Kennel Keep It Up

Direktlänk till inlägg 28 oktober 2009

Lilla kennellägret

Av Elisabeth - 28 oktober 2009 10:24

I helgen som gick var Mojjes uppfödare Mickis nere o höll kurs för några valpköpare. Vi höll till i Bläsinge hos Anja och hennes får. Det var en väldigt trevlig, rolig och lärorik helg med härliga människor och duktiga hundar. Även Frasse fick gå kurs trots att han inte är en emenemare Flört  


Lördagen och större delen av söndagen gick alla hundarna i en hage som var ca 25x50 meter. Både Mojje o Frasse fick träna fösning i massor fast förstås på olika nivå och med olika fokus.


Några viktiga saker att tänka på vid träningen:

 

Sortera rörelser - Jag ska använda stanna som en typ av halvhalt, förberedelse för att jag vill något. T ex mellan framåt, och  vid fösningen. Ligg ner vid riktingsförändring. Detta gör att det blir mycket tydligare för både hundarna och för mig själv.


Kräv - Jag har en tendens att säga att min hund nog inte förstår mitt kommando när jag snällt ber honom göra som jag säger Oskyldig. Ofta är det så att hunden visst förstår men tycker att jag har fel och gör som han tycker är bäst istället. Alltså gäller det även där att vara tydlig, använd rösten och kräv att hunden samarbetar med mig!!!


Titta på fåren - Glöm inte att hålla koll på vad fåren tänker göra!!!!


Sist på söndagen åkte vi till Bröttorp där 4(?) lamm höll till, på ett stort fält fick Frasse och Jaffa träna hämt på drygt 100 meter. Vi gjorde som så att vi stod drygt hundra meter ifrån varandra och omväxlande hämtade och höll åt varandra. Efter ett par hämt fick vi oxå gå en trekantig bana, så himla nyttigt!!! Första gången vi gick banan var resultatet typ skitdålig!!! Mycket för att jag inte kunde hålla huvudet kallt när lammen sprang och grodorna började hoppa ur munnen på mig (som Mickis sa ;)) Förvånad Ligg, stanna, höger, vänster - allt med lika dålig tajming.... Andra gången gick såå mycket bättre, jag var mycket mer fokuserad och hade tagit till mig tipsen från Mickis och vi höll linjerna jättebra (om jag får säga det själv, hahaaa). Efter den rundan bröt jag upp och begav mig hemåt med ett stort leende på läpparna!!! Jag är riktigt riktigt nöjd med Frasse, Mojje och mig själv!!! 

  

En något koncentrerad Mojje!!! Gullehunden!!


Mojje jobbade hårt.


Frasse visade att han hade både stil o koncentration i helgen!!

 
 
Sari+gänget

Sari+gänget

29 oktober 2009 10:38

Härligt att gå kurs och få lite hjälp, det skulle jag oxå behöva!!!

Vad fin och stor han har blivit söta Mojje, Fay skickar pussar!

http://vallningagilitylydnad.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Pep

Av Elisabeth - 2 december 2018 13:47


Jag hade ju redan förra året en dålig magkänsla vad gällde Pep, men eftersom jag själv var oengagerad och omotiverad på tävlingar och även på träning viftade jag bort det med att jag var så kass. I år har det ju inte blivit mycket tävlande eller trän...

Av Elisabeth - 8 januari 2018 18:42

Äntligen har det varit ett par soliga dagar så man fått lite energi igen :) Tränat och promenerat och funderat på det kommande året. Vad gäller hundarna så är jag riktigt taggad på att träna!! Och såklart vill jag tävla, det är ju himla roligt! Även ...

Av Elisabeth - 31 december 2017 16:06

2017 har med vissa lysande undantag varit ett år där tankarna snurrat och inget egentligen känts på topp, motivationen har lyst med sin frånvaro vilket märkts på både träning och tävling. Har nog insett att det är dags att det är dags att se över vad...

Av Elisabeth - 4 maj 2017 18:26

Idag fyller MeGa-stjärnorna 6 veckor! Pigga, glada och fulla med bus :D Tack för faster Lotta för foto-hjälpen!!               Några av valparna fastnade på lite andra bilder.     Oden       Rex     Lyran   Si...

Av Elisabeth - 30 april 2017 20:17

Erika som har Mellies kullbror Sepp var och tog fina bilder på valparna igår. Hon var även snäll nog att introducera Zting i nose work, han verkade fattakonceptet snabbt. Återstår att se om matten fattat lika lätt. Just nu är all aktivering uppskatta...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards