Kennel Keep It Up

Direktlänk till inlägg 11 oktober 2009

Träning

Av Elisabeth - 11 oktober 2009 19:33

Idag har det verkligen varit riktigt höstrusk här på ön ;) Regn o blåst i massor, så då passar jag på att gå hundpromenad o träna i fårhagen =) Härligt!!! Inte riktigt lika kul när blöta hundar ska in i huset förstås :(


Love är lika pigg som vanligt, bara en tand fattigare. Det verkar läkas som det ska :) När jag ändå var i Läckeby så passade jag på att köpa en säck J/D Reduced calories till Love, han har ätit det en tid men fått annat (läs billigare) foder en tid. Men det märks faktiskt att han blir rörligare o piggare med det här fodret, även pälsen blir glansigare. Så vi kör väl på det då ;) Det är han värd, knäppskallen ;-)


Frasse har nött time, fösning och korta kontaktflanker i fårhagen.... och visst märks det förbättringar. Jag har kört ganska mycket  på det viset att jag har stått på en fläck o bara dirigerat honom runt hagen. Jag tycker mig se att han balanserar upp flocken lite bättre på egen hand nu. Inte hela tiden men bättre en tidigare. Det kommer, det kommer.... Men ibland glömmer han sig o då tar springet i benen över o det blir deta eviga överdrivna pendlande.... Blää. Kommer att använda linan emellanåt för att friska upp minnet på lilla hunden ;)


Mojje då...? Där kände jag att jag kört fast totalt förra veckan Rynkar på näsan Efter lite mejlkontakter med Mickis (Mojjes uppfödare) så lossnade det lite. Det kan inte vara lätt att råda när man inte ser träningen med egna ögon så jag är väldigt tacksam för hjälpen! Ha en plan!! Jo jag vet, jag är dålig på det Oskyldig! Nu försökte jag verkligen se framför mig hur det skulle se ut när vi tränar! I den planen hade jag lina på Mojje men den slängde jag ut nästan bums! Visst, man har inte lika mycket kontroll men Mojje röjjer ju inte runt på något vis.... Vitsen var ju att jag skulle kunna styra med linan lite men nu störde den bara!! Orsakade fulsnurrar och förvirring... Sen var planen att lära in klappen ordentligt, trodde ju förra veckan att han förstod men det var fel... Så alltså; jag kl 6, Mojje kl 15, klappa o sen pyscha upp jycken till kl 9....Det som hände var att Mojje låste sig o bara eyade... Så då fick jag placera honom typ kl 4-5, närmare mig alltså. Då gick det mycket lättare, sen varvade jag med att stanna honom ganska snabbt (kl 7-8)och klappa honom tillbaka och ibland fick han gå upp i balans och driva lite. Eftersom jag inte hade linan var det svårt att få honom att gå rakt mot fåren från någon annan vinkel, där får jag nog använda linan iaf. Han verkar lite säkrare nu, han började ju med att sätta sig ibland o smaka lite fårskit  emellanåt Tungan ute Nu sätter ha sig fortfarande, men mest när han har låst sig lite och ska gå mot mig på klappen, det är svååårt sa Mojje!! Men nu känner jag att vi är på banan igen!!!!


Fåren tog jag in igårkväll, en tacka har ju varit lite seg. Tanken var att jag skulle ta bort henne, men hon var så pigg igår när hon kom in. Åt hö o kraftfoder. Så hon får en chans till. Ska dela upp dom i två grupper, 3+6. Den lilla gruppen får stå inne o äta o vila medans den större gruppen får gå ute på dagarna och motioneras av hundarna Skrattande Eftersom jag inte hunnit klippa dom ännu, så kommer dom att få stå inne om nätterna nu när det är sånt höstrusk (när dom blivit klippta alltså).


Bilder från i förrgår, då var det en solig o fin dag dag:

  

Frasse ser alltid lite manisk ut när han springer Skrattande


  

Kvigor på sjöbetet


  

Såhär ser det ofta ut, stora båtar längs horisonten.


Höstbjörk


  

Höstfärger

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Pep

Av Elisabeth - 2 december 2018 13:47


Jag hade ju redan förra året en dålig magkänsla vad gällde Pep, men eftersom jag själv var oengagerad och omotiverad på tävlingar och även på träning viftade jag bort det med att jag var så kass. I år har det ju inte blivit mycket tävlande eller trän...

Av Elisabeth - 8 januari 2018 18:42

Äntligen har det varit ett par soliga dagar så man fått lite energi igen :) Tränat och promenerat och funderat på det kommande året. Vad gäller hundarna så är jag riktigt taggad på att träna!! Och såklart vill jag tävla, det är ju himla roligt! Även ...

Av Elisabeth - 31 december 2017 16:06

2017 har med vissa lysande undantag varit ett år där tankarna snurrat och inget egentligen känts på topp, motivationen har lyst med sin frånvaro vilket märkts på både träning och tävling. Har nog insett att det är dags att det är dags att se över vad...

Av Elisabeth - 4 maj 2017 18:26

Idag fyller MeGa-stjärnorna 6 veckor! Pigga, glada och fulla med bus :D Tack för faster Lotta för foto-hjälpen!!               Några av valparna fastnade på lite andra bilder.     Oden       Rex     Lyran   Si...

Av Elisabeth - 30 april 2017 20:17

Erika som har Mellies kullbror Sepp var och tog fina bilder på valparna igår. Hon var även snäll nog att introducera Zting i nose work, han verkade fattakonceptet snabbt. Återstår att se om matten fattat lika lätt. Just nu är all aktivering uppskatta...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards