallen så han gick lite rakt på fåren först men slog ut efterhand. Jag fick hjälpa honom lite på vägen plus att han segade lite på toppen, det förlorade vi ju lite på men han fick sammanlagt 41p i hämtet :D Fösningen behöver vi ju inte prata om, det var där vi tappade mest av allt :( Drivningen tappade vi bara två på, fålla in blev full pott (!!) och fålla ut två poäng borta. Mojje skötte sig suveränt, jag är såååå nöjd med lilla hunden :)) Sammanlagt blev det 80 poäng med kommentaren "bra samarbete, mjukt vallningssätt" :)))) Dessutom fick vi ett fint diplom :D Det tyckte jag var så trist att inte Frasse fick när han blev godkänd :/


Efter vp:t var det dags för Ik1. Jag startade med Frasse som nr 7. Han hade ju en jäkla otur; när jag hade skickat honom så började fåren springa omkring uppe vid utställningen och utställarhundarna var uppe o jobbade för fullt. Frasse hann ju nästan ända upp innan domaren hade hunnit säga sitt och jag kallade in honom. Vi bestämde oss för att göra en omstart med en gång. Det blev 38 poäng i hämtet, men jag tyckte ändå han gjorde det bra :) Fösningen tappade han fyra på, men nu var banan spegelvänd mot innan och första benet gick rakt mot utställarfållan = lite mer drag. Där gällde att hunden höll sig lugn och på avstånd annars rusade tackorna. I drivningen hade dom nu rätt bra drag till uttagsfållan, där skötte han sig fint men vi var av linjen en hel del och tappade tre. Fålla in var full pott och i delningen tog poängen slut. Jag hade en del luckor som han gott o väl kunde kommit igenom men han var bara trött och hade inte en tanke på att dela, bara runda o hålla ihop. Och ju tröttare han blir, ju vidare blir han... Men det är ju bara att träna på, vi har ju varit dåliga på att träna just delning. Jag är väldigt nöjd med Frasse, särskilt att han gick upp o gjorde hämtet direkt efter ståhejet i första försöket. Det hade inte förvånat mig om han varit väldigt mycket mer tveksam. Finfina hunden :)


Mojje gick som nr tio, alltså bara två hundar emellan. Det kändes lite jobbigt, först hinna låta Frasse svalka av sig i vattenbaljan sen slänga in honom i bilen o sen ut med Mojje och låta honom röra på sig lite (han hade förstås varit ute innan o rört ordentligt på sig) innan vi ställde oss bakom halmbalarna o väntade på vår tur.... Den här gången tänkte jag testa o skicka höger, alltså åt det hållet som uttagsfållan låg.... Det var ingen bra idé! Utgången blev väldigt seg o konstig och sen blev det fel upp hos fåren och han lyssnade inte alls. Så jag bröt där, Mojje fick driva fåren av banan sen var vi klara för den här helgen :) Så kan det gå, men han har presterat över förväntan den här helgen och jag är så otroligt glad över vp:t. Härliga lilla hund :)))


Ska man sammanfatta helgen så är väl ordet trevligt, väldigt trevligt :) Det här är en tävlingsplats jag gärna återvänder till. Det som vi behöver träna mest på är fösning och delning, det gäller båda hundarna. Framförallt fösning.... :) Men träna är ju skoj :D


 
 
Ingen bild

Carro & Milli

29 augusti 2010 19:48

WOW!! Ni är ju så himla bäst!! Gud vad roligt med VP:t. Duktiga duktiga Mojje!!! Grattis!!!

 
Sari

Sari

29 augusti 2010 19:50

GRATTIS!!! superroligt!!
Fay är såå stolt över sin duktiga son :-)
Kram

http://www.vallningagilitylydnad.blogspot.com

 
Ingen bild

Anja

29 augusti 2010 21:02

Ja, jag säger det här åxå: GRATTISGRATTIS!!!
Jaffa skickar pussar! (Eller... kanske inte.) ;P

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Pep

Av Elisabeth - 2 december 2018 13:47


Jag hade ju redan förra året en dålig magkänsla vad gällde Pep, men eftersom jag själv var oengagerad och omotiverad på tävlingar och även på träning viftade jag bort det med att jag var så kass. I år har det ju inte blivit mycket tävlande eller trän...

Av Elisabeth - 8 januari 2018 18:42

Äntligen har det varit ett par soliga dagar så man fått lite energi igen :) Tränat och promenerat och funderat på det kommande året. Vad gäller hundarna så är jag riktigt taggad på att träna!! Och såklart vill jag tävla, det är ju himla roligt! Även ...

Av Elisabeth - 31 december 2017 16:06

2017 har med vissa lysande undantag varit ett år där tankarna snurrat och inget egentligen känts på topp, motivationen har lyst med sin frånvaro vilket märkts på både träning och tävling. Har nog insett att det är dags att det är dags att se över vad...

Av Elisabeth - 4 maj 2017 18:26

Idag fyller MeGa-stjärnorna 6 veckor! Pigga, glada och fulla med bus :D Tack för faster Lotta för foto-hjälpen!!               Några av valparna fastnade på lite andra bilder.     Oden       Rex     Lyran   Si...

Av Elisabeth - 30 april 2017 20:17

Erika som har Mellies kullbror Sepp var och tog fina bilder på valparna igår. Hon var även snäll nog att introducera Zting i nose work, han verkade fattakonceptet snabbt. Återstår att se om matten fattat lika lätt. Just nu är all aktivering uppskatta...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards