Kennel Keep It Up

Direktlänk till inlägg 26 augusti 2010

Sommaren som gick

Av Elisabeth - 26 augusti 2010 13:15

Jaha, snacka om bloggtorka ;) Under värsta sommarvärmen hade man inte mycket varken ork eller lust att blogga. Inte var det så mycket hundträning att blogga om heller. Det gick bara inte att träna, det vill man inte utsätta varken hundar eller nöt/får för. Däremot har jag jobbat hela sommaren och likaså hundarna.... ja, mest Frasse då men Mojje har praktiserat lite som nöthund oxå. Vad är det för jobb då? Tja, kossorna ut o in till mjölkning, flytta/lasta kvigor kalvar mellan beten, ta ut sinkor när det är aktuellt, sortera ut o ta hem kalvkor/kvigor när det närmar sig kalvning, några gånger har det redan hunnit bli kalv på betet så då har hundarna fått öva sig på att hålla sig på väldigt stort avstånd. Ko med kalv kan lätt gå till anfall mot hund om dom känner sig hotade, men det har inte varit några problem. Antagligen för att hundarna faktiskt varit duktiga och verkligen hållt avstånd och kanske även för att kossorna känner hundarna.


Frasse har utvecklats en del som nöthund tycker jag, kanske för att jag låter honom ta mer ansvar och inte är så snabb att komma sättande o hjälpa till om djuren tjurar ihop (kossorna som går ut o in dagligen är det aldrig några problem med, dom går snällt undan för hunden). Däremot peppar jag honom med rösten. Mojje visar tecken på att kunna bli en fin nöthund även han, han är modig och kan plocka fram kroppsvallning... däremot behöver han nog mer tid att mogna riktigt i skallen tror jag. Han ska få gå en nötkurs för Lotta Axelsson i september. Frasse gick en dag för henne nu i augusti, men det får bli ett eget inlägg.... snart! Kul att nöt-sidan är igång lite med kurser o Erfa-träffar..


På fårsidan har det varit samma sak, bara flyttat o sorterat när det behövts. Fyra bagglamm o två gamla skruttiga tackor har farit till fårhimlen. Nu går fyra tackor med bagge och sex tackor/tacklamm går för sig. Dom sex har jag kommit igång o tränat på nu när vädret blivit träningsvänligt.


Ja kameran har jag inte haft med mig så mycket, men lite halvtaskiga mobilkort har det ju blivit.... Jag har ju inte bästa kameran i min mobil direkt men men....


Trött Mojje, sover i vår nya trädgård :)


Frasse låg oxå o sov men vaknade när jag fotade Mojje, då gick han o lade sig i sin säng o blängde ;) 


Nyvaken Mojje ;)


Mojje svalkar sig efter jobbet.... myyyysigt ;)

 

Frasse valde lite renare vatten, knappt han får plats... ;)


  Kofösarpojkarna :))

 

Frasse hämtar kossorna


Frasse svalkar sig i ett dike efter att ha drivit upp några sinkor till deras hage.

 

Kofösarna igen, Mojje glider gärna upp till huvudet på sista kossan som för att be henne  snabba på lite ;D

 

En styck sinko, flankerad av två vallhundar :D Lite överbemannat kanske ;))

  Trångt i kaninburen, numera plaskbaljan, när det är stekhett ute :)  

Flyttade fem bagglamm o två tackor två km mellan beten


Frasse ligger på pass så ko o kalv inte ska smita iväg, närmare än så fick han inte vara!

 

 
 
Ingen bild

Carro & Milli

26 augusti 2010 20:44

Vilket härligt liv dina hundar verkar ha!!!

 
Anja o flock

Anja o flock

27 augusti 2010 11:24

Härliga bilder på ett härligt hundliv;)) Ses snart, nu ska jag ut å jobba lite till!

http://www.anjasflock.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Pep

Av Elisabeth - 2 december 2018 13:47


Jag hade ju redan förra året en dålig magkänsla vad gällde Pep, men eftersom jag själv var oengagerad och omotiverad på tävlingar och även på träning viftade jag bort det med att jag var så kass. I år har det ju inte blivit mycket tävlande eller trän...

Av Elisabeth - 8 januari 2018 18:42

Äntligen har det varit ett par soliga dagar så man fått lite energi igen :) Tränat och promenerat och funderat på det kommande året. Vad gäller hundarna så är jag riktigt taggad på att träna!! Och såklart vill jag tävla, det är ju himla roligt! Även ...

Av Elisabeth - 31 december 2017 16:06

2017 har med vissa lysande undantag varit ett år där tankarna snurrat och inget egentligen känts på topp, motivationen har lyst med sin frånvaro vilket märkts på både träning och tävling. Har nog insett att det är dags att det är dags att se över vad...

Av Elisabeth - 4 maj 2017 18:26

Idag fyller MeGa-stjärnorna 6 veckor! Pigga, glada och fulla med bus :D Tack för faster Lotta för foto-hjälpen!!               Några av valparna fastnade på lite andra bilder.     Oden       Rex     Lyran   Si...

Av Elisabeth - 30 april 2017 20:17

Erika som har Mellies kullbror Sepp var och tog fina bilder på valparna igår. Hon var även snäll nog att introducera Zting i nose work, han verkade fattakonceptet snabbt. Återstår att se om matten fattat lika lätt. Just nu är all aktivering uppskatta...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards